تخفیف مالکان برای خالی نماندن خانه هایشان

تخفیف مالکان برای خالی نماندن خانه هایشان

پاییز از راه رسیده و بازار مسکن بیش از هر زمان دیگری درگیر رکود است. تقریبا هیچ خرید و فروشی در بازار مسکن اتفاق نمی افتد. حتی بازار اجاره نیز عاری از رونق شده و خیلی از مالکان و مستاجران، ترجیح می دهند که قراردادهای اجاره ی خود را تمدید کنند. اما برخی دیگر از مالکان که خانه هایشان خالی مانده، ناچار شده اند که تخفیف ۱ میلیون تومانی برای مستاجران در نظر بگیرند.

به گزارش پرشین سازه ، گستره ی تخفیف دادن از بازار خرید و فروش به بازار اجاره مسکن نیز سرایت کرده است. به نحوی که مالکان برای این که خانه هایشان بیش از این خالی نماند، حاضر شده اند که به ازای هر متر مربع از واحد مسکونی، تخفیف ۱ میلیون تومانی روی رهن خانه ارائه کنند.

مثلا در صورتی که مالک دارای یک واحد ۶۰ متری باشد و مبلغ رهن کامل این خانه ۶۰۰ میلیون است، مالک حاضر شده که ۶۰ میلیون تخفیف بدهد و خانه را نهایتا با مبلغ ۵۴۰ میلیون تومان رهن کامل، اجاره بدهد.

تقاضای مصرفی در بازار اجاره مسکن خیلی کمتر شده و پاییز، این موضوع را تشدید کرده است. بسیاری از مالکان ترجیح داده اند که قراردادهای اجاره ی خود را با مستاجرشان، تمدید کنند.

اما در این میان، برخی از مستاجرین دیگر قادر به پرداخت اجاره بهای مسکن خود نیستند و چاره ای جز مهاجرت به مناطق جنوبی تر یا اطراف شهر، پیدا نکرده اند. در نتیجه منازل این مستاجران خالی مانده و حالا مالک برای پیدا کردن مستاجران جدید، دچار دردسر شده است. به نظر می آید که منشاء اصلی ارائه تخفیف ۱ میلیون تومانی هم از همین جا باشد.

نکته ی جالب توجه اینجاست که این موضوع در شمال و جنوب تهران یکسان است و حالا تبدیل به عرف شده است. تمام مالکانی که قراردادهایشان در پاییز به سر می رسد، ناچارند که تخفیف ارائه کنند تا منزلشان خالی نماند.

بر اساس آخرین آمارها و گزارش های میدانی، متوسط رهن هر متر مربع واحد مسکونی در مناطق میانی شهر تهران، ۱۰ میلیون تومان است. با توجه به تخفیف های ارائه شده از سوی مالکان، این مبلغ در میانه ی پاییز به متری ۹ میلیون تومان رسیده است. یعنی یک واحد ۵۰ متری که پیش از این با مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان رهن کامل می شد، حالا با مبلغ ۴۵۰ میلیون تومان رهن می شود.

یکی دیگر از اتفاقاتی که اخیرا در بازار اجاره رخ داده، افزایش فایل های خوش قیمت در مناطق مختلف تهران است. به عبارت دیگر، مستاجران می توانند واحدهایی را پیدا کنند که نسبت به قیمت عرف منطقه، اجاره بهای مناسب تری دارند.

البته تمام این موضوعات، به معنای بهبود وضعیت اجاره نشینی نیست. هنوز هم پرداخت اجاره در تهران، برای بسیاری از مردم غیرممکن است. با توجه به سطح دستمزدها، اجاره نشینی به یک معضل بزرگ برای مردم تبدیل شده است.

خیلی از مستاجران به دلیل عدم تمکن مالی برای پرداخت اجاره، ناچار به جا به جایی شده اند. برخی از آنان، هیچ خانه ی دیگری به جز واحدهای مسکونی موجود در شهرهای جدید را پیدا نکرده اند. در نتیجه، گرانی اجاره بها، نه تنها روی افزایش قیمت مسکن در تهران اثر گذاشته، بلکه قیمت اجاره در شهرهای حاشیه ای را نیز افزایش داده است. چرا که میزان تقاضا در این شهرها بیشتر شده!

قیمت واحدهای اجاره ای در نقاط مختلف تهران!

یک خانه ی ۶۰ متری در منطقه نارمک تهران، با قیمت ۳۰۰ میلیون تومان رهن و ماهانه ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره، عرضه شده است.

واحد دیگری در شمال تهران و در منطقه قیطریه که ۱۰۷ متر مربع، متراژ دارد با مبلغ ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رهن کامل پیشنهاد شده است.

یک واحد ۵۳ متری در جنت آباد جنوبی با قیمت ۵۰۰ میلیون تومان رهن کامل آگهی شده است که نشان می دهد که قیمت این واحد نسبت به عرف آن منطقه، پایین تر است.

یک واحد مسکونی ۱۲۰ متری در نظام آباد با مبلغ ۶۰۰ میلیون رهن و ماهانه ۳ میلیون تومان اجاره، آگهی شده است که نشان می دهد برای پیدا کردن موردهای بهتر با متراژ بزرگتر، چاره ای جز مراجعت به مناطق جنوبی تهران وجود ندارد.

قیمت اجاره بها در نواحی شمال شهر به قدری بالا رفته که قشر خاصی از مردم قادر به سکونت در آن جا هستند. مثلا یک واحد ۱۵۰ متری در نیاوران با مبلغ ۱ میلیارد تومان رهن و ماهانه ۳۵ میلیون اجاره، آگهی شده است. طبیعتا چنین واحدهایی به درد کسانی می خورند که درآمد ماهانه دست کم ۱۰۰ میلیون تومانی دارند.

دیدگاه ها غیرفعال است