مشکلات اجاره نشینی، صدای مستاجران را درآورد

مشکلات اجاره نشینی، صدای مستاجران را درآورد

دیگر کسی به این گزاره باور ندارد: اجاره نشینی، خوش نشینی! اجاره نشینی یعنی مشکل و بدبختی! حالا که چندین سال است که مستاجران با تورم و افزایش اجاره بها رو به رو شده اند، انتظار می رود که مسئولین مربوطه، اقداماتی در این راستا انجام دهند. عدم رسیدگی دولت به مشکلات مستاجران، صدای آنها را درآورده است.

به گزارش پرشین سازه ، هیچگونه نظارتی بر بازار اجاره نیست و مالکان بسته به نیاز و سلیقه ی خود، قیمت گذاری انجام می دهند. اقداماتی مثل تعیین سقف افزایش اجاره بها، صرفاً برای دلخوشی خود مسئولین است و هیچگونه اثری روی بازار ندارد.

پویش های مختلفی از سوی مستاجران در فضای مجازی و خبرگزاری های مختلف راه اندازی شده و از مسئولین درخواست می کنند که نسبت به خواسته های آنان رسیدگی شود.
یکی از این مستاجرانی که در پویش های مربوطه شرکت کرده اند، می گوید که مدت هاست اجاره نشین است. بعد از دوندگی های فراوان، توانسته خانه ای کوچک و قدیمی در محله های جنوبی تبریز پیدا کند. خانه ای که با وجود کلنگی بودن، رهن ۵۰ میلیونی دارد و اجاره ماهانه اش هم ۲ میلیون تومان است.

یکی دیگر از ثبت کنندگان پویش مربوطه، می گوید که هزینه های اجاره مسکن در تبریز خیلی زیاد شده و برای رهن و اجاره ی یک واحد مناسب در مرکز شهر، باید ۳۰۰ میلیون تومان رهن و ماهانه ۵ میلیون اجاره بها پرداخت شود.
خیلی از مستاجران، درآمد بالایی ندارند و از عهده ی پرداخت اجاره ها برنمی آیند. این مشکل در کل کشور دیده می شود اما فشار مضاعف روی مستاجرانی است که در کلانشهرهایی مثل تهران، تبریز، اصفهان، شیراز و…زندگی می کنند.
یکی از اصلی ترین طرح هایی که دولت و مجلس برای رسیدگی به خواسته های مستاجران در نظر گرفته بود، طرح ساماندهی بازار اجاره مسکن بود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس می گوید که بخشی از ایرادهایی که به طرح مزبور گرفته شده، نیاز به رسیدگی دارند.
عبدالجلال ایری خاطرنشان ساخت که در طی جلسات بعدی کمیسیون، باید به این ایرادات رسیدگی شود و بعد از اصلاح، برای تایید نهایی به صحن علنی مجلس ارسال خواهد شد.

پیش از این، یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس گفته بود که مجلس شورای اسلامی، اصلاحات شورای نگهبان بر طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی را بررسی خواهد کرد. این سخنان در ۱۹ مرداد امسال زده شد اما هنوز هم خبری از طرح مزبور نیست و جلسات علنی برای رسیدگی به این طرح در صحن مجلس برگزار نشده است.

تعلل مجلس برای رسیدگی به این طرح، در حالی صورت می گیرد که خیلی از مستاجران در فشار شدیدی زندگی می کنند. یکی از آنها می گوید که بیش از ۱۰ سال است که زندگی اجاره نشینی دارد. او که ساکن زنجان است و در محله های جنوبی این شهر زندگی می کند، اعلام کرده که سال گذشته، مبلغ رهن و اجاره ی خانه اش، ۸۰ میلیون تومان رهن و ماهانه ۴۰۰ هزار تومان اجاره بوده است.

اما مالک برای تمدید قرارداد، اجاره را به ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تغییر داده است. در واقع، مبلغ اجاره ۴ برابر شده است. سوال اینجاست که آیا نظارتی در خصوص این افزایش اجاره ها وجود ندارد؟ بر اساس چه مبنایی، اجاره بها باید ۴ برابر شود؟!
بسیاری از مستاجران از وضعیت کنونی نظارت ها شاکی هستند. به نظر می آید که هیچگونه نظارتی روی تمدید قراردادها وجود ندارد و مالکان می توانند قیمت های مورد پسند خود را اعلام کنند.

این در حالیست که فشار اقتصادی زیادی روی مستاجران وجود دارد و برخی از آنها، دیگر توان پرداخت اجاره های سنگین را ندارند.
مشکلات اجاره نشینی برای تهرانی ها، بیش از دیگر شهرهای کشور است. چرا که افزایش اجاره بها به شکل سرسام آوری ادامه دارد و کار خیلی از مستاجران را به حاشیه نشینی کشانده است.

مالکان می توانند هر قیمتی که دلشان بخواهد یا مشاور املاک به آنها پیشنهاد می کند را تعیین کنند و هیچگونه ناظری هم برای جلوگیری از این رویه، وجود ندارد.
مسئولین مربوطه می گویند که قوانین تعیین سقف افزایش اجاره بها وجود دارد. اما مسئله اینجاست که این قوانین ضمانت اجرایی ندارند و اساساً توسط هیچ یک از موجران، رعایت نمی شود. بنابراین برای بهبود وضعیت اجاره نشینی، نیازمند قوانین قابل اجرا هستیم که ضمانت اجرایی هم داشته باشند.

دیدگاه ها غیرفعال است