تورم بازار مسکن و اجاره در مردادماه ۱۴۰۲

تورم بازار مسکن و اجاره در مردادماه 1402

گرچه اخبار دولت و گفته های مسئولین مدعی است که در طی دو ماه گذشته، قیمت مسکن تا حد خیلی زیادی کاهش یافته است، اما به نظر می رسد که هنوز هم، تورم در این بازار وجود دارد. به نحوی که مرکز آمار ایران، تورم مردادماه بازار مسکن و اجاره را ۳.۳ درصد دانسته است.

به گزارش پرشین سازه ، مرکز آمار ایران تنها مرجع رسمی است که این روزها، گزارش های مختصری در خصوص بازار مسکن ارائه می کند. گزارش مردادماه سال جاری نیز با ۵ روز تاخیر منتشر شد و نشان می دهد که وضعیت شاخص قیمت مصرف کننده در کشور چقدر بوده است.

تورم نقطه به نقطه در مرداد ماه به ۳۹.۸ درصد رسیده است. به این معنی که خانواده های ایرانی برای خرید مایحتاج خود ناچار شده اند که ۳۹.۸ درصد بیشتر نسبت به ماه گذشته، هزینه کنند.

وضعیت تورم ماهانه نیز چندان جالب نبوده است. به این معنی که خانوارهای ایرانی تورم ماهانه ی ۲.۴ درصدی را پشت سر گذاشته اند. نکته ی جالبی که در خصوص محاسبات مرکز آمار ایران برای تورم ماهانه وجود دارد، این است که این مرجع رسمی، گروه های مختلف هزینه ها را به شکل جداگانه محاسبه می کند.

مثلا تورم گروه های عمده ی خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات در مرداد ماه، ۲.۶ درصد بوده است. این در حالیست که تورم گروه های عمده ی غیرخوراکی و خدمات به ۲.۴ درصد رسیده است.

هزینه های مسکن نیز زیرمجموعه ی گروه های عمده ی غیرخوراکی محسوب می شود. به همین دلیل است که مرکز آمار ایران، بخشی از گزارش خود را به تورم موجود در بازار خرید و اجاره مسکن اختصاص می دهد.

وضعیت بازار مسکن و اجاره در مرداد ماه

بررسی گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد که دومین کالای غیرخوراکی که بیشترین میزان تورم را در مرداد ماه تجربه کرده، مسکن بوده است. در نتیجه مشخصا می توان گفت که هنوز هم از تورم سرسام آور مسکن خلاص نشده ایم.

مسکن یک نیاز اساسی است و تورم ماهانه ۳.۳ درصدی، می تواند خیلی از متقاضیان را به دردسر بندازد. تورم نقطه به نقطه ی مسکن نیز معادل ۳۸.۵ درصد بوده است.

تورم سالانه نیز نشان می دهد که قیمت مسکن در مرداد امسال نسبت به سال گذشته با رشد ۳۶.۶ درصدی مواجه بوده است.

بازار اجاره ی مسکن نیز همواره از بازار خرید و فروش تبعیت کرده است. به همین دلیل، رشد هزینه های ماهانه ی اجاره در مرداد ماه، ۳.۳ درصد بوده است. تورم سالانه ی این بازار نیز ۳۶.۵ درصد محاسبه شده! تورم نقطه به نقطه نیز نشان می دهد که در طی یک سال گذشته، مبلغ اجاره با رشد ۳۸.۴ درصدی مواجه بوده است.

بررسی اعداد و ارقام مربوط به اجاره مسکن به خوبی نشان می دهد که این دو شاخص(قیمت مسکن و اجاره آن) کاملا از هم پیروی می کنند.

آمارهای رسمی

بیش از ۸ ماه است که بانک مرکزی از انتشار آمارهای رسمی بازار مسکن خودداری می کند و به عبارتی دیگر، این اطلاعات را سانسور کرده است. آخرین باری که مرکز آمار ایران گزارشی در خصوص تحولات بازار مسکن ارائه کرد، زمستان سال گذشته بود.

بارها فعالان بازار و کارشناسان مسکن اعلام کردند که سانسور آمارها باعث رشد فراوان قیمت ها می شود و دولت باید از انجام چنین کاری، دست بردارد.

اما هنوز هم خبری از آمارهای رسمی نیست. تنها جایی که می توان اطلاعات کلی در خصوص بازار مسکن به دست آورد، آمارهای مربوط به شاخص مصرف کننده در هر ماه است که مرکز آمار ایران منتشر می کند و بخشی از آن نیز، به موضوع مسکن مربوط می شود.

متقاضیان و فعالان بازار مسکن در نبود اطلاعات رسمی، سردرگم شده اند و نمی توانند به درستی تصمیم بگیرند.

در عوض، وضعیت سوداگران و دلالان عالیست و با سانسور آمارها، می توانند به قیمت سازی های خود ادامه دهند.

 صحت تورم اعلام شده

مرکز آمار ایران اعلام کرده که تورم بازار مسکن و اجاره کمتر از ۴۰ درصد است. اما از ابتدای امسال، قیمت این شاخص رشد عجیبی پیدا کرد. این موضوع به خصوص در بخش اجاره مسکن بیشتر دیده می شود. به نحوی که خیلی از مستاجران قادر به تمدید قراردادهای خود نبودند و به حواشی شهر رانده شدند.
دولت سیزدهم می گوید که قیمت خرید مسکن کمتر شده است. اما مشاوران املاک اعلام می کنند که اساساً خریداری در بازار پیدا نمی شود و وضعیت رکود مطلق بر بازار حاکم است.

دیدگاه ها غیرفعال است