قیمت مسکن در تهران دیگر افزایشی نیست

قیمت مسکن در تهران دیگر افزایشی نیست

برخی نگران افزایش قیمت مسکن در تهران هستند. اما به گفته ی نائب رئیس اول اتحادیه املاک تهران، قیمت این کالا دیگر توان و ظرفیت افزایش ندارد. وی همچنین در خصوص دخالت پلتفرم ها در بازار مسکن نیز انتقاداتی ارائه کرد.
به گزارش پرشین سازه ، بارها نسبت به افزایش بی رویه قیمت ها در بازار مسکن تهران هشدار داده شد. حالا کار به جایی رسیده که حتی توان رهن و اجاره مسکن نیز برای خیلی از متقاضیان باقی نمانده است.

داوود بیگی نژاد اعلام کرد که قیمت گذار اصلی ملک، مالک است. چهارچوب قیمتی مشخصی هم وجود ندارد و برخی از مشاوران املاک برای افزایش دستمزد خود، ارزش قرارداد را بالا می برند. اما واقعیت این جاست که قسمت اصلی قیمت گذاری بر عهده ی مالک است و هیچکس به جز وی، نمی تواند اعمال نظر خاصی داشته باشد.

بیگی نژاد در بخش دیگری از صحبت های خود، خاطرنشان ساخت که عوامل مختلفی در قیمت گذاری ملک دخیل است. اما به طور کلی، قیمت گذاری اجاره و رهن، به اندازه یک ششم ارزش کل ملک است.

وی تاکید کرد:

چنین قانونی در تمام کشور اجرا نمی شود و عوامل مختلفی در قیمت گذاری موثر هستند. در برخی از مقاطع، دولت کمیته هایی برای تعیین قیمت واحدهای مسکونی در بازار تشکیل داد اما افراد و املاکی ها از قوانین دولت، پیروی نکردند. به طور کلی، اجاره داری حرفه ای در کشور وجود ندارد و همین مسئله، نا به سامانی های موجود در بازار را افزایش می دهد.

این مقام مسئول تصریح کرد که مسکن یکی از نیازهای اصلی مردم است و به همین دلیل، باید سیستم عرضه و تقاضای مسکن متعادل شود وگرنه مردم ضرر می کنند. در دراز مدت هم، تبعات جدی برای بازار خواهد داشت.

داوود بیگی نژاد خاطرنشان ساخت که در سال های اخیر، اکوسیستم بازار تجارت تغییر کرده و اگر این اکوسیستم، قانونمند نشوند، ممکن است تبعات خطرناکی برای بازار مسکن داشته باشد.

پلتفرم ها، بازار مسکن را تغییر داده اند!

دعوای میان پلتفرم های آنلاینی مثل دیوار و شیپور با اتحادیه مشاوران املاک؛ همیشه وجود داشته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران می گوید که بخشی از نوسان قیمت ها، تقصیر شیپور و دیوار است.

اپلیکیشن های این چنینی، باید از سوی دستگاه های ذیربط، مدیریت و کنترل شوند. تنها از همین راه است که می توانند به مصرف کننده های واقعی، خدمات ارائه کنند. نباید اجازه داد که این پلتفرم ها، تداخلی در بازار ایجاد کنند و آن را آشفته تر سازند.

در حال حاضر، این پلتفرم ها، بازار مسکن را رقابتی جلوه می دهند و هرکسی می تواند قیمت های دلخواه خود را آگهی کند.

مشاهداتی که صورت گرفته، نشان می دهد که برخی از افراد فاقد مجوز، به اسم مشاور املاک در پلتفرم ها، آگهی مسکن منتشر می کنند و بار روانی قیمت ها را می شکنند.

داوود بیگی نژاد در خصوص افزایش قیمت مسکن توسط بنگاه داران نیز صحبت هایی ایراد نمود و تاکید داشت که این اتفاق از سوی مشاوران املاک رخ نمی دهد. بازار مسکن هم توجهی به اقدامات مشاوران املاک ندارد و بدون دخالت آن ها نیز افزایش قیمت می دهد.

برای حل معضل مسکن باید فضای نرم افزارهای خانه یاب را کنترل کرد و قانونمند ساخت. بیشتر مشکلات مسکن در همین بستر رخ می دهد. اگر فردی می خواهد در فضای این نرم افزارها فعالیت کند، باید مجوزهای لازم را دریافت نماید.

وی دوباره تاکید کرد که اکوسیستم بازار مسکن به واسطه ی این اپلیکیشن ها تغییر کرده و سیستم اجاره ی مستاجران نیز به هم خورده است. بنابراین باید هرچه سریع تر، نسبت به عملکرد آن ها رسیدگی شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، بحران های کنونی بازار را مستقیما به گردن پلتفرم ها و اپلیکیشن ها انداخت و آن را جولانگاه دلالان و سوداگران این حوزه دانست. بسیاری از واحدهای مسکونی در این پلتفرم ها به مزایده گذاشته می شود و چنین اتفاقاتی، منجر به بدنامی مشاوران املاک می گردد.

وی در انتهای سخنان خود تاکید کرد که دیگر، امکان افزایش قیمت مسکن در تهران وجود ندارد. آمارهای رسمی می گویند که قیمت مسکن به متری ۷۶ میلیون تومان رسیده است. در نتیجه، قشر بیشتری از مردم گرفتار اجاره نشینی می شوند. این اجاره نشینان نیز هر روز از خرید مسکن دورتر می گردند و فرصت های خرید برایشان از بین می رود.

وضعیت به جایی رسیده که بسیاری از مشاوران املاک، کانترهای فروش خود را تعطیل کرده اند و تنها اتفاقی که این روزها در بنگاه های مشاوره املاک رخ می دهد، قراردادهای اجاره است.

دیدگاه ها غیرفعال است