پیامک‌های واریز آورده، استرس جدید برای متقاضیان نهضت ملی

پیامک‌های واریز آورده، استرس جدید برای متقاضیان نهضت ملی

پیامک جدید واریز به متقاضیان نهضت ملی مسکن ارسال شد!


در حالی که بارها اعلام شده که بسیاری از متقاضیان نهضت ملی مسکن، توان کافی برای پرداخت آورده های مالی سنگین را ندارند، در روزهای اخیر دوباره پیامکی برای تمام این متقاضیان ارسال شده و از آن ها درخواست کرده که آورده ۱۸۰ میلیونی خود را تا آخر اردیبهشت واریز کنند.

به گزارش پرشین سازه ، این پیامک که در روزهای گذشته به دست متقاضیان رسیده دوباره استرس و نگرانی را به جان آن ها انداخته است. تکمیل آورده های سنگین برای بسیاری از متقاضیان این واحدهای مسکونی امکان پذیر نیست. جالب اینجاست که با عدم پرداخت این آورده ها، تکمیل طرح نهضت ملی به تاخیر می افتد و این تاخیر، طبیعتاً مشمول افزایش قیمت خواهد بود. بنابراین این ماجرا تبدیل به یک بازی دو سر باخت برای متقاضیان شده است.

از سوی دیگر، تکمیل آورده های مالی در موعد مقرر باعث می شود که متقاضی، امتیاز بالاتری کسب کند و احتمالاً جایگاه بهتری در طرح مزبور داشته باشد. واقعیت اینجاست طرح نهضت ملی مسکن که تماماً بر روی آورده های مالی متقاضیان و تسهیلات بانکی حساب باز کرده بود، حالا دچار مشکل شده و طبیعتاً نمی تواند منابع مالی موردنیاز خود را پیدا کند.
راه اندازی صندوق ملی مسکن و استفاده از منابع دیگر مالی هم نتوانسته این مشکل را حل کند. حتی حضور شرکت های چینی که قرار بود منجی این طرح باشند نیز به نظر می آید که منتفی شده و خبری از آن ها نیست.

در اسفند سال گذشته بود که اداره کل راه و شهرسازی به متقاضیان نهضت ملی مسکن پیامکی ارسال کرد و هشدار داد که باید آورده خود را به ۱۴۰ میلیون برسانند. حالا که هنوز سه ماه هم از آخرین پیامک این اداره نگذشته، دوباره پیامکی به دست متقاضیان رسیده و سقف تکمیل آورده مالی را ۱۸۰ میلیون تومان عنوان کرده است.
در همان ۲۰ اسفند ماه سال گذشته که پیامک مزبور ارسال شد، اداره کل راه و شهرسازی به متقاضیان اخطار داده بود که در صورت عدم تامین آورده های مالی، از طرح مزبور کنار گذاشته خواهند شد.
نکته ی بسیار مهم اینجاست که بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، متقاضیان تهرانی نهضت ملی مسکن باید هر چهار ماه، آورده ۴۰ میلیون تومان داشته باشند. اما به نظر می آید که حالا مهلت زمانی این متقاضیان برای پرداخت آورده های خود کمتر شده و حالا باید هر ۲ ماه، آورده ی خود را تامین کنند.

با توجه به توان مالی بسیاری از این متقاضیان، نمی توان انتظار داشت که قادر به پس انداز ۴۰ میلیون تومان در طی ۲ ماه شوند. واقعیت اینجاست که بسیاری از این متقاضیان بدون کمک های دولت و سازمان های حمایتی، اساساً از عهده پرداخت این اعداد و ارقام برنمی آیند و نمی توان انتظار ویژه ای از آن ها داشت.
بارها از سوی کارشناسان هشدار داده شد که نباید کل طرح مزبور را بر اساس آورده های مالی و تسهیلات بانکی پایه گذاری کرد و بهتر است دولت به فکر منابع جایگزین باشد. با این وجود به نظر می آید که دولت بی توجه به هشدارهای کارشناسان، همچنان به اقدامات خود و ارسال پیامک ادامه می دهد و در این میان، توجهی به افراد و توان مالی آن ها ندارد. بسیاری از متقاضیان به دلیل همین آورده های سنگین ناچاراً از طرح مزبور کنار کشیده اند.

حتی بازار داغ خرید و فروش امتیاز طرح ملی مسکن نیز احتمالاً به همین دلیل پدید آمده است. به این ترتیب اتفاقی که برای مسکن مهر رخ داد، دوباره برای نهضت ملی مسکن نیز پیش خواهد آمد. این در حالیست که تمام تلاش دولت بر این بود که اجازه ی چنین اتفاقی را ندهد و نگذارد که سرنوشت مشابهی گریبانگیر طرح نهضت ملی مسکن شود.
داستان ارسال پیامک های واریز از مهر ماه سال گذشته آغاز شد. در آن زمان نیز به متقاضیان، اعلام شد که تا ۲۰ مهر باید آورده ۲۴۰ میلیونی خود را واریز کنند و در غیر این صورت، از پروژه حذف شده و جایگزینی برای آن ها تعیین خواهد شد.
سوال اینجاست که متقاضیان مسکن ملی که قرار بود دهک های پایین جامعه باشند، چگونه می توانند در کمتر از دو هفته، مبلغ ۲۴۰ میلیونی را جور کرده و به حساب پروژه واریز نمایند؟! آیا به هنگام نگارش این پیامک ها، کارشناسی وجود دارد که به عواقب آن و قدرت مالی متقاضیان فکر کند؟
به نظر می آید که دولت سیزدهم برای تحقق وعده ی خود، چاره ی دیگری جز فشار آوردن به متقاضیان پیدا نکرده است. این در حالیست که بیشتر این متقاضیان در معیشت روزمره خود مانده اند!

خلاصه مطالب این خبر
  • پیامک‌های واریز آورده، استرس جدید برای متقاضیان نهضت ملی مسکن
  • افزایش سقف آورده‌ها به ۱۸۰ میلیون تومان
  • توان مالی متقاضیان در برابر فشارهای مالی دولت
  • نهضت ملی مسکن در مسیر تکرار سرنوشت مسکن مهر؟
  • هشدار کارشناسان در خصوص تکیه بر آورده‌های متقاضیان

دیدگاه ها غیرفعال است