تورم مسکن و تأثیرات آن بر تورم عمومی: رکودی که باید کنترل شود

تورم مسکن و تأثیرات آن بر تورم عمومی

رکود مسکن به حدی شده که برخی از کارشناسان می گویند که اگر تورم این بازار کنترل شود، می توان به کنترل تورم عمومی نیز امیدوار بود.

به گزارش پرشین سازه ، تورم عمومی بر تورم مسکن اثر می گذارد. از آن جایی که بخش زیادی از سبد خانوار صرف هزینه های مسکن می شود، این اثرگذاری دو طرفه است.

چیزی که در حال حاضر در بازار مسکن می بینیم، نوعی رکود تورمی است چرا که گرچه هیچ معامله ای در بازار صورت نمی گیرد، اما قیمت نهاده های ساختمانی همچنان رو به افزایش است.

در کشورهای پیشرفته، سهم مسکن از سبد خانوار تنها ۲۰ درصد است. این در حالیست که خانوارهای ایرانی ناچارند ۶۰ الی ۷۰ درصد هزینه های خود را صرف مسکن کنند.

آخرین گزارش رسمی که در خصوص مسکن منتشر شد، گزارش مرکز آمار ایران بود که سهم مسکن از سبد خانوار ایرانی را ۳۶ درصد می دانست. در حالیکه این رقم برای تهرانی ها، ۵۰ درصد بود. به این معنی که خانوار تهرانی باید نیمی از درآمد خود را صرف مسکن کند.

بر اساس شاخص های جهانی، در صورتی که سهم مسکن از ۳۰ درصد بیشتر شود، به معنای کاهش سطح رفاه است.

در سال ۹۷، متوسط قیمت آپارتمان در تهران، متری ۹.۵ میلیون تومان بوده است. اما در خردادماه امسال این عدد به ۶۵ میلیون تومان رسیده! به این معنی که در طی ۵ سال، قیمت مسکن ۵ برابر شده است.

بعد از تهران، استان البرز در مقام دوم ایستاده است. به نحوی که البرزی ها ناچارند بیش از ۴۰ درصد درآمد خود را صرف هزینه های مسکن کنند. در کمال تعجب، رتبه سوم به همدانی ها اختصاص دارد که ۳۷.۹ درصد هزینه های زندگی شان صرف مسکن می شود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرد که اگر تورم مسکن کنترل نشود، تمام تلاش های دولت برای بهبود دیگر حوزه های زندگی مردم، ملموس نخواهد بود.

بابک نگاهداری، اعلام کرد دلیل اصلی ۵ برابر شدن قیمت مسکن در یک بازه ۵ ساله، عدم تعادل در سیستم عرضه و تقاضاست. در دهه ۹۰ تولید مستمر مسکن کاهش پیدا کرد و این مشکلات را به وجود آورد.

این مقام مسئول در خصوص کاهش سهم مسکن از سبد خانوار چنین گفت:

اصلا تصویب قانون جهش تولید مسکن و ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن برای کاهش سهم مسکن از سبد خانوار بود. دولت سیزدهم با همتی که از خودش نشان داد، ثابت کرد که موضوع مسکن را جدی می گیرد. اما باید دیگر دستگاه های ذیربط و بانک ها هم با دولت همکاری کنند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان ساخت که حرکت باید به سمتی باشد که مسکن از این وضعیت نجات پیدا کند.

وی اعلام کرد که بر اساس آمارهای وزارت راه و شهرسازی، سرعت ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن بعد از دو سال، سرعت خوبی پیدا کرده است.

نگاهداری تاکید کرد که برای موفقیت در طرح مزبور، باید نگاهمان به تجارب گذشته مثل تجربه مسکن مهر باشد. همچنین باید برنامه های دقیقی برای سوداگری و اثربخشی واحدهای جدید در بازار مسکن داشته باشیم.

نکته ای که در گزارش مرکز آمار ایران جلب توجه می کند، این است که در نقاط مختلف کشور، سهم مسکن از سبد خانوار متفاوت است. گرچه در آمار چنین آمده که تهرانی ها نزدیک به نیمی از درآمد خود را صرف مسکن می کنند اما واقعیت این جاست که در برخی از خانواده ها، این عدد به ۷۰ درصد هم می رسد.

ساکنین کلانشهرهای بزرگ کشور، ناچارند که هزینه های بیشتری برای اجاره مسکن بپردازند. در این میان سه استان کشور که سهم مسکن در سبد خانوارشان کمتر است، شامل استان های کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی و چهارمحال و بختیاری می شود. سهم مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد در سبد خانوار، ۱۸.۶ درصد است. برای ساکنان خراسان جنوبی این عدد به ۲۰.۷ درصد و برای اهالی چهارمحال و بختیاری به ۲۱.۷ درصد می رسد.

اما وضعیت برای ساکنان استان تهران عملا بحرانی شده است. تورم عمومی از یک سو و سهم بالای مسکن از سبد هزینه ها، از سوی دیگر باعث شده که فشار مضاعفی به اجاره نشینان وارد شود. به نحوی که خیلی از آن ها ناچار شده اند که در شهرهای حاشیه ای سکونت داشته باشند. این در حالیست که محل کارشان هنوز در تهران است و این موضوع تبدیل به یک معضل بزرگ شهری شده است.

خرید خانه نیز مدت هاست که به آرزو تبدیل شده و جوانان، امید چندانی به صاحبخانه شدن ندارند.

دیدگاه ها غیرفعال است