سقف وام ودیعه مسکن دو برابر می شود؟!

سقف وام ودیعه مسکن دو برابر می شود؟!

تمام صحبت هایی که در خصوص مشکل مسکن می شود، در اصل برای این انجام می شود که مشکل اجاره نشینان حل شود و بتوانند صاحبخانه شوند. اما به نظر می آید که دولت حتی در رفع مشکل اجاره بهای سنگین هم مانده است.

به گزارش پرشین سازه ، در جدیدترین اخبار چنین به گوش می رسد که وزارت راه و شهرسازی به بانک مرکزی پیشنهاد داده که حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان را به تسهیلات کمک ودیعه ی مسکن اختصاص بدهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید داشت که با موافقت بانک مرکزی، افزایش سقف تسهیلات فردی نیز در دستور کار قرار می گیرد.

به طور کلی، وام ودیعه ی مسکن کمکی از سوی دولت بود تا مستاجران بتوانند راحت تر، مبالغ رهن را پرداخت کنند. در سال گذشته حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان از سوی بانک مرکزی برای پرداخت این وام تصویب شد. سال ۱۴۰۰، این مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان بود که نشان می داد مبلغ آن در سال ۱۴۰۱، دو برابر شده است.

حالا معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید که باید بودجه ی این تسهیلات دو برابر شود.

در سال گذشته، سقف مبلغ تسهیلات مسکن برای تهرانی ها ۲۰۰ میلیون، برای مراکز استان ۱۵۰ میلیون و برای دیگر شهرستان ها ۱۰۰ میلیون تومان بود.

البته لازم به ذکر است که گرچه این مبلغ از سوی بانک مرکزی تصویب شده بود اما خیلی از بانک ها در پرداخت آن تعلل می کردند و به همین دلیل، خیلی از متقاضیان به سراغ دریافت آن نمی رفتند.

هادی عباسی اصل، معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که مکاتباتی با بانک مرکزی در جهت افزایش سهمیه و مبلغ تسهیلات ودیعه مسکن داشته اند.

هادی عباسی اصل می گوید:

به بانک مرکزی پیشنهاد داده ایم که تسهیلات ودیعه مسکن را به ۸۰ همت افزایش دهد. البته باید در شورای پول و اعتبار نیز به این موضوع رسیدگی شود.

عباسی اصلی خاطرنشان ساخت که در کنار پیشنهاد افزایش سهم تسهیلات ودیعه مسکن، وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد کرده است که سقف تسهیلات فردی نیز بیشتر شود. این مورد نیز همزمان با پیشنهاد قبلی وزارت راه و شهرسازی بررسی خواهد شد.

مدت هاست که مسئولین دولت از عملکرد بانک ها در خصوص پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن ناراضی هستند. دولت تلاش می کند که با تصویب چنین قوانین و طرح هایی، معضل بزرگ مسکن را برای مستاجران حل و فصل کند اما تا زمانیکه بانک ها همکاری نمی کنند، تمام این طرح ها و قوانین موثر نخواهد بود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران در اواسط سال جاری اعلام کرد که حدود یک هشتم متقاضیان وام اجاره، توانسته اند با زحمت فراوان بلاخره این تسهیلات ودیعه مسکن را دریافت کنند. یکی از مهم ترین هزینه هایی که در سبد خانوار وجود دارد، هزینه های مسکن است. بنابراین بخشی از جامعه به تسهیلات مزبور نیاز دارند.

حسین جنتی در بخشی دیگر از سخنان خود تاکید کرد که دولت سیزدهم در تلاش برای حل این معضل است. بانک ها هم موظف هستند که به وظایف قانونی خود در حوزه ی مسکن عمل کنند. بیش از ۲۰ بانک برای دریافت وام ودیعه مسکن معرفی شده اند اما از این میان، بخش کوچکی از بانک ها به تعهدات خود عمل کرده اند.

عدم پرداخت وام ودیعه ی مسکن از سوی بانک ها، تنها مشکل مستاجران نیست. در طی ۵ سالی که قیمت مسکن دچار جهش شد، خیلی از مستاجران به مشکل افتادند. مثلا خیلی از صاحبخانه ها، برای دریافت کد رهگیری، همکاری نمی کنند.

از سوی دیگر برخی از بنگاه داران نیز برای صدور کد رهگیری، مبالغ هنگفتی را درخواست می کردند. البته لازم به ذکر است که در سال جاری، این معضل برطرف شد و بنگاه داران دیگر قادر به مطالبه ی پول برای صدور این کد نیستند. چرا که سامانه ای برای ثبت رایگان قرارداد اجاره و دریافت کد رهگیری رایگان از سوی دولت راه اندازی شد.

سامانه ی املاک و مستغلات از سوی وزارت راه و شهرسازی معرفی شد تا مردم از طریق آن قراردادهای خود را منعقد کنند. بر اساس گفته های این وزارتخانه، تا به امروز حدود ۳۷ هزار و ۵۷۳ قرارداد در این سامانه ثبت شده است. همین تعداد توانسته اند کد رهگیری رایگان نیز دریافت کنند.

تمام متقاضیان کد رهگیری رایگان باید به سامانه amlak.mrud.ir مراجعه کرده و در قسمت سامانه ثبت رایگان اجاره مسکن، اقدام به ثبت قرارداد و دریافت کد رهگیری نمایند.

دیدگاه ها غیرفعال است