قیمت اجاره بهای واحدهای زیر ۶۰ متر در تهران

قیمت اجاره بهای واحدهای زیر 60 متر در تهران

واحدهای نقلی، همیشه طرفداران زیادی میان مستاجران تهرانی داشته اند. این روزها با توجه به گرانی مسکن، طرفداران این واحدهای کوچک متراژ بیشتر شده اند. در حال حاضر، اختلاف قیمت اجاره بهای مسکن های کوچک تهران، نسبت به واحدهای میان متراژ حدود ۱۰ درصد است.

به گزارش پرشین سازه ، گشت و گذاری کوتاه در بازار اجاره مسکن پایتخت به شما نشان می دهد که قیمت ها مدام در حال افزایش است و به نظر می رسد که دو عامل مهم، منجر به اختلاف قیمت اجاره در نقاط مختلف تهران شده است. اولین عامل مربوط به اختلاف قیمت طبیعی میان واحدهای نقلی و میان متراژ و بزرگ متراژ است که همیشه وجود داشته است! دومین عامل کمی پیچیده تر است و به شرایط امروز بازار مسکن برمی گردد.

در سال های گذشته، پروانه های ساختمانی زیادی صادر شده اما نکته ی جالب توجه در خصوص این پروانه ها، متراژشان است. بیشتر این واحدها بالای ۸۰ متر هستند. این در حالیست که مشتریان در سال های اخیر، به دنبال واحدهای کوچک تر از ۸۰ متر می روند چرا که توان مالی کافی برای اجاره یا خرید واحدهای بزرگ متراژ را از دست داده اند.

بیشترین تقاضای بازار اجاره مربوط به واحدهایی است که تا ۶۰ متر مربع، متراژ دارند. به همین دلیل نمی توان با قاطعیت عنوان کرد که واحدهایی که در دست ساخت هستند و یا به تازگی پروانه ساختمانی گرفته اند، در نهایت به دست مصرف کننده خواهند رسید یا می توانند تغییری در وضعیت بازار اجاره مسکن ایجاد کنند.

در طی چند سال اخیر، بازار ساخت و ساز با رکود زیادی رو به رو بوده و به همین دلیل، عرضه ی واحدهای جدید کمتر شده است. در این میان، واحدهایی که عرضه می شوند نیز بیشتر مواقع، بزرگ متراژ هستند و همین موضوع منجر به اختلاف قیمت واحدهای نقلی و میان متراژ شده است.

از آن جایی که تقاضا برای واحدهای کوچک زیاد است، قیمتشان نیز افزایش پیدا کرده و بعضا اجاره های بسیار سنگینی برایشان در نظر گرفته می شود.

اجاره واحدهای نقلی در مناطق مختلف تهران

در ادامه به بررسی اجاره بهای مسکن در نقاط مختلف پایتخت پرداخته ایم. قیمت های درج شده از آگهی های آنلاین اجاره مسکن استخراج شده اند:

یک واحد ۳۰ متر در محله ی نظام آباد-مدنی جنوبی با قیمت ۴۰ میلیون تومان رهن و ماهانه ۴ میلیون اجاره عرضه شده است.

در محله بنی هاشم، یک واحد ۶۰ متری با مبلغ ۱۰۰ میلیون رهن و ماهانه ۱۰ میلیون تومان اجاره، پیشنهاد شده!

در مناطق غرب تهران نیز، وضعیت به همین صورت است. یک واحد ۴۵ متری در سعادت آباد با مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان رهن و ماهانه ۱۰ میلیون اجاره، آگهی شده است.

وضعیت اجاره بها در مناطق لوکس تهران، بسیار وخیم شده. به نحوی که اجاره ها از حد معقول عبور کرده است. مثلا یک واحد ۶۰ متری در شهرک غرب، با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان رهن و ماهانه ۲۱ میلیون تومان اجاره، عرضه شده است.

اگر به دنبال واحدهایی با رهن کامل هستید، وضعیت چندان بهتر نخواهد بود. یک واحد ۴۹ متری در خیابان پیروزی، مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان رهن کامل قیمت خورده است. یک واحد ۶۰ متری در قیطریه با مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان رهن کامل، عرضه شده! به نظر می رسد در خصوص رهن کامل مسکن، قیمت ها در شمال و جنوب تهران تفاوت چندانی ندارند.

مثلا یک واحد ۶۰ متری دیگر در منطقه یوسف آباد، با قیمت ۶۰۰ میلیون تومان رهن کامل آگهی شده است.

متاسفانه برای کسانی که به دنبال واحدهایی با رهن کامل می گردند، همیشه معضل تمدید قرارداد وجود دارد. چرا که ممکن است مالک برای تمدید، مبالغ هنگفتی را به رهن منزل اضافه کند. البته وضعیت کسانی که مایل به پرداخت اجاره هستند نیز چندان تفاوتی ندارد.

گاهی دیده شده که موجران برای تمدید قرارداد، مبلغ اجاره را حتی بیش از ۱۰۰ درصد، افزایش داده اند. این در حالیست که دولت برای چهارمین سال متوالی، سقف افزایش اجاره بها را ۲۵ درصد اعلام کرده است.

البته کمتر موجری به این قانون تن داده و با توجه به ناچاری مستاجر، هر مبلغی که تمایل داشته باشد را اعلام می کند. متاسفانه دولت نیز نتوانسته تا به امروز، اقدام موثری در راستای حمایت از مستاجران داشته باشد.

در سال های گذشته، به تدریج قیمت اجاره بها به قدری بالا رفت که حتی خانه های نقلی و کوچک نیز از دسترس مستاجران خارج شد و ناچار به مهاجرت به شهرهای اطراف تهران شده اند.

دیدگاه ها غیرفعال است