تکلیف بخش مسکن در دولت سیزدهم چه می شود؟!

تکلیف بخش مسکن در دولت سیزدهم چه می شود؟!

یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید دارد که برای رفع مشکلات مسکن باید رویکردهای وزارت راه و شهرسازی تغییر پیدا کند. واقعیت اینجاست که تغییر بی فایده است چرا که هنوز وضعیت ساخت ۲ میلیون واحدی که گفته می شود در حال ساخت هستند، روشن نیست.

به گزارش پرشین سازه ، یکی از نمایندگان مجلس که عضو کمیسیون اجتماعی است خاطرنشان ساخت که مشکلاتی در خصوص رویکردهای وزارت راه و شهرسازی وجود داشت که به زودی برطرف خواهند شد.

منظور از رویکردهای وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن، طرح هایی مثل ارائه ی مشوق برای نوسازی بافت فرسوده، واگذاری زمین و…است.
دولت تصمیم داشت با ارائه ی این طرح ها، روند ساخت مسکن را تسریع ببخشد و سرمایه های خصوصی را نیز به این بخش جذب کند. اما واقعیت اینجاست که جزئیات هیچ یک از اقدامات دولت مشخص نیست و نمی توان نظر قاطعی در خصوص موفقیت یا عدم موفقیت این طرح ها، ارائه کرد. بنابراین، صحبت از رفع مشکل رویکردهای وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن، فقط ماجرا را پیچیده تر و مبهم تر می سازد.

علی زنجانی حسنلویی می گوید که قدرت خرید مسکن خیلی پایین آمده و بسیاری از اقشار جامعه توان خرید ندارند. به همین دلیل، دولت سیزدهم هدف گذاری هایی جدیدی را در بخش مسکن تعیین کرده که اگر به نتیجه برسند، می توان منتظر روزهای خوشی برای بازار مسکن بود.
وی تاکید کرد که اثرات این اقدامات به قدری مثبت خواهند بود که مردم نیز شاهد آن خواهند بود.

این مقام مسئول در بخشی از سخنان خود به مشکلات مردم در راستای تامین آورده های مالی خود اشاره کرد و تاکید داشت که نمی توان برای تکمیل طرح نهضت ملی مسکن، چندان به آورده های متقاضیان تکیه کرد. بیشتر این افراد از اقشار کم درآمد جامعه هستند و نمی توانند بار مالی پروژه ها را به دوش بکشند.

علاوه بر این، بیشتر متقاضیان مسکن در حال حاضر مستاجر هستند و هزینه های رهن و اجاره مسکن به اندازه ی کافی کمرشکن بوده است. در نتیجه قادر به تامین پول لازم برای پیشبرد طرح های مزبور نیستند.
در اینجاست که دولت باید پا پیش گذاشته و موانعی که بر سر راه تولید وجود دارد را برطرف کند. یکی از اصلی ترین کارهایی که دولت می تواند انجام بدهد، کاهش بروکراسی هایی است که دست و پای سازندگان مسکن را می بندد. در واقع بسیاری این انبوه سازان و تولیدکنندگان مسکن به خاطر طولانی شدن مدت زمان صدور مجوزهای ساختمانی، صنعت ساختمان را ترک کرده اند.

اما در میان تمام نکاتی که این نماینده ی مجلس اعلام کرد، چیزی که جالب توجه است، میزان امیدواری وی به اتمام این طرح در آینده ی نزدیک است. گفته شده که نزدیک به ۲ میلیون واحد مسکونی در حال ساخت است اما هیچگونه جزئیاتی از این واحدها منتشر نمی شود. بنابراین امیدواری به اتمام این طرح در آینده ی نزدیک، کمی خوشبینانه است.

وزارت راه و شهرسازی متولی اصلی ساخت مسکن و طرح نهضت ملی مسکن است. معاونت امور مسکن و ساختمان وزاتخانه، کلیات مختصری در خصوص این طرح اعلام کرد و به صورت کلی گفته است که نزدیک به ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت می باشند. انتظار می رفت که جزئیات بیشتری از این واحدها منتشر شود اما به نظر می آید که وزارت راه و شهرسازی به ذکر همین کلیات، اکتفاء کرده است.

بر اساس آمارهای رسمی، قیمت مسکن در آذر ماه امسال نسبت به سال گذشته با رشد ۵۴ درصدی مواجه بوده است. در نتیجه، به نظر نمی رسد که واحد جدیدی به بازار عرضه شده باشد تا قیمت ها را تعدیل کند.
قدرت خرید مردم نیز که روز به روز در حال کاهش است و ریزش های قیمتی، نتوانسته توان متقاضیان مسکن را افزایش بدهد. در واقع، به جز تخفیف هایی که فروشندگان پول لازم ارائه می کنند، خبری از کاهش قیمت در بازار مسکن نیست.

وضعیت همکاری بانک ها با دولت نیز مشخص و واضح است و بارها به آن پرداخته شده! بانک از پرداخت تسهیلات مسکن اجتناب می کند و طرح نهضت ملی هم به طور کامل به آورده ی متقاضیان و تسهیلات بانکی وابسته بوده! بنابراین مشخص نیست که این ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی با کدام بودجه، ساخته می شوند!
با تمام این تفاصیل، عاقبت هدفگذاری دولت سیزدهم در بخش مسکن کاملا نامشخص است و باید منتظر آینده باقی ماند.

دیدگاه ها غیرفعال است