تاخیر در تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن کرمان

تاخیر در تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن کرمان

دو سال گذشته اما هنوز واحدی از واحدهای نهضت ملی مسکن به مردم تحویل داده نشده و همین موضوع، گلایه ی بسیاری از متقاضیان را بلند کرده است. زمان بندی بخش مهمی از پروژه است و توقع مردم این است که واحدهای مزبور سر موقع تحویل داده شوند اما به وضوح می بینیم که چنین اتفاقی رخ نداده!

به گزارش پرشین سازه ، بیشترین متقاضیان طرح مزبور در استان کرمان هستند اما از آن جایی که زمین کافی در این استان وجود ندارد، طرح نهضت ملی مسکن به کُندی پیش می رود.

دستگاه های دولتی زمین های فراوانی در اطراف شهر کرمان دارند اما همکاری لازم برای واگذاری زمین های مازاد خود را ندارند.

یکی از متقاضیان سیرجانی می گوید که تا به حال ۲۴۰ میلیون تومان واریز کرده اما پروژه ی مزبور هیچ پیشرفتی نداشته و فقط گودبرداری آن انجام شده است. حتی اگر همین امروز هم اقدام به انصراف نماید، ضرر می کند. اما ماندن در این پروژه هم به صلاح نیست چرا که مشخص نیست چه زمانی تکمیل می شود.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان اعلام کرد که سهم استان از نهضت ملی مسکن، ساخت ۱۲۹ هزار و ۲۸۴ واحد مسکونی است. این در حالیست که تعداد ثبت نامی ها فقط در دو سال اول، ۲۰۱ هزار و ۱۲۳ نفر بوده است.

رضا حافظی خاطرنشان کرد که از این میان، ۲۸ هزار و ۹۸۳ نفر تایید نهایی شده اند. بنابراین باید برای همین تعداد، زمین کافی تامین شود.

وی اعلام کرد: تمام ۲۰۱ هزار نفری که ثبت نام کردند، واجد شرایط نبودند. از این میان ۱۲۰ هزار نفر واجد شرایط اولیه بودند که در نهایت ۴۸ هزار نفر تایید نهایی شده اند. تفاوتی که میان ۱۲۰ تا ۴۸ هزار نفر وجود دارد، در واقع به خاطر کسانی است که هنوز سند و مدارک سکونت خود را تحویل نداده اند.

این مقام مسئول همچنین در خصوص شهرهای اطراف کرمان نیز صحبت کرد و خاطرنشان ساخت که متولی اصلی ساخت مسکن در این شهرها، بنیاد مسکن است. این شهرها کلا کمتر از ۵۰ هزار نفر جمعیت دارند. زمین هایی که تامین شده اند را در اختیار بنیاد مسکن می گذاریم و بعد از آماده سازی آن ها، این اراضی در اختیار مردم قرار می گیرند تا خودشان دست به ساخت مسکن بزنند.

چرا مسکن سازی کرمان به مشکل خورده است؟!

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان اعلام کرد که مشکل اصلی در تهیه نقشه های آماده سازی اراضی رخ داد. مباحث فنی مربوط به پهنه های سیلابی و دیگر نکات فنی خیلی طول کشید و همین موضوع نقشه های آماده سازی را با تاخیر مواجه کرد.

همچنین قیمت آماده سازی اراضی مشکل ساز شد. بنا بر گفته های حافظی، آماده سازی زمین ها باید به دو شکل صورت می گرفت. اولین مدل اینگونه بود که آماده سازی این زمین ها مثل طرح های عمرانی به مناقصه گذاشته شود و پیمانکاران قیمت های پیشنهادی خود را ارائه کنند. در نهایت یکی از آن ها برای آماده سازی اراضی انتخاب خواهد شد.

اما در مورد طرح ملی مسکن، شش گروه از دستگاه های دولتی و نهادها به عنوان کارگزار انتخاب شدند تا سرعت ساخت بالاتر برود. اما این کارگزاران، علیرغم فراخوان های مختلف برای آماده سازی زمین ها در کرمان، اقدامی نکردند. چرا که برآورد قیمت این شش گروه کارگزار با مبلغ ابلاغ شده، متناسب نبود. بنابراین هیچکدام میل و رغبتی برای انجام این کار نداشتند.

حافظی در بخش دیگری از صحبت های خود به واگذاری زمین نیز اشاره کرد و تاکید داشت که این اراضی در شهرهای کوچک به بنیاد مسکن تحویل شده است. اگر هنوز این زمین ها به مردم تحویل داده نشده، می توان موضوع را پیگیری کرد.

اما در شهرهای بزرگ تری مثل کرمان و سیرجان، از آن جایی که انبوه سازی در جریان است نمی توان زمین واگذار کرد. باید اراضی مورد نظر اول آماده شوند و موقعیت زمین ها مشخص گردد. بعد از آن، زمین ها در اختیار گروه های سازنده قرار می گیرد و در نهایت ساخت و ساز آغاز می شود.

این مقام مسئول، دلیل اصلی تاخیر در اجرای طرح ملی مسکن را روندهای خارج از حوزه ی اداره کل راه و شهرسازی دانست. وی اعلام کرد که شهرهای دیگری مثل شهر بابک و خرسند نیز وضعیتی مشابه سیرجان و کرمان داشته اند و ناچار به برگزاری مناقصه برای آماده سازی زمین هایشان شدیم.

از آن جایی که روند مناقصه از لحاظ قانونی یک ماه الی ۴۵ روز طول می کشد، تاخیر بیشتر در آماده سازی زمین ها به وجود آمد.

دیدگاه ها غیرفعال است