افزایش قیمت اجاره مسکن در محله نارمک: مستاجران در تنگنا

قیمت اجاره مسکن در محله نارمک

محله های شرقی تهران از جمله نارمک، یکی از اصلی ترین گزینه های مستاجران برای یافتن خانه های خوش قیمت بوده است. اما در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ به نظر می آید که این محله نیز از افزایش قیمت اجاره مسکن در امان نمانده و حالا شاهد ارائه قیمت های جدید از سوی موجران هستیم.

به گزارش پرشین سازه ، جستجویی کوتاه در بازار مسکن محله نارمک نشان می دهد که در همین دو ماه اخیر، قیمت ها با یک رشد عجیب و غریب مواجه شده اند. یکی از واسطه گران ملکی این محله می گویند که گرچه متقاضی اجاره در این ماه ها کمتر شده اما موجران همچنان به افزایش نرخ اجاره املاک خود ادامه می دهند.

مثلا واحدی که تا همین ماه گذشته با قیمت ۹۰۰ میلیون تومان رهن کامل آگهی شده، حالا با رقم ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اجاره داده می شود. سوال اینجاست که چه اتفاقی در عرض یک ماه رخ داده که هزینه های اجاره نشینی در محله نارمک تا به این حد افزایش پیدا کرده است.
مشاوران املاک فعال در محله نارمک می گویند که در حال حاضر برای رهن یک واحد مسکونی ۵۰ متری با امکانات کامل( آسانسور، پارکینگ و انباری) حداقل به ۷۵۰ میلیون تومان وجه نقد احتیاج است. مبلغی که سالانه افزایش پیدا می کند و طبیعتاً خیلی از مستاجران از عهده پرداخت مبالغ جدید برنمی آیند و ناچاراً از محل زندگی خود کوچ می کنند.

بنگاه داران این محله می گویند که گرچه بازار اجاره نیز دچار رکود شده اما به دلیل کمبود متقاضی خرید و فروش، برخی از مالکان به سراغ بازار اجاره مسکن آمده اند و قیمت های عجیب و غریب پیشنهاد می کنند.
به نظر می آید که مالکان این واحدها می خواهند خسارت شکست خود در فروش ملکشان را از جیب مستاجران دریافت کنند. در واقع هیچ توجیه دیگری برای این قیمت ها وجود ندارد. آن هم در زمانی که بازار اجاره نیز در رکود فرو رفته است.
بازار خرید و فروش مسکن نیز به همین منوال باقی می ماند و احتمال می رود تا پایان امسال، تعداد معاملات مسکن کاهشی باشد. تا همین چند ماه پیش هم، امکان خرید یک واحد ۵۰ متری در محله نارمک و با قیمت ۵ میلیارد تومان وجود داشت. این قیمت برای یک واحد کامل نوساز بود اما در حال حاضر همان واحد را با قیمت هفت میلیارد تومان هم نمی توان خریداری کرد.

مثلا یک واحد ۵۵ متری در محله نارمک که مجهز به پارکینگ، انباری و آسانسور است با قیمت ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آگهی شده است.
برای رهن یک واحد ۷۵ متری با ۱۴ سال سن در محله نارمک باید بودجه ای برابر با ۸۵۰ میلیون تومان داشته باشید. این قیمت در نقاط مختلف محله نارمک ممکن است تغییر کند. مثلا یک واحد ۶۶ متری با ۱۶ سال سن به قیمت ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رهن کامل پیشنهاد شده است.
جای تاسف اینجاست که با چنین مبالغی تا همین ۳ سال پیش، می توانستیم این واحدهای مسکونی را بخریم. اما در حال حاضر همان مبالغ برای رهن این واحدها هم کافی نیست.
اگر به دنبال موارد رهن و اجاره در محله نارمک هستید، باید بگوییم که احتمالآً گزینه های بیشتری وجود دارد. مثلا یک واحد ۶۴ متری با ۲۲ سال سن به قیمت ۳۰۰ میلیون تومان رهن و ۹ میلیون اجاره ماهانه عرضه شده است.
یک واحد ۱۲۱ متری با چهار سال سن، ۴۰۰ میلیون تومان رهن دارد و ماهانه ۳۰ میلیون تومان اجاره باید برای آن پرداخت شود.

یک واحد ۷۰ متری نیز با ۶۰۰ میلیون رهن و ماهانه ۵۰۰ هزار تومان اجاره آگهی شده است. به نظر می آید که این یکی از ارزان ترین واحدهایی است که در این محله به بازار اجاره مسکن ارائه شده است. اگر به دنبال واحدی نقلی در محله نارمک هستید، یک واحد ۵۵ متری با مبلغ ۲۵۰ میلیون رهن و ماهانه ۵ میلیون تومان اجاره ارائه شده است.
واقعیت اینجاست که دیگر هیچ نقطه ارزان قیمتی در میان بازار مسکن تهران باقی نمانده است. به همین دلیل خیلی از مستاجران عطای اجاره نشینی در پایتخت را به لقایش بخشیده اند و ترجیح داده اند که در شهرهای اقماری تهران زندگی کنند. البته این موضوع نیز خالی از دردسر نبوده و منجر به افزایش هزینه های اجاره نشینی در این شهرها شده است.

خلاصه مطالب این خبر
  • افزایش قیمت اجاره مسکن در محله نارمک
  • علل این افزایش قیمت
  • رکود در بازار مسکن
  • وضعیت خرید و فروش مسکن
  • قیمت آپارتمان ها
  • واحدهای مسکونی
  • رهن
  • کوچ اجباری مستاجران
  • شهرهای اقماری

دیدگاه ها غیرفعال است