معایب بزرگ بازارهای آنلاین مسکن: قیمت های سوخته

معایب بزرگ بازارهای آنلاین مسکن

در حال حاضر بخش زیادی از معاملات مسکن به پلتفرم های آنلاین منتقل شده و خیلی از متقاضیان مسکن، فایل های مورد نظر خود را در پلتفرم های اینترنتی پیدا می کنند. اما این بازار آنلاین نیز چند ایراد بزرگ دارد که قابل چشم پوشی نیست.

به گزارش پرشین سازه ، بزرگترین ایرادی که می توان به بازارهای مسکن آنلاین وارد کرد، وجود صدها فایل قیمت سوخته است که منجر به سردرگمی متقاضیان می شود. مثلا خیلی از این فایل ها مدت ها پیش به فروش رسیده اند اما هنوز هم به عنوان فایل های آماده به فروش، عرضه می شوند.

اولین پیامد چنین اشتباهاتی، به دردسر افتادن مالک جدید است. طبیعتاً مالک قبلی نیز از مزاحمت های تلفنی در امان نخواهد بود. علاوه بر این، قیمت سوخته در فضای آنلاین باعث می شود که آمارهای دقیقی از قیمت به دست نیاید.
نزدیک به پنج سال است که بازار مسکن دوره بی ثبانی و گرانی را پشت سر می گذارد و قیمت ها به صورت ماهانه افزایش پیدا می کنند. در همین اردیبهشت امسال، قیمت مسکن تا ۱۳ درصد افزایش پیدا کرد. البته در ماه های بعدی، روند قیمت ها کاهشی شد و به شکل میانگین، ماهانه ۲ درصد از قیمت مسکن کاسته شد.

در چنین شرایطی که نیازمند آمارهای دقیق هستیم، وجود قیمت های سوخته و فایل های فروش رفته در پلتفرم های آنلاین منجر به سردرگمی مشتریان و خریداران می شود.
به نظر می رسد که عدم حذف آگهی های سوخته از پلتفرم های آنلاین به این دلیل است که بازار مسکن را پررونق نشان دهند اما از آنجایی که در ماهای گذشته قیمت مسکن روند کاهشی داشته، عدم اصلاح این روند باعث می شود که همچنان رکود بر بازار حاکم باشد و کمتر خریداری به سراغ معامله مسکن بیاید.
این حجم از آگهی های سوخته باعث می شود که روند جستجوی ملک فرسایشی شده و رکود بیشتری بر بازار سایه بندازد. در واقع این روند باعث می شود که روند خرید و فروش ملک کُند شود.
پیشنهادی که برای رفع این مشکل ارائه می شود، این است که بازارهای آنلاین به سامانه رهگیری معاملات مسکن متصل شوند تا به محض فروش یک ملک، از بازار آنلاین حذف گردد یا برچسب فروش رفت روی این آگهی درج گردد.

به این ترتیب می توان جلوی انتشار قیمت های غیرواقعی را گرفت. البته در حال حاضر هیچ یک از پلتفرم های آنلاین مسکن، زیرساخت لازم برای اتصال به سامانه را ندارند و باید از این لحاظ، فکری به حالشان صورت بگیرد.
یکی دیگر از ریسک ها و مشکلات مربوط به بازار آنلاین مسکن این است که خیلی از آگهی های مندرج در آن، تصاویر نامربوط یا آدرس اشتباه دارند که باز هم منجر به سردرگمی مخاطب خواهد شد.
حتی فیلترگذاری جستجوی مسکن نیز به درستی کار نمی کند و گاهاً دیده می شود که یک فایل برای مخاطب به نمایش درمی آید که هیچ ارتباطی با جستجوی وی نداشته! در این شرایط است که رگولاتور بازار مسکن می تواند کمک کننده باشد.
برخی از فروشندگان به عمد یا سهواً، آگهی های خود را در جاهای نامرتبط منتشر می کنند. مثلا اگر جستجوی خود را به شرق تهران محدود کنید، می بینید که واحدهایی از شهر جدید پردیس نیز به نمایش درمی آید. این در حالیست که اساساً شهر جدید پردیس خارج از محدوده شهری تهران است.

یکی از پیشنهاداتی که برای رفع این مشکل می توان ارائه کرد، شرط ارائه کدپستی برای انتشار آگهی است. به این ترتیب خیلی راحت می توان این ریسک را از بین برد.
علاوه بر این، ریسک انتشار عکس های نامرتبط از نمای داخل و بیرون ساختمان باعث سردرگمی مخاطبان می شود. خیلی مواقع حتی لوکیشن آگهی نیز به درستی درج نمی شود و مشکلی به مشکلات خریداران اضافه می کند.
به نظر می آید که با تمام شرایطی که ذکر شد، مشکل اصلی این بخش از پلتفرم های آنلاین مسکن، سیستم ضعیف جستجو است. در صورتی که گزینه های جستجو دقیق تر شوند، می توان این مشکلات را برطرف کرد. مثلا یکی از ایرادات بزرگی که در این پلتفرم های آنلاین مسکن وجود دارد، این است که به هنگام جستجو، نمی توان عمر بنا را مشخص کرد. در واقع بازه های سنی از قبل تعیین شده هستند و امکان انتخاب دقیق تر وجود ندارد. از سوی دیگر، حتی بازه های قیمتی نیز با دقت تعیین نشده اند و اختلاف سطح زیادی با هم دارند.
بنابراین اولین چیزی که برای این پلتفرم های باید در نظر گرفت، امکان انتخاب دقیق تر گزینه های جستجو است. به این ترتیب از اتلاف وقت جلوگیری می شود و متقاضیان را سریع تر به گزینه های دلخواه خود می رساند.

خلاصه مطالب این خبر
  • مزایای بازارهای آنلاین مسکن
  • معایب بازارهای آنلاین مسکن
  • قیمت های سوخته
  • تصاویر نامربوط
  • آدرس های اشتباه
  • فیلترگذاری نامناسب
  • جستجوی ناموفق

دیدگاه ها غیرفعال است