قیمت واحدهای نقلی در تهران رکورد زد

قیمت واحدهای نقلی در تهران رکورد زد

با توجه به قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران که به ۸۰ میلیون تومان رسیده، تخمین زده می شود که قیمت یک واحد ۶۰ متری، حدود ۴ میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان باشد. قیمت همین واحد ۶۰ متری در محله های شمال شهر به دو برابر همین قیمت می رسد.

به گزارش پرشین سازه ، قیمت واحدهای مسکونی در طی شش سال اخیر، ۱۴ برابر شده است. به همین دلیل علاقه به معامله واحدهای کوچک نیز افزایش پیدا کرده است. بر اساس گزارش های موجود از هر ۱۰ معامله ای که در تهران انجام می شود، ۳.۳ معامله مربوط به واحدهای زیر ۶۰ متر است.

سهم کنونی معاملات مسکن نقلی در تهران به ۳۳.۵ درصد رسیده است. این در حالیست که شش سال پیش، این سهم کمتر از ۲۳ درصد بود. اعداد ذکر شده نشان می دهند که شش سال پیش قدرت خرید مردم بیشتر بود و به سراغ واحدهای بزرگ تر می رفتند.

بر اساس گزارش های بانک مرکزی در مهر ماه سال ۹۶، بیشترین سهم بازار مسکن مربوط به واحدهای ۶۰ الی ۷۰ متری بود. این روند تا سال ۹۸ ادامه پیدا کرد اما از زمانی که قیمت مسکن دچار جهش های پیاپی شد، بیشترین سهم بازار مربوط به واحدهای زیر ۶۰ متر شده است.

مهر ماه سال ۹۶، همان روزهایی بود که دلار به چهار هزار تومان رسیده بود. برجام به سرانجام رسیده بود و آمریکا، تصمیمی برای خروج از آن نداشت. در آن روزها، ۸۰ درصد سهم معاملات مسکن پایتخت مربوط به واحدهایی بود که بیش از ۶۰ متر داشتند. اما به سال نکشید که این مدل تغییر پیدا کرد و سهم معاملات مسکن های بزرگ، به زیر ۷۰ درصد رسید.

آخرین داده های بانک مرکزی در مهر ماه سال جاری نشان می دهد که عدد دقیق معاملات واحدهای بالای ۶۰ متر در تهران، به ۶۶.۵ درصد رسیده است.

قیمت واحدهای نقلی رکورد زده است!

تقاضای فراوان برای خرید واحدهای نقلی در تهران منجر به افزایش قیمت آن ها شد.

بر اساس آمارهای موجود، قیمت واحد نقلی ۶۰ متری در تهران، شش سال پیش حدود ۲۸۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود. حتی گران ترین منطقه های تهران هم قیمت های مناسب تری داشتند و با ۶۱۵ میلیون تومان می توانستید صاحب یک واحد ۶۰ متری در منطقه ۱ تهران شوید.

وضعیت جنوب شهر تهران خیلی بهتر بود و یک خانه در منطقه ۱۸، با قیمت ۱۳۶ میلیون معامله می شد. به طور کلی میانگین قیمت مسکن در پایتخت، متری ۴ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان بود. حالا این عدد چهار برابر شده و برای خرید یک واحد ۶۰ متری در نقاط مرکزی تهران باید مبلغ ۴ میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان نقدینگی داشته باشید.

سال ۹۷ بود که قیمت مسکن به متری ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید و حدود ۸۰ درصد رشد کرد. این عدد در مهر ماه سال ۹۸، با رشد مجدد مواجه شد و به متری ۱۲ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان رسید. حتی در مهر ماه ۹۹ نیز قیمت ها به این شدت نبود و هر متر مربع مسکن، حدود ۲۶ میلیون تومان قیمت داشت.

در مهرماه سال ۱۴۰۰، این قیمت ۳۱ میلیون تومان شد و در سال گذشته به ۴۳ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان رسید. حالا عدد مزبور به ۷۶ میلیون رسیده و بیشتر از گذشته، از دسترس مردم عادی خارج شده است.

تمام این تحولات قیمتی در کمتر از ۶ سال رخ داده است.

واحدهای ۶۰ متری تهران

گشت و گذاری کوتاه در میان آگهی های آنلاین مسکن نشان می دهد که قیمت واحدهای نقلی به سقف عجیبی رسیده است. یک واحد ۶۰ متری در مجیدیه با قیمت ۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان آگهی شده است. به این معنی که فروشنده، قیمت هر متر را ۷۹ میلیون در نظر گرفته! این در حالیست که بر اساس داده های بانک مرکزی، قیمت هر متر مربع مسکن در این منطقه، حدود ۷۲ میلیون تومان است.

همین خانه در منطقه ۱ تهران، دو برابر قیمت دارد و با مبلغ ۸ میلیارد و ۹۴۰ میلیون تومان عرضه خواهد شد.

متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱ به متری ۱۴۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است. مثلا یک واحد ۶۰ متری در منطقه ازگل، ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. خانه ای ۱۰ ساله که امکاناتی مثل آسانسور، انباری و پارکینگ دارد.

وضعیت مسکن در جنوب تهران، کمی بهتر است و با جستجوی زیاد، می توان خانه های زیر ۲ میلیارد پیدا کرد. مثلا خانه ای ۶۰ متری در منطقه ۱۸ و محله ی یافت آباد با قیمت ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان عرضه شده است.

دیدگاه ها غیرفعال است