قیمت مسکن در نقاط مختلف تهران دی ماه ۱۴۰۲

قیمت مسکن در نقاط مختلف تهران دی ماه 1402

با انتشار گزارش بانک مرکزی در خصوص وضعیت بازار مسکن آذرماه، شگفتی های زیادی رو شد. اما شاید عجیب ترین مورد به قیمت مسکن منطقه ۱ برمی گردد.

به گزارش پرشین سازه ، تورم سالانه ی قیمت مسکن در منطقه ۱ تهران، در آذرماه کمتر از ۳۴ درصد بوده است. این در حالیست که در کل پایتخت، شاهد رشد ۵۴ درصدی بوده ایم.

بر اساس آمارهای موجود، قیمت مسکن در منطقه ۱ تهران از میانگین ۹۹ میلیون و ۴۱۰ هزار تومانی به ۱۳۲ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان در عرض یک سال رسیده است.
با توجه به اینکه فقط مسکن منطقه ۲۲، کمتر از این رشد داشته، می توان نتیجه گرفت که خرید مسکن در منطقه ۱، برای سرمایه گذاران چندان مناسب نیست.

بعد از منطقه ۲۲ و ۱، کمترین میزان رشد قیمت سالانه مسکن به مناطق ۲۰ و ۱۸ تعلق دارد. این دو منطقه در جنوب تهران واقع شده اند. از بررسی این آمارها می توان نتیجه گرفت که بهترین نقطه برای سرمایه گذاری، مناطق میانی پایتخت هستند.
یکی دیگر از نکات عجیب آمارهای منتشر شده، سبقت قیمتی منطقه ۳ از منطقه ۱ بود. منطقه یک شامل محله های گران قیمتی مثل زعفرانیه، نیاوران، فرمانیه و …می شود. طبیعتا انتظار می رود که گران ترین واحدهای مسکونی در همین محلات باشند.

اما برای دومین ماه متوالی، گران ترین محله های مسکونی تهران در منطقه ۳ واقع شده اند. قیمت مسکن در منطقه ۳ تهران به شکل میانگین، متری ۱۳۳ میلیون و ۴۷۲ هزار تومان است که مشخصاً نزدیک به ۱ میلیون تومان از منطقه ۱ گران تر است.
با توجه به این اعداد و ارقام، می توان اعلام کرد که قیمت یک واحد ۱۰۰ متری در منطقه ۱ تهران برابر با ۱۳ میلیارد و ۲۹۷ میلیون تومان می باشد. این در حالیست که همان واحد در منطقه ۳ با قیمت ۱۳ میلیارد و ۳۴۷ میلیون تومان عرضه می شود.

البته نباید فراموش کرد که بخش زیادی از این اختلاف عددی، به شیوه های آمارگیری بانک مرکزی و واحدهای معامله شده در سامانه ثبت املاک و مستغلات بستگی دارد. به همین دلیل نمی توان چندان به آن استناد کرد.
اما به هرحال نمی توان منکر شد که قیمت مسکن در منطقه ۳ تهران به طرز سرسام آوری افزایش پیدا کرده و به مرز قیمتی منطقه ۱ رسیده است.

با این وجود، منطقی نیست که تصور کنیم قیمت خانه های واقع در محله هایی مثل دروس، قلهک یا میرداماد از واحدهای موجود در فرمانیه، کامرانیه و …گران تر است.

قیمت مسکن در مرکز تهران رکودشکنی می کند

آمارها نشان می دهد که بیشترین رشد قیمتی مسکن در طی یک سال گذشته، مربوط به منطقه ۱۶ تهران بوده است. این رشد معادل ۷۲ درصد بوده است.
محله هایی مثل نازی آباد، جوادیه و…در این منطقه واقع شده اند. در سال گذشته، متوسط قیمت مسکن در این محلات، ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود اما حالا این عدد به ۴۵ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان رسیده است.
بعد از منطقه ۱۶، رکورد بیشترین رشد قیمت ها متعلق به مناطق ۱۱ و ۱۲ تهران است.

رشد قیمت مسکن در منطقه ۱۲ که شامل محله هایی مثل بهارستان و فردوسی است، ۷۱ درصد بوده! به این معنی که از قیمت ۲۹ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع، به ۵۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.
رشد منطقه ۱۱ نیز معادل ۶۶ درصد بوده است. در سال گذشته متوسط قیمت مسکن در این منطقه متری ۳۰ میلیون تومان بود و حالا به ۵۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.

نکته ی جالب توجه دیگری که در آمارهای بانک مرکزی وجود دارد، تفاوت قیمت ها میان ارزان ترین و گران ترین مناطق تهران است. بر اساس آمارهای منتشر شده، ارزان ترین منطقه تهران از لحاظ قیمت مسکن، منطقه ۱۸ است که متری ۳۵ میلیون و ۵۷۷ هزار تومان معامله می شود. این در حالیست که گران ترین منطقه تهران که فعلا منطقه ۳ شناخته می شود، قیمتی برابر با ۱۳۳ میلیون و ۴۷۲ هزار تومان به ازای هر متر مربع دارد.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که فاصله ی قیمتی میان این دو منطقه بسیار بالاست و به متری ۹۷ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان می رسد.

به عبارت دیگر برای خرید یک واحد مسکونی ۸۰ متری در منطقه ۱۸ تهران باید بودجه ای برابر با ۲ میلیارد و ۸۴۶ میلیون تومان داشته باشید. این در حالیست که برای خرید همان واحد در منطقه ۳، باید بیش از ۱۰ میلیارد و ۶۷۷ میلیون تومان نقدینگی داشته باشید.

دیدگاه ها غیرفعال است