مداخله دولت در صنعت ساختمان، رونق ایجاد میکند!

مداخله دولت در صنعت ساختمان، رونق ایجاد میکند!

تنها امیدی که این روزها در بازار مسکن وجود دارد، دخالت دولت در ساخت و ساز و اجرای طرح نهضت ملی مسکن است. به طور کلی، کاهش قیمت مسکن باعث شده که رکود زیادی در بخش ساختمان سازی به وجود بیاید.

به گزارش پرشین سازه ، یکی از کارشناسان مسکن اعلام کرد که اگر دولت حضور جدی در عرصه ی ساخت مسکن داشته باشد، می تواند رونق را به این بازار برگرداند.

بهار طاهری خاطرنشان ساخت که گرچه کاهش قیمت مسکن باعث افزایش قدرت خرید متقاضیان شده اما رکود بیش از حد، همچنان تاخت و تاز می کند. کاهش بیشتر قیمت ها، احتمالا متقاضیان را تحریک به حضور در بازار خواهد کرد. هرچقدر تعداد این متقاضیان بیشتر باشد، فعالیت های ساخت و سازی نیز افزایش پیدا می کند.

در صورتی که سازندگان از این بازار نااُمید شوند و دست از ساختمان سازی بردارند، شاهد افزایش قیمت ها در آینده ای نه چندان دور خواهیم بود.
این کارشناس مسکن تصریح کرد که بسیاری از سازندگان، حاشیه سود خود را از دست داده اند چرا که قیمت ها کاهش پیدا کرده است. آمارها نشان می دهد که کارگاه های ساختمانی زیادی به تعطیلی کشیده شده اند چرا که حداقل سود مورد انتظار سازنده حاصل نشده است. در صورتی که هر چه سریع تر فکری به حال این معضل نشود، احتمالا به زودی شاهد خروج سرمایه ها از بازار مسکن خواهیم بود.

واقعیت اینجاست که سود ناشی از خرید و فروش مسکن به جای اینکه در جیب سرمایه گذار برود، نصیب دلالان و واسطه گران خواهد شد. همین موضوع، بسیاری از سازندگان را به دلال تبدیل کرده است.
البته برخی دیگر از کارشناسان، نظرات مخالفی با بهار طاهری دارند و می گویند کاهش قیمت ها به نفع بازار مسکن است. چرا که احتمال افزایش تقاضا را بالا می برد. علاوه بر این، بازگشت سرمایه نیز رخ خواهد داد و سرعت مسکن سازی افزایش پیدا می کند.
بسیاری از سازندگان ناچارند که منتظر تسویه پروژه های قبلی خود بمانند تا پروژه های جدید خود را آغاز کنند.

اما با رونق یافتن بازار و کاهش قیمت ها، تسویه حساب با سازندگان نیز با سرعت بیشتری انجام می گیرد و در نتیجه آغاز پروژه های جدید نیز سریع تر صورت می گیرد.
گفته می شود که قیمت مسکن از آغاز تابستان تا به امروز حدود ۵ درصد کاهش داشته است. اما واقعیت اینجاست که در طی سال های اخیر، رشد قیمت مسکن به قدری بالا بوده که کاهش ۵ درصدی به هیچ وجه محسوس نخواهد بود و تغییری در قدرت خرید مردم ایجاد نمی کند.
به همین دلیل است که بسیاری از سازندگان، کارگاه های خود را به دلیل رکود تعطیل کرده اند. چرا که سرمایه هایشان بازگشت ندارد.

سرمایه گذاران همواره از سود بیشتر استقبال می کنند و اساسا دلیل اصلی آنها برای ورود به هر بازاری، سود بیشتر است. اما در صورتی که کاهش قیمت مسکن به قدری باشد که همچنان، حاشیه سود سازندگان را حفظ کند و علاوه بر این، بازار را از رکود خارج کند، می تواند بهترین حالت ممکن برای بازار امروز مسکن باشد.

هیچ بازاری با رکود به تعالی نمی رسد. به همین دلیل باید تلاش شود که رونق ساخت و ساز به بازار برگردد.
در حال حاضر بدترین اتفاق ممکن برای بازار مسکن رخ داده است. حاشیه سود کم شده و تمایل سازندگان برای سرمایه گذاری در پروژه های جدید مسکونی کمتر شده است.
در این میان، دخالت سیاسی استراتژیک و هدفمند می تواند تعادل را به بازار مسکن برگرداند. باید بالاترین هماهنگی میان بخش های مختلف دولت و بخش خصوصی رخ دهد تا شاهد رونق یافتن بازار مسکن باشیم. تسویه سریع معاملات مسکن باعث می شود که سازندگان انگیزه ی بیشتری برای ساخت مسکن به دست آورند و رونق خوبی در این بخش حاصل شود.

دولت می تواند به تقویت قدرت خرید مردم کمک کند. ارائه تسهیلات ارزان قیمت و پیگیری طرح های حمایتی مسکن، بهترین کاری است که دولت در این برهه قادر به انجامش است.
علاوه بر این، باید حمایت های خوبی هم از سازندگان صورت بگیرد تا کاهش قیمت مسکن منجر به نگرانی سازندگان و خروجشان از صنعت ساختمان سازی نشود.
اگر دولت به درستی دخالت کند و حمایت های لازم را داشته باشد، پروژه های مسکونی خیلی زود به دست متقاضیان خواهد رسید و بازگشت سرمایه رخ خواهد داد. تعادل بازار مسکن تنها از همین راه میسر خواهد بود.

دیدگاه ها غیرفعال است