حباب ۳۰۰ درصدی قیمت مسکن!

حباب 300 درصدی قیمت مسکن!

قیمت مسکن همچنان دچار رشد منفی است و این موضوع، باعث شده که امید بسیاری از متقاضیان مصرف کننده، بالا برود. در همین ماه گذشته، مسکن حدود ۲.۲ درصد ارزش خود را از دست داد. از آن جایی که روند کاهشی قیمت ها بیش از شش ماه است که ادامه داشته، گفته می شود که کاهش کلی ارزش مسکن نزدیک به ۲۲.۵ درصد بوده است.

به گزارش پرشین سازه ، قیمت مسکن در قیاس با نرخ دلار آزاد نزدیک به ۳۰۰ درصد حباب دارد. در نتیجه، بعید نیست که در میان مدت، شاهد تداوم ثبات در بازار مسکن باشیم.

در هفته های پیشین نیز، بازار مسکن کاملا راکد بوده و انتظارات کاهشی زیادی در آن وجود دارد. برخی از مسئولین می گویند که برنامه هایی برای کاهش قیمت دلار به زیر ۵۰ هزار تومان دارند که همین موضوع باعث شده که بازارهای غیرمولد مثل مسکن و بورس، ثبات نسبی داشته باشند. همچنین تحولات منطقه نیز در ثبات شش ماهه ی بازارهای مالی بی تاثیر نبوده است.

بر اساس آخرین آمارهای بانک مرکزی، قیمت مسکن تهران به متری ۷۴ میلیون تومان رسیده است. در خرداد ماه امسال، قیمت مسکن پایتخت ۷۸.۳ میلیون تومان بود که نشان می دهد از آن زمان تا به امروز، با کاهش ۵۴ درصدی قیمت مواجه بوده است.
از آن جایی که نرخ تورم عمومی ۴۵ درصد است، می توان نتیجه گرفت که قیمت مسکن در قیاس با شاخص تورم عمومی، با کاهش ۲۸ درصد مواجه بوده است.

قیمت مسکن در پایتخت!

بررسی قیمت واحدهای مسکونی در تهران نیز نشان می دهد که قیمت ها، دچار کاهش نسبی و جزئی شده اند. گرچه هنوز هم با قدرت خرید متقاضیان مسکن، فاصله ی زیادی دارند.

یک واحد ۴۲ متری که بیش از ۲۲ سال دارد و در محدوده قصرالدشت واقع شده، با قیمت ۲.۲ میلیارد تومان عرضه شده است. این واحد از تمام امکانات مسکونی، فقط انباری دارد.
یک واحد جدیدتر در شهر زیبا که ۱۲ سال دارد و متراژ آن ۷۰ متر است به ۴ میلیارد می رسد. این واحد تمام امکانات مسکونی از جمله پارکینگ، انباری و آسانسور را دارد.

در شرق تهران، قیمت مسکن همچنان بالاست. یک واحد ۵۹ متری ۱۰ ساله در نارمک با قیمت ۴.۹ میلیارد تومان عرضه شده است. این واحد فقط پارکینگ دارد.
وضعیت نقاط شمالی تهران نیز چندان جالب توجه نیست و گرانی مسکن بیداد میکند!
یک واحد ۱۱۰ متری ۱۰ ساله در محله ی نیاوران، با قیمت ۱۷ میلیارد تومان آگهی شده است. این واحد دارای پارکینگ، انباری و آسانسور است.

نقاط جنوبی تهران برای کسانی که متقاضی واقعی مسکن هستند و بودجه ی کافی ندارند، گزینه های بهتری ارائه می کند. مثلا یک واحد ۵۸ متری در باقرشهر با قیمت ۱.۷ میلیارد تومان عرضه شده است. واحد مزبور نوساز است و دارای انباری و آسانسور می باشد.

بازار مسکن، همچنان در رکود!

بر اساس نظرات کارشناسان و معامله کنندگان بازار مسکن، دوره ی رکود مسکن همچنان ادامه دار است و بعید است که به زودی بتواند از آن خارج شود.

البته در این میان برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی، رونق خوبی بر بازار مسکن حاکم می شود.

بر اساس کاهش های مداوم قیمت مسکن در این شش ماه، خیلی از متقاضیان امیدوار شدند که به زودی، حباب مسکن تخلیه خواهد شد. در حال حاضر، قیمت مسکن به متری ۱۵۰۰ دلار رسیده است. تنها در اواخر دهه ۸۰ بود که مسکن به چنین قیمتی رسید. قیمت مسکن همواره در سطح ۱۰۰۰ الی ۱۲۰۰ دلار به ازای هر متر مربع بوده است. در نتیجه می توان اعلام کرد که مسکن، نزدیک به ۵۰ درصد حباب دارد.

در طی شش سال اخیر و بعد از جهش قیمت مسکن، این شاخص با رشد ۱۳۸۰ درصدی مواجه بوده است. به عبارت دیگر، قیمت مسکن ۳۰۰ درصد بیشتر از دلار، رشد داشته است. در نتیجه، می توان گفت که در میان مدت، قیمت مسکن ثابت خواهد ماند. البته این پیش بینی برای میان مدت است و اصلا مشخص نیست که در طولانی مدت، چه اتفاقی برای قیمت مسکن رخ می دهد.

گشت و گذاری کوتاه در بازار مسکن نشان می دهد که فایل های فروش واحد مسکونی در تهران خیلی زیاد شده اند. نکته ی جالب توجه اینجاست که قیمت پیشنهادی از سوی مالک، در قیاس با آغاز سال، کمتر شده است.
همان طور که در بخش قیمت مسکن تهران گفتیم، در برخی از نقاط جنوبی تهران با بودجه ی زیر ۲ میلیارد تومان هم می توان خانه خرید.

دیدگاه ها غیرفعال است