گرانی مسکن، مستاجران را به سراغ واحدهای زیر ۴۰ متر می کشاند

گرانی مسکن، مستاجران را به سراغ واحدهای زیر 40 متر می کشاند

گرانی مسکن به جایی رسیده که در حال حاضر خیلی از مستاجران، به سراغ اجاره واحدهای زیر ۴۰ متر می روند. تا پیش از جهش قیمت مسکن در سال ۹۷، سهم این واحدها از بازار اجاره نشینی، فقط ۳.۳ درصد بود اما حالا به ۵.۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، بعد از سال ۹۷ که قیمت مسکن به حد غیرقابل باوری افزایش پیدا کرد، مشکلات و معضلات زیادی در بازار پدید آمد که شاید مهمترینشان همین کاهش کیفیت خرید خانه بود.

از آن سال تا به امروز، قیمت مسکن ۱۸ برابر شده است. سهم معاملات واحدهای نقلی و کلنگی در طی این هفت سال، سه برابر شده است. چرا که بسیاری از متقاضیان خرید مسکن، توان مالی کافی برای خرید خانه های نوساز ندارند. پیش از افزایش قیمت ها، سهم منازل نوساز از معاملات مسکن تهران، ۵۰ درصد بود اما حالا به ۲۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

علاوه بر خرید خانه های کلنگی و قدیمی، رفتن به سراغ واحدهای کوچک متراژ زیر ۴۰ متر نیز یکی دیگر از جلوه های فقر مسکن است. از دیگر مصادیق این پدیده ی شوم این روزهای بازار مسکن، می توان به حاشیه نشینی و سکونت در سکونتگاه های غیررسمی نیز اشاره کرد.
زمانی که سهم مسکن از سبد خانوار به ۷۰ درصد می رسد، باید منتظر چنین مشکلاتی بمانیم.

یکی دیگر از نکات عجیبی که این روزها در بازار مسکن رخ می دهد، تغییر وزن معاملات مسکن در شمال و جنوب پایتخت است. در حال حاضر، سهم مناطق ۱ تا ۵ از کل معاملات خرید و فروش تهران، فقط ۳۹ درصد است. این موضوع به معنای افزایش سهم معاملات جنوب تهران است. به این معنی که وزن مناطق ۹ تا ۲۰ که تا قبل از سال ۹۵، حدود ۳۴ درصد بود حالا به ۴۰ درصد برسد.

این اعداد و ارقام، پیام واضحی دارند: قیمت ملک به قدری بالا رفته که دیگر کمتر کسی قادر به خرید واحدهای نوساز بزرگ متراژ در محله های شمال تهران است.

البته در این میان، گزارش های بانک مرکزی یک معضل دیگر را هم نشان می دهد. در حال حاضر تمایل به خرید واحدهای ریزمتراژ بسیار بالا رفته است. خانه هایی که زیر ۴۰ متر دارند برای متقاضی واقعی مسکن، به صرفه تر هستند.

بعد از جهش قیمت مسکن در سال ۹۷ و رکودی که بعد از آن در سال ۹۸ ایجاد شد، حجم معاملات این واحدهای مسکونی به ۲.۶ درصد رسید. اما بعد از تورم های پیاپی در حوزه ی مسکن، حالا سهم معاملات این واحدها به ۴.۳ درصد رسیده است.

هر چقدر قیمت ها افزایش پیدا کرد، طبیعتا قدرت خرید مردم نیز پایین تر آمد و این موضوع، در متراژ واحدهای خریداری شده، به خوبی منعکس شد.

۵.۲ درصد از سهم معاملات مسکن یک رکورد بی سابقه است که به خوبی وضعیت قدرت خرید مردم را نشان می دهد. پیش از این، هر بار که قیمت مسکن کاهش پیدا می کرد، مردم به سراغ خرید واحدهای نوسازتر و بزرگتر می رفتند.

اما حالا که سهم واحدهای زیر ۴۰ متر به این عدد رسیده، دیگر نیازی به بررسی قیمت مسکن نیست. هرچقدر که مسئولین اعلام کنند که قیمت مسکن کمتر شده، با این عدد و ارقام، چیزهای دیگری مشخص می شود.

یکی دیگر از نکاتی که در بحث خرید واحدهای نقلی تهران باید مورد توجه قرار بگیرد، همزمانی آن با بحث تورم مسکن است. تورم سالانه ی مسکن در طی این هفت سال همیشه بالا بوده و بیشترین میزان آن نیز مربوط به سال ۹۹ است که به ۸۰ درصد رسید. هیچکس انتظار نداشت که قیمت مسکن به اینجا برسد اما خیلی زود این نیاز اساسی، از دسترس قشر عظیمی از مردم خارج شد.

با وجود اینکه سال ۹۹ یکی از بدترین سال ها برای بازار مسکن بود، حالا و در سال ۱۴۰۲، این رکورد در شرف شکسته شدن است. تورم نقطه به نقطه آپارتمان های مسکونی به ۸۷ درصد رسیده است. بنابراین طبیعی است که تمایل مردم به خرید واحدهای نقلی و کوچک افزایش پیدا کند.

در حال حاضر و با جلوه گر شدن فقر مسکن در پایتخت، هیچ دغدغه ای برای شهروندان این شهر، مهم تر از مسکن نیست.

دغدغه ای که احتمالا به زودی برطرف نخواهد شد چرا که تنها با تولید مسکن است که می تواند اوضاع را سر و سامان داد. اما متاسفانه طرح های مسکن سازی نیز وضعیت جالب توجهی ندارند و بعید است که بتوانند اثرگذاری سریعی روی وضعیت بازار داشته باشند.

دیدگاه ها غیرفعال است