رکوردشکنی تورم نقطه به نقطه اجاره بها در بهمن ماه

رکوردشکنی تورم نقطه به نقطه اجاره بها در بهمن ماه

بر اساس آخرین گزارش هایی که از سوی مراکز رسمی منتشر شده، هزینه های اجاره نشینی اصلی ترین هزینه سبد خانوار است و علیرغم کاهش خفیفی که میانگین رشد اجاره بها در بهمن ماه داشته، همچنان تب اجاره بالاست.

به گزارش پرشین سازه ، از ابتدای سال جاری تا بهمن ماه امسال میانگین نرخ رشد ماهیانه اجاره بهای مسکن ۳ درصد بوده است. در بهمن ماه این نرخ به ۲.۸ درصد کاهش پیدا کرد اما این کاهش نرخ به ندرت قابل حس است و می توان گفت که اجاره نشینی، همچنان در حال فشار آوردن به آسیب پذیرترین اقشار جامعه است.

در شرایط عادی، نرخ رشد ماهانه اجاره بها ۱.۶ الی ۱.۷ درصد است تا در نهایت، نرخ رشد سالانه اجاره بها به ۲۵ درصد برسد. اما در حال حاضر می بینیم که این نرخ از ۵۰ درصد نیز عبور کرده است. البته برخی از مالکان به افزایش ۵۰ درصدی اجاره بها نیز راضی نمی شوند و نرخ های عجیب و غریبی را به مستاجران خود ارائه می کنند.
این روزها بازار مسکن با تغییرات عمده و گسترده ای رو به رو شده اما بیش از هر چیزی، بازار اجاره دستخوش تغییر و تحول شده است. به نحوی که در بهمن ماه امسال، تورم نقطه به نقطه اجاره بها رکورد زد. در تعیین قراردادهای اجاره مسکن، تورم نقطه به نقطه مدّنظر قرار می گیرد. بنابراین با رکوردشکنی این نرخ تورم در بهمن ماه، می توان به آسانی نتیجه گرفت که چنین موضوعی تا چه حد به مستاجران فشار وارد می کند.

تورم نقطه به نقطه در بهمن امسال به ۴۱.۴ درصد رسید که در قیاس با تمام ماه های گذشته، رکورد جدیدی محسوب می شود و نشان از دو برابر شدن اجاره بها می دهد. پیش بینی ها بر این است که در پایان امسال، نرخ رشد اجاره بها بیشتر از سال گذشته باشد.
علاوه بر تورم عمومی و افزایش قیمت مسکن، فاکتورهای دیگری هم در افزایش اجاره بها موثر هستند. از سال ۹۷ که دچار جهش قیمت مسکن شدیم، بخش زیادی از کسانی که متقاضی خرید آپارتمان بودند، ناچاراً به صف مستاجران پیوستند و همین مسئله، فشار بیشتری به این بازار وارد کرد.

به این ترتیب بخشی از تقاضای بازار خرید مسکن به بازار اجاره منتقل شد و تقاضا را افزایش داد. این در حالی بود که واحد کافی برای ارائه به بازار وجود نداشت. علاوه بر این مسائل، هزینه های زندگی نیز افزایش کرد و از آن جایی که بخشی از مالکان هزینه های زندگی خود را از اجاره به دست می آورند، عملاً مستاجران ناچار شدند بار زندگی مالک را نیز به دوش بکشند.

حالا کار به جایی رسیده که تورم اجاره از تورم عمومی نیز پیشی گرفته است. این در حالیست که بعد از سال های جهش قیمت مسکن، همواره تورم عمومی از تورم اجاره مسکن بیشتر بوده است. اما به تدریج این فاصله کمتر شد و در ماه های اخیر، روند معکوسی را طی کرده است.
در حال حاضر تورم اجاره از تورم عمومی به اندازه ۱.۱۵ برابر جلو افتاده که رقمی تاریخی محسوب می شود. این موضوع نشان می دهد که اتفاق بزرگی در بازار مسکن رخ داده است. مسکن کالایی منحصر به فرد است که با روش هایی مثل واردات، افزایش عرضه و…نمی توان قیمت آن را کنترل کرد. هیچ راهکار کوتاه مدتی برای کاهش قیمت اجاره بهای مسکن وجود ندارد. به همین دلیل است که در بهمن ماهی که سرعت رشد قیمت کالاهای مختلف نزدیک به ۴ درصد کمتر شده، نرخ اجاره نشینی همچنان یکّه تازی می کند و افزایشی است.

تورم اجاره حتی تورم خوراکی ها را نیز جا گذشت و به اصلی ترین فاکتور هزینه ای برای خانوار تبدیل شد. این چندمین تغییری است که این بازار در طی زمستان امسال به خود دیده! در طی دو سال گذشته بخش زیادی از هزینه های خانواده به خوراکی ها اختصاص پیدا می کرد اما در بهمن ماه امسال که تورم اجاره از تورم خوراکی پیشی گرفت، به وضوح می توان تغییر را مشاهده کرد. در بهمن امسال تورم خوراکی ها ۳۲ درصد اعلام شده، در حالی که تورم اجاره بهای مسکن ۴۱.۴ درصد بوده است.
در سال گذشته این اختلاف خیلی شدید بود. به نحوی که تورم نقطه به نقطه مواد خوراکی ۷۱ درصد و تورم اجاره بهای مسکن(اسفندماه) ۴۲ درصد بوده است. مقایسه اعداد و ارقام گذشته و حال، نشان می دهد که تورم اجاره نشینی، رشد بی حد و مرزی داشته و هیچ عاملی هم فعلاً نمی تواند از رشد آن جلوگیری کند.

خلاصه مطالب این خبر:

  • میانگین نرخ رشد ماهیانه اجاره بهای مسکن
  • رکوردشکنی تورم نقطه به نقطه اجاره بها
  • عوامل موثر در افزایش اجاره بها
  • پیشی گرفتن تورم اجاره از تورم عمومی
  • تغییر در سبد هزینه خانوار
  • عدم وجود راهکار کوتاه مدت برای کاهش قیمت اجاره

دیدگاه ها غیرفعال است