تولید مسکن؛ ادعای ۲ میلیون واحد، واقعیت چند صد هزار واحد

تولید مسکن؛ ادعای 2 میلیون واحد، واقعیت چند صد هزار واحد

وزیر راه و شهرسازی می گوید که نزدیک به ۲ میلیون مسکن روند ساخت خود را آغاز کرده اند. اما واقعیت اینجاست که ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی باید کشور را به چرخه ی شدید تولید و رونق می انداخت. در حالیکه نه تنها خبری از رونق نیست، بلکه تمام بازارهای کشور را رکود فرا گرفته است. حالا یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس می گوید که تولید مسکن به شکل نامحسوس در حال پیش روی است.

به گزارش پرشین سازه ، این نماینده مجلس در بخشی از سخنان خود خاطرنشان ساخت که گرانی مسکن، حباب است و اصلی ترین دلیل ایجاد این حباب، حذف ارز ترجیحی است.

سید مرتضی حسینی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که گرچه ساخت مسکن در حال انجام است اما رشد آن ملایم و نامحسوس بوده است. اگر مسیر ساخت و سازی که در ماه های گذشته پیش گرفته شده، ادامه پیدا کند، می تواند نسبت به آینده ی بازار مسکن امیدوار بود.

حسینی تصریح کرد که اگر تولید مسکن بیشتر شود، کاهش قیمت مسکن نیز رخ می دهد. البته ایشان تاکید کرد که کاهش قیمت ها، هنوز هم منجر به افزایش قدرت خرید مردم نشده است. در واقع فاصله ی میان قدرت خرید مردم و قیمت مسکن به قدری زیاد شده که با این ریزش های گاه و بیگاه قیمت، نمی توان آن را از بین برد.

وی مقصر اصلی گرانی ها را حذف ارز ترجیحی دانست و اعلام کرد که این اتفاق روی قیمت تمام کالاها، به ویژه مسکن اثر گذاشته و حباب های قیمتی ایجاد کرده است.
سید مرتضی حسینی در ادامه افزود:

دولت سیزدهم وعده داده که چهار میلیون واحد مسکونی بسازد و در راستای همین هدف باید قرارگاه مسکن تشکیل شود.

این نماینده مجلس در ادامه تاکید کرد که برای تشکیل این قرارگاه، باید وزارت راه و شهرسازی، وزارت جهاد کشاورزی، و وزارت صمت پای کار بیایند و هر یک از آنها، گوشه ای از ساخت و ساز را بر عهده بگیرند.

وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی مسکن سازی باید پیگیری بیشتری داشته باشد. وزارت جهاد کشاورزی، باید زمین های لازم جهت ساخت و ساز را تامین کند و وزارت صمت نیز به دنبال تامین مصالح ساختمانی مورد نیاز باشد.
تنها از طریق همکاری و هماهنگی این وزارتخانه هاست که می توان نسبت به تحقق وعده ی دولت امیدوار بود. در غیر این صورت، بعید است که وعده ی ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی محقق شود.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در انتهای سخنان خود اعلام کرد که در راستای ساخت مسکن، برخی از دستگاه ها، همکاری لازم را ندارند.

تمام وزارتخانه ها و سازمان ها باید با وزارت راه و شهرسازی همراه شوند تا ساخت مسکن تحقق پیدا کند.
نکته ای که در روزهای گذشته مدام شنیده شده، ساخت ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی از طرح نهضت ملی مسکن بوده است. کسانی که دوران مسکن مهر را به خاطر می آورند، می دانند که با آغاز این طرح، رونق زیادی در بخش های ساختمانی ایجاد شد و مردم عادی نیز روند ساخت و ساز را می توانستند در اطراف محل زندگی خود ببینند.

نکته ی جالب توجه اینجاست که در طرح مسکن مهر، ساخت نزدیک به ۱ میلیون و ۲۰۰ واحد کلید خورد که بخش زیادی از آن ها، هنوز هم نیمه کاره هستند. به عبارت دیگر، واحدهایی که در آن زمان در دست ساخت بودند، تقریبا یک سوم واحدهای نهضت ملی مسکن بودند.
پس چطور این ساخت و ساز به چشم نمی آید؟ چرا خبری از رونق ساختمان سازی نیست؟ بخش زیادی از تولیدکنندگان صنایع ساختمانی از فرط رکود، درخواست صادرات محصولاتشان را دارند. این در حالیست که در شرایط رونق ساخت و ساز، تقاضای داخلی به قدری بالا می رود که نیازی به صادرات نیست.

اما به نظر می رسد که رشد نامحسوس مسکن سازی، حتی از چشم کارشناسان و تولیدکنندگان نیز پنهان مانده است. انتظار می رود که وزارت راه و شهرسازی به شفاف سازی در این خصوص بپردازد و اعلام کند که واحدهای در حال ساخت، متعلق به کدام شهر و استان کشور هستند؟ میزان پیشرفت فیزیکی آنها چقدر بوده است؟ متراژ و مساحت هر یک از این پروژه ها چقدر است و با چه اصولی در حال ساخت می باشند؟

عدم پاسخ به این سوالات، شک و شبهه در خصوص واحدهای نهضت ملی مسکن را افزایش می دهد.
در شرایطی که بسیاری از متقاضیان این طرح از تکمیل واحدهای خود نااُمید شده اند و چه بسا، آورده های مالی خود را واریز نکرده اند، شفافیت و انتشار آمارهای مربوط به این واحدها، می تواند بسیار راهگشا باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است