رکود در بازار مسکن: نصف شدن معاملات در سال ۱۴۰۲

رکود در بازار مسکن: نصف شدن معاملات در سال 1402

سال ۱۴۰۲ در شرایطی به پایان خود نزدیک می شود که بازار مسکن در این سال، کم رونق ترین سال های اخیر خود را پشت سر می گذارد. بر اساس آمارهای موجود تعداد معاملات مسکن در سال جاری نصف سال قبل شده است.

به گزارش پرشین سازه ، رکود بازار مسکن از سال های گذشته شروع شد و حالا بیش از ۷ سال است که ادامه پیدا کرده است. اولین دلیل رکود موجود در بازار مسکن، گرانی بیش از حد قیمت هاست. همین موضوع باعث شده که تعداد معاملات مسکن از همیشه کمتر شود چرا که متقاضیان، قدرت خرید خود را از دست داده اند.

بر اساس آمارهایی که کارشناسان اقتصادی اعلام کرده اند، فروش واحدهای مسکونی در سه سال اخیر به ۵۰ درصد کمتر از دهه ۹۰ رسیده و این مسئله نشان می دهد که خرید ملک با رکود بسیار بزرگی رو به رو شده است.
بررسی آمارهای همین سال کنونی نیز نشان از نصف شدن معاملات خرید و فروش مسکن می دهد. وقتی که خرید و فروش مسکن کاهش پیدا می کند، بازارهای مرتبط با صنعت ساختمان نیز دچار رکود و افول می شوند. مدت هاست که صنایع مربوط به مصالح ساختمانی دچار رکود شده اند. مشاورین املاک و دیگر مشاغل مرتبط با مسکن نیز همین وضعیت را دارند و مشتری خاصی به آنها رجوع نمی کند. تمام این مشکلات از عدم خرید و فروش مسکن ناشی می شود.

کاهش خرید و فروش مسکن در حالی رخ می دهد که تعداد تعمیرات و بازسازی مسکن افزایش پیدا کرده است. به عبارت دیگر، بخش زیادی از مردم ترجیح می دهند به جای خرید مسکن و تبدیل کردن ملک خود به احسن، خانه های خود را بازسازی و تعمیر کنند. البته لازم به ذکر است که نرخ بازسازی مسکن نیز در قیاس با سال های گذشته کاهش پیدا کرده است.
بیشتر مالکان توان مالی کافی برای بازسازی واحد مسکونی خود را ندارند. این موضوع به دلیل گرانی بیش از حد مصالح ساختمانی رخ داده است. از آن جایی که درآمد خانوار با رشد قیمت مصالح ساختمانی همخوانی ندارد، حتی بازسازی نیز بی معنی شده و خیلی از افراد، توان تعمیر خانه خود را ندارند.

از سوی دیگر، مسئولین مربوطه اعلام می کنند که تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده افزایش پیدا کرده است. به نظر می آید که این پدیده به دلیل اختصاص بسته های تشویقی به ساکنان و مالکان بافت فرسوده باشد.
بر اساس آمارهای موجود در نیمه اول امسال، تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در شهرهای مختلف کشور تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده اما اگر بخواهیم به طور کلی آن را بررسی کنیم، می بینیم که هنوز هم تعداد ساخت مسکن از تقاضای موجود در بازار کمتر است. آمارهای رسمی می گویند که نزدیک به شش میلیون مسکن در کل کشور کم داریم!
همانطور که گفتیم بخشی از افزایش صدور پروانه های ساختمانی به ارائه مشوق در بافت فرسوده برمی گردد. گرچه نوسازی بافت فرسوده روند خوبی برای ساخت مسکن است اما به هیچ وجه کفاف نیاز کشور به مسکن را نمی دهد.
حالا سوال اینجاست که با توجه به کاهش شدید ساخت مسکن، آینده این بازار در سال ۱۴۰۲ چه خواهد شد؟ آیا بلاخره رکود به پایان می رسد؟ بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان، شرط اصلی خروج از رکود، افزایش قدرت خرید است. برای تحقق این هدف، قبل از هر چیزی باید وام های بانکی افزایش پیدا کند و حداقل ۵۰ درصد قیمت مسکن را پوشش دهد.

در حال حاضر قیمت میانگین یک واحد مسکونی در تهران به ۵ میلیارد تومان رسیده است. بنابراین تسهیلات این حوزه باید حداقل ۳ میلیارد تومان باشد و به تدریج و با توجه به نرخ تورم، رشد کند. رقم کنونی وام مسکن ۱ میلیارد تومان است که البته بخش زیادی از آن صرف هزینه های دریافت وام می شود و در نهایت، کمتر از ۸۰۰ میلیون تومان برای متقاضی وام باقی می ماند.
از سوی دیگر، مبلغ اقساط وام نیز خیلی سنگین است و بسیاری از مردم شرایط پرداخت این اقساط را ندارند. در کشوری که کف حقوق کارمند و کارگر، نزدیک به ۸ میلیون تومان است، چگونه می توان اقساط ۹ میلیونی وام مسکن را پرداخت کرد؟ بنابراین می توان اعلام کرد که سطح درآمد با مبلغ اقساط همخوانی ندارد و به همین دلیل، اساساً خیلی از متقاضیان مسکن به سراغ دریافت آن نمی روند.
یکی دیگر از شروط پایان یافتن رکود مسکن، ثبات بازار ارز است. نرخ ارز یکی از مهمترین فاکتورهای موثر بر قیمت مسکن می باشد. بنابراین اگر این بازار رنگ و روی آرامش به خود ببیند، می توان به آینده بازار مسکن نیز امیدوار بود.
در کنار حضور متقاضیان واقعی مسکن که قدرت خرید خوبی دارند، نباید از حضور سرمایه گذاران نیز غافل شد. با توجه به شرایط کنونی بازار، بسیاری از کارشناسان می گویند که احتمالاً در سال آینده نیز شاهد تداوم رکود بازار مسکن باشیم.

خلاصه مطالب این خبر
  • رکود بازار مسکن
  • نصف شدن معاملات در سال ۱۴۰۲
  • علل رکود
  • گرانی مسکن
  • کاهش قدرت خرید
  • کاهش ساخت مسکن
  • افزایش پروانه های ساختمانی در بافت فرسوده
  • شروط پایان یافتن رکود
  • افزایش قدرت خرید
  • افزایش وام مسکن
  • ثبات بازار ارز
  • حضور سرمایه گذاران
  • پیش بینی آینده بازار مسکن

دیدگاه ها غیرفعال است