قیمت مسکن تا شب عید ثابت خواهد ماند!

قیمت مسکن تا شب عید ثابت خواهد ماند!

با فرا رسیدن شب عید و روزهای پایانی سال ۱۴۰۲، نگرانی ها از بابت افزایش قیمت مسکن بیشتر شده است. یکی از کارشناسان مسکن می گوید که با توجه به قدرت خرید بسیار پایین مردم، احتمال افزایش قیمت ها نزدیک به صفر است.

به گزارش پرشین سازه ، گرچه در روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت دلار و طلا بوده ایم اما به نظر می آید که بازار مسکن همچنان به خواب زمستانی فرو رفته و نگرانی از بابت افزایش قیمت آن در شب سال نو، بیهوده است.

مجید گودرزی، یکی از کارشناسان مسکن نیز ضمن تاکید بر همین نکته، خاطرنشان ساخت که با توجه به قدرت خرید بسیار کم مردم، بازار از رونق افتاده و در شرایط رکود، افزایش قیمت هم بعید است رخ دهد.
بازار از تقاضای مصرفی خالی شده و فروشندگان ناچارند واحدهای خود را با قیمت ارزان تر عرضه کنند. در نتیجه، احتمال افزایش قیمت ها وجود ندارد.

گودرزی خاطرنشان ساخت که متقاضیان سرمایه ای جدید و قدیمی، فعلا در انتظار تثبیت وضعیت هستند. البته برخی از مالکان تلاش دارند که ملک خود را زودتر بفروشند تا مشمول کاهش قیمت بیشتر نشوند. اما مشخصا هیچ خریداری در بازار نیست و املاک مسکونی روی دست سازنده و مالک باقی مانده اند.

این کارشناس مسکن در بخش دیگری از صحبت های خود به ارائه آمارهای معاملات مسکن پرداخت و افزود:

در ماه گذشته، کلا ۳۵۰۰ واحد مسکونی معامله شده که بخشی از آنها مربوط به اجرای احکام قضایی بوده و برخی دیگری هم توسط اشخاص حقوقی صورت گرفته است.

با توجه به همین آمارها می توان نتیجه گرفت که وضعیت معاملات مسکن به شدت راکد است. از سوی دیگر، مالکان و سازندگان نیز هر قیمتی که تمایل داشته باشند روی ملک خود می گذارند و به همین دلیل، عملاً قدرت خریدی برای متقاضیان مسکن باقی نگذاشته اند. تا زمانی که وضعیت اینگونه است، قیمت ها متعادل نمی شود و در نتیجه، رونقی هم وجود نخواهد داشت. پس نگرانی از بابت افزایش قیمت تا پایان سال نیز بی معناست.

وی در ادامه اعلام کرد که در حال حاضر با بحران بزرگی در صنعت ساختمان مواجه هستیم. بخش زیادی از سرمایه گذاران و خریداران، بازا را ترک کرده اند. تورم مسکن ۸۶ درصد و تورم عمومی ۳۹ درصد است. همین موضوع نشان می دهد که بخش بزرگی از تورم موجود به خاطر تورم مسکن است.

گودرزی تصریح کرد که تا وقتی ۴۰ درصد از سرمایه های کشور به بخش مسکن می رود که عملا ارزش افزوده ی صفر دارد، نمی توان قیمت ارز را کاهش داد و وضعیت به همین منوال پیش خواهد رفت.
بر اساس گفته های این کارشناس مسکن، در حال حاضر دو چالش بزرگ و اساسی در بازار مسکن وجود دارد. اولین چالش مربوط به صرفه اقتصادی این بازار است. تمام بازارهایی که زیر ۳۸ درصد که نرخ تورم است، بازدهی دارند، صرفه ی اقتصادی نخواهند داشت.

از سوی دیگر، سرمایه های مردم در قالب طلا، ارز، خودرو، مسکن و …درآمده و تا زمانی که وضعیت اینگونه است، ریال ایرانی ارزشی نخواهد داشت. سیاستگذاری هایی که در این حوزه صورت می گیرد نیز بی فایده است. چرا که مردم برای جلوگیری از نابودی سرمایه های خود ناچارند به بازارهای سرمایه ای روی بیاورند.

یکی از راهکارهای دولت ها برای جلوگیری از بزور این مشکلات، اجرای محدودیت های بزرگ بر سود بازارهایی مثل بازار مسکن است. در واقع دولت تلاش می کند که مردم را به سرمایه گذاری در بخش های مولد اقتصادی تشویق کند. اما نشانه ای از بروز این اتفاق در اقتصاد ایران دیده نمی شود.

در طی یک سال گذشته، قیمت مسکن با جهش ۸۶ درصدی مواجه شده است. کدام یک از بخش های مولد اقتصاد کشور قادر به رقابت با این نرخ سود است؟
تنها کاری که دولت در روزهای کنونی می تواند انجام دهد، واقعی سازی نرخ سود و احیای ارزش افزوده در اقتصاد ایران است.

در حال حاضر، بازدهی بازارهای سرمایه ای، کاذب است و در بخش های موازی اقتصاد، نقد می شود. بازارهایی که ارزش افزوده ایجاد می کنند، کاملا به حال خود رها شده اند و در عوض، بازارهایی که فاقد ارزش افزوده هستند، هر روز در حال جذب سرمایه های بیشتر می باشند.
بدون اصلاح این روند، نمی توان توقع داشت که قیمت ها متعادل شود. دولت و مجلس با سیاستگذاری های درست، می توانند در این راستا پیشگام شوند. واقعیت اینجاست که وضعیت آشفته ی بازار مسکن دیگر قابل تحمل نیست و بخش زیادی از مردم را درگیر کرده است.

دیدگاه ها غیرفعال است