اجاره بها در کل تهران یکسان شد

اجاره بها در کل تهران یکسان شد

در تابستان امسال، مستاجران ناچار شدند که از خانه های شمال شهر خود نقل مکان کرده و به مناطق متوسط و جنوبی شهر بروند. اما به نظر می آید که فاصله ی قیمتی میان بالا و پایین شهر، تقریبا یکسان شده است.

به گزارش پرشین سازه ، مهاجرت بخش عظیمی از شمال شهرنشینان، به افزایش قیمت مسکن در جنوب پایتخت منجر شده و همین موضوع، فاصله ی قیمتی میان این دو ناحیه را از بین برده است.

در طی سال های پیشین، همیشه فاصله ی متعارفی میان نیمه شمالی و نیمه جنوبی شهر تهران از بابت قیمت مسکن وجود داشت. اما در سال جاری، شاهد بوده ایم که این اختلاف قیمت دیگر وجود خارجی ندارد.

مشکل جدید مسکن از کجا آب میخورد؟!

هزینه های خانوار بالا رفته و خیلی از آن ها نمی توانند قرارداد اجاره خود را تمدید کنند. به عبارت دیگر، تاب آوری مستاجران پایتخت نشین در برابر افزایش اجاره بها، خیلی کم شده است. حتی اگر رشد اجاره بها، صفر هم باشد، باز هم نمی توانند به پرداخت اجاره های قدیمی خود ادامه دهند.

خیلی از مستاجرانی که در مناطق رو به بالای شهر، اقامت داشتند حالا به فکر جا به جایی به نقاط پایین شهر هستند. چرا که دیگر نمی توانند اجاره ی سال ۱۴۰۱ را پرداخت کنند چه برسد به اینکه با افزایش اجاره بها، کنار بیایند!

همین موضوع شکل تازه ای از مهاجرت بین منطقه ای را در تابستان امسال به وجود آورد. تا قبل از این، مستاجران به دلیل رشد شدید قیمت در قرارداد جدید، ناچار بودند که از مناطق میانی به مناطق جنوبی تهران نقل مکان کنند. حالا کار به جایی رسیده که مستاجران جنوب شهری ناچارند به شهرهای اطراف مثل پرند و پردیس بروند.

تحقیقات میدانی نشان می دهد که فاصله ی میان شمال و جنوب شهر در حال محو شدن است. بنابراین قشرهای آسیب پذیر، چاره ای جز مهاجرت به نقاط حاشیه ای و شهرهای اطراف ندارند.

اجاره بها در مناطق مختلف تهران

وضعیت بازار اجاره در پاییز نیز بهبود چندانی پیدا نکرده و فاصله ای که میان اجاره مسکن در شمال و جنوب پایتخت وجود داشت، همچنان در حال کمرنگ شدن است. به نظر می رسد که اجاره بها در نقاط مختلف شهر، کورس گذاشته!

اجاره دو مسکن با متراژ و امکانات مشابه در اختیاریه و سلسبیل، یکسان شده است. به طور کلی، بررسی های مختلفی روی قیمت اجاره بها در غرب، جنوب و شمال غربی صورت گرفته و مشخص شده که اختلافی میان آن ها وجود ندارد.

مثلا نسبت قیمت یک واحد مسکونی در منطقه ۵ به منطقه ۲۲ در سال ۹۶، حدود ۱.۵ بود. به این معنی که واحدهای مسکونی منطقه ۵ تهران، ۱.۵ برابر، اجاره ی بالاتری نسبت به واحدهای منطقه ۲۲ داشتند. اما این وضعیت چندان طول نکشید و با جهش قیمتی مسکن در سال ۹۶، حالا این فاصله برداشته شده است. به نحوی که این عدد به نسبت ۱.۰۵ رسیده است.

اصلا بعید نیست که به زودی این نسبت به طور کامل از بین برود و قیمت ها به یک سطح مساوی برسند.

حتی بررسی قیمت اجاره بهای منطقه ۹ و ۵ نیز همین موضوع را تایید می کند. منطقه پنج یکی از پرتقاضاترین، مناطق تهران از بابت اجاره نشینی و خرید مسکن است. منطقه ۹ نیز در جنوب غرب تهران همین وضعیت را دارد. در سال ۹۶، نسبت اختلافی که میان اجاره واحدهای منطقه ۵ و ۹ وجود داشت، عدد ۱.۵ بود. در پاییز سال جاری، این عدد به ۱.۱ رسیده است. این موضوع نشان می دهد که عملا اختلافی میان اجاره نشینی در منطقه ۵ و ۹ وجود ندارد.

قیمت اجاره بها

بر اساس بررسی های صورت گرفته، میانگین اجاره بهای مسکن در سال ۹۶ و در منطقه ۵ تهران، به ازای هر ۱ میلیون تومان رهن، ۳۰ هزار تومان بوده است. این عدد برای منطقه ۹ تهران، ۲۰ هزار تومان و در منطقه ۲۲، ۲۰ هزار و ۲۰۰ تومان بوده است.

بررسی های امروز نشان می دهد که این عدد برای آپارتمان های نوساز و کم سن در منطقه ۵ تهران به ۲۹۰ هزار تومان رسیده است. در منطقه ۹، به ازای هر ۱ میلیون رهن، مبلغ ۲۶۰ هزار تومان اجاره پرداخت می شود. این عدد در منطقه ۲۲، ۲۷۰ هزار تومان است.

با توجه به شرایط امروز بازار اجاره نشینی، به زودی فرقی نخواهد داشت که در کدام نقطه از شهر تهران مستاجر باشید. چرا که به هرحال، قیمت هایی که از شما دریافت می شود، یکسان خواهد بود.

دیدگاه ها غیرفعال است