باشگاه ۱۰۰ میلیونی ها در بازار مسکن تهران!

باشگاه 100 میلیونی ها در بازار مسکن تهران!

گزارش های بانک مرکزی نشان می دهد که در آبان ماه امسال، قیمت مسکن تهران به متری ۷۶ میلیون تومان رسیده است. اما نکته ی جالب اینجاست که در برخی از مناطق تهران، متوسط قیمت ها از ۱۰۰ میلیون تومان نیز عبور کرده است. حالا شنیده می شود که چهار منطقه در تهران وجود دارند که قیمت مسکن در آن ها، از متوسط متری ۱۰۰ میلیون تومان نیز عبور کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، گران ترین منطقه مسکونی تهران، منطقه ۱ است. البته در طی ماه اخیر، متوسط قیمت مسکن در این منطقه کاهش پیدا کرده اما همچنان بالاست. نکته ی جالب توجه اینجاست که یکی دیگر از مناطق تهران نیز به باشگاه ۱۰۰ میلیونی ها راه پیدا کرد و قیمت مسکن در آن، از متری ۱۰۰ میلیون نیز عبور کرد.

تا پیش از این، منطقه ۱ تهران رکورددار بود. در برخی نقاط این منطقه، قیمت مسکن از متری ۳۰۰ میلیون تومان نیز عبور می کرد. حتی همین چند وقت پیش بود که آگهی یکی از پنت هاوس های الهیه، حسابی سر و صدا به پا کرد. چرا که قیمت هر متر مربع از این پنت هاوس، یک میلیارد تومان بود.

به طور کلی، منطقه ۱، ۲ و ۳ تهران، تا مهر ماه امسال جزو باشگاه ۱۰۰ میلیونی ها بودند. اما حالا یک منطقه ی دیگر نیز به آن ها افزوده شده است.

قیمت مسکن در منطقه ۱، به طور میانگین، متری ۱۴۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. البته این آمار مربوط به مهر ماه می باشد و در آبان امسال، با کاهش جزئی مواجه بود و به متری ۱۳۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید.

منطقه ۲ تهران نیز، یکی از مناطق گران قیمت تهران است و متوسط قیمت مسکن در آن، متری ۱۲۳ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان در مهرماه سال ۱۴۰۲ بود. اما با انتشار گزارش های آبان ماه، مشخص شد که قیمت میانگین واحدهای مسکونی این منطقه، به متری ۱۲۴ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان رسیده است.

سومین منطقه ای که متوسط قیمت ها در آن، از متری ۱۰۰ میلیون بالاتر می رود، منطقه ۳ تهران است. واحدهای مسکونی این منطقه به شکل میانگین، متری ۱۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. حالا قیمت این واحدها به متری ۱۳۵ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان رسیده است.

به جز منطقه ۱، الباقی مناطق گران قیمت تهران در آبان ماه با افزایش قیمت رو به رو بوده اند. تا پیش از آبان امسال، باشگاه ۱۰۰ میلیونی ها، فقط ۳ عضو داشت. اما حالا که آمارها منتشر شده، به نظر می آید که منطقه ۶ تهران نیز به این باشگاه پیوسته است.

در مهر ماه سال جاری، قیمت مسکن در منطقه ۶، برابر با ۹۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع بود. حالا این مبلغ از ۱۰۰ میلیون نیز عبور کرده و به متری ۱۰۱ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان رسیده است.

به عبارت دیگر، برای خرید یک خانه ی ۵۰ متری در منطقه ۶ که امکانات متوسطی دارد، باید حداقل ۵ میلیارد تومان هزینه کرد.

گرانی بی سابقه ی مسکن، زمانی اهمیت پیدا می کند که دستمزد کارگران و کارمندان را نیز در نظر بگیریم. بر اساس قانون، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲، برابر با ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

این عدد نشان می دهد که فاصله ی میان قدرت خرید کارگران با قیمت مسکن، بسیار بالاست. به عبارت دیگر، با پس انداز، هیچ کارگری نمی تواند صاحبخانه شود.

در این میان، برنامه هایی که دولت برای صاحبخانه کردن کارگران در پیش گرفته نیز، اثرگذاری چندانی ندارند. بیشتر کارگران از عهده ی پرداخت هزینه های وام مسکن برنمی آیند. در ضمن، اقساط بسیار سنگین آن، حتی از حداقل دستمزد کارگران نیز بالاتر است.

تجارب گذشته مانند مسکن مهر، نشان داد که بدون سیاستگذاری درست، در نهایت واحدهای مسکونی دولتی ساز، به دست کارگران و متقاضیان واقعی مسکن نمی رسد و تبدیل به ابزاری برای سوداگری خواهد شد. در حال حاضر، بازار مسکن شهرهای جدید و واحدهای مسکونی حمایتی به دست دلالان و سوداگران افتاده و متقاضیان واقعی مسکن، همچنان به اجاره نشینی ادامه می دهند.

در شرایطی که قیمت مسکن از متری ۷۶ میلیون تومان نیز بالاتر رفته، نمی توان انتظار داشت که کارگران و کارمندان با پس انداز، صاحبخانه شوند.

بسیاری از اجاره نشینان، دیگر توان پرداخت اجاره بها در تهران را ندارند و ناچار شده اند که به شهرهای مجاور بروند. این اقدام، خود منجر به گرانی مسکن در شهرهای اطراف تهران شده و معضلات زیادی را به وجود آورده است.

دیدگاه ها غیرفعال است