تورم اجاره مسکن از تورم عمومی پیشی گرفت

تورم اجاره مسکن از تورم عمومی پیشی گرفت

در ماه های تابستان قیمت مسکن کاهش پیدا کرد اما این روند در پاییز امسال معکوس شد. حالا آمارها نشان می دهد که تورم اجاره مسکن در آبان ماه ۴.۱ درصد بوده است. این در حالیست که قیمت مسکن همچنان با رشد منفی مواجه بوده است. اما تورم اجاره مسکن از تورم عمومی نیز پیشی گرفت.

به گزارش پرشین سازه ، رفتار متفاوت بازار اجاره مسکن نشان می دهد که این کالا، یکی از نیازهای اصلی شهروندان است و گرچه از بازار خرید و فروش دور شده اند، اما همچنان تقاضای زیادی در بازار اجاره وجود دارد. چرا که مردم ناچارند سرپناهی برای خود داشته باشند.

این وضعیت صرفا در تهران قابل مشاهده نیست. بلکه در بازار مسکن کل کشور می توان این شرایط را رصد کرد. چرا که بازار مسکن کشور همواره تابعی از بازار مسکن تهران بوده است.

بر اساس آمارهای رسمی، شاخص تغییرات اجاره بها در پنج ماه ابتدای سال، ۱۱ درصد بوده است. این در حالیست که تغییرات قیمت مسکن نشان می دهد که در همین بازه ی زمانی، مسکن دچار کاهش قیمت ۵ درصدی شده است. این نشان می دهد که تورم اجاره بها که همیشه از قیمت مسکن تبعیت می کرد، این بار خرق عادت کرده و همان مسیر را در پیش نگرفته است. وگرنه امروز باید شاهد کاهش اجاره بهای مسکن می شدیم.

رفتارهای عجیب و غریب اجاره مسکن!

همان طور که اشاره شد، یکی از جدیدترین و عجیب ترین رفتارهای بازار اجاره بهای مسکن، پیشی گرفتن تورم آن از تورم عمومی است.

تا پیش از این که قیمت مسکن دچار جهش شود، نسبت تورم عمومی به اجاره مسکن معمولا ۱.۵ بود. به این معنی که تورم عمومی همیشه ۱.۵ برابر تورم اجاره مسکن در کل کشور بود. البته طبیعتا این عدد برای واحدهای مسکونی مختلف و شهرهای کشور، متفاوت بود.

اما زمانی که قیمت مسکن به شکل سرسام آوری بالا رفت، این روند نیز به تدریج روند عکس را در پیش گرفت. به نحوی که بر اساس آمارهای منتشر شده در آبان امسال نرخ تورم اجاره از نرخ تورم عمومی جلو زد.

تورم اجاره ۱.۰۱ درصد از تورم عمومی بیشتر شده و این موضوع نشان می دهد که مسئله ی امروز بازار اجاره مسکن، صرفا به تورم عمومی برنمی گردد.

گرچه این اتفاق بی سابقه نیست و در سال ۹۳ هم یک بار، تورم اجاره از تورم عمومی سبقت گرفت اما در هیچ دوره ای، قدرت مالی مردم انقدر کاهش پیدا نکرده بود.

به تازگی، مرکز آمار ایران اطلاعاتی را در خصوص اجاره بهای مسکن در کل کشور منتشر کرده و مشخص شده که در آبان امسال شاهد تورم نقطه به نقطه ۳۹.۲ درصدی در بخش اجاره بهای مسکن بوده ایم. البته این عدد به شکل میانگین می باشد و در برخی از نقاط کشور، این رقم بالاتر بوده است.

وضعیت اجاره نشینان در آبان ماه امسال وخیم تر از گذشته شده و حتی تورم عمومی هم به گرد پای اجاره بهای سنگین مسکن نمی رسد. حالا نسبت تورم عمومی به تورم اجاره به ۰.۹۸ درصد رسیده است.

به طور کلی گفته می شود که در آبان امسال شاهد رفتارهای عجیب زیادی از بازار مسکن بودیم. اما مهم ترین رویدادی که در این فاصله زمانی در بازار مسکن رخ داد، همین موضوع پیشی گرفتن تورم اجاره از تورم مسکن بود. البته در این میان نباید فراموش کنیم که برای اولین بار در طی ۱۰ سال اخیر، تورم اجاره مسکن از تورم عمومی هم پیشی گرفت و اتفاق عجیب دیگری را در بازار مسکن رقم زد.

نرخ رشد اجاره بها در آبان امسال ۴.۱ درصد بوده است. به این معنی که اجاره بها در قیاس با مهر ماه رشد زیادی داشته!

برخلاف انتظارات که تصور می شد با فرا رسیدن پاییز، قیمت اجاره بها کمتر می شود و فصل مناسبی برای جا به جایی مستاجرین خواهد بود، عملا شاهد بودیم که این اتفاق نه تنها رخ نداد، بلکه اجاره بها تبدیل به رقیب بلامنازعی در بازارهای اقتصادی شد که هیچکس نمی تواند مانع از رشد آن شود.

اما سوال اینجاست که چرا چنین اتفاقی در بازار ملک و اجاره ی آن رخ داد؟

مشخصا در طی این سال هایی که قیمت مسکن با افزایش همراه بود، ارزش املاک موجران بالا رفت و همین موضوع باعث شد که قیمت اجاره بهای خود را بالا ببرند.

مشخصا این مشکلات بیش از هر کسی به ضرر مستاجرانی است که روز به روز قدرت مالی خود را از دست می دهند و دیگر توان اجاره ی واحد مسکونی را ندارند.

دیدگاه ها غیرفعال است