بروکراسی های پیچیده؛ عامل اصلی رکود ساخت و ساز

بروکراسی های پیچیده؛ عامل اصلی رکود ساخت و ساز

وضعیت ساخت و ساز مسکن در کشور بحرانی شده و بر اساس گزارش های موجود، حجم پروانه های ساختمانی صادر شده در تابستان امسال با کاهش ۲۱ درصدی رو به رو شده است.

به گزارش پرشین سازه ، بخش مهمی از رکود ساخت و ساز به بروکراسی های پیچیده و سختگیری های بیهوده سازمان های مرتبط مثل شهرداری برمی گردد.

در شرایطی که متقاضی چندانی برای خرید مسکن وجود ندارد، انگیزه ی سازندگان پایین است. بروکراسی های پیچیده باعث می شود که دلزدگی سازندگان از این بازار بیشتر هم شود. اولین پیامد خروج تولیدکنندگان مسکن از صنعت ساختمان، گریبانگیر متقاضیان خواهد شد و باعث افزایش قیمت ها خواهد شد.

یکی از اعضای انجمن انبوه سازان تهران می گوید که علاوه بر شرایط اقتصادی ناگوار، عوامل محدودکننده نیز باعث خروج سازندگان از بازار ساخت و ساز شده است.

حسن محتشم خاطرنشان ساخت که اصلی ترین عامل محدودکننده، ایجاد سیستم سپامک یا سامانه پروانه های اشتغال به کار مهندسان، کاردان ها و معماران تجربی ساختمان است. این سیستم جهت تایید و تمدید پروانه های ساخت و ساز راه اندازی شده است اما عملا تبدیل به معضلی بزرگ برای سازندگان و تولیدکنندگان شده است.

آمارهای اخیری که مرکز آمار ایران منتشر کرده به خوبی نشان می دهد که این عوامل محدودکننده چه تاثیری روی ساخت و ساز گذاشته اند.

یکی دیگر از نکات جالبی که در خصوص آمارهای رسمی مسکن وجود دارد، اختلاف میان آمارهای مرکز آمار ایران و بانک مرکزی است. مرکز آمار ایران می گوید که میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در تهران به ۸۰ میلیون تومان رسیده اما بانک مرکزی این عدد را ۷۶ میلیون تومان اعلام کرده است. دلیل اصلی این اختلاف قیمت، احتساب میانگین وزنی و حسابی توسط این دو مرکز آمارگیری است.

اما به هرحال، هر دوی این اعداد نگران کننده هستند و از وخامت اوضاع مسکن در کشور سخن می گویند. در این شرایط که میانگین قیمت مسکن از ۷۶ الی ۸۰ میلیون تومان است، عوامل محدود کننده و بروکراسی های پیچیده نباید وجود داشته باشد. تنها از این طریق است که می توان ساخت و ساز را افزایش داد و تعادلی در بازار مسکن ایجاد کرد.

محتشم اعلام کرد:

در شرایط کنونی که انتظار می رود سیاستگذاران و تصمیم گیران، رویه قابل قبولی دنبال کنند، می بینیم که اقدام خاصی برای جلوگیری از این وضعیت انجام نشده است. انگار که کاری از دستشان برنمی آید و نمی توانند قدم مثبتی در این راستا بردارند.

حسن محتشم می گوید که سیاستگذاران و دولت باید چند اقدام مهم را در اسرع وقت انجام دهند تا بازار مسکن سر و سامان بگیرد. اولین اقدام به تامین مالی برمی گردد. باید از سازندگان مسکن حمایت شود تا ساخت و ساز بیشتر گردد.
علاوه بر این باید از سازمان های مربوطه درخواست کرد که پیچیدگی بروکراسی خود را کمتر کنند تا عملکرد سازندگان افزایش پیدا کند. این مشکلات باید به طور جدی حل شوند تا رونق خوبی در ساختمان سازی ایجاد گردد.

این عضو کانون انبوه سازان تهران اعلام کرد که نباید منتظر معجزه باشیم و باید با راهکارهای عملی و جدی، مشکل را برطرف کنیم. همچنین لازم است که دولت دست از دخالت در حوزه ی ساخت و ساز بردارد و به جای مسکن سازی، امکانات خود را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد.

بررسی گزارش های مرکز آمار ایران در اواسط ماه جاری نشان می دهد که ۹۱۴۵۳ واحد مسکونی در پروانه هایی که صادر شده اند، پیش بینی شده است. این آمار مربوط به کل واحدهای مسکونی کشور است که نشان از کاهش ۷.۲ درصدی نسبت به فصل گذشته دارد. همچنین در طی یک سال گذشته با کاهش ۶.۶ درصدی نیز مواجه بوده است. برای هر پروانه ساختمانی، به شکل میانگین ۳.۸ واحد مسکونی پیش بینی شده است.

برای تابستان امسال نیز ۲۳۹۱۸ پروانه ساختمانی توسط شهرداری های کشور صادر شده که نشان می دهد در قیاس با بهار سال ۱۴۰۲ با کاهش ۱۹.۱ درصدی مواجه بوده است. همچنین در قیاس با تابستان سال ۱۴۰۱ با کاهش ۲۱.۲ درصدی رو به رو بوده!
زیربنای کل ساختمان هایی که در تابستان امسال پروانه ساختمانی گرفته اند، حدود ۱۶۴۹۷ متر مربع بوده است که نشان از کاهش ۱۰ درصدی در قیاس با بهار امسال می دهد. در مقایسه با سال گذشته نیز این متراژ رو به کاهش بوده و ۹.۵ درصد کمتر شده است.متوسط مساحت زیربنا در این ساختمان ها ۶۹۰ متر بوده است.
تمام این آمارها در حالی منتشر شده که خیلی از مسئولین اعلام می کنند که تعداد صدور پروانه های ساختمانی در بافت فرسوده بیشتر شده است.

دیدگاه ها غیرفعال است