واحدهای مسکونی روی دست سازندگان مانده است

واحدهای مسکونی روی دست سازندگان مانده است

بازار مسکن با پدیده ای به اسم انباشت مسکن در دست سازندگان مواجه شده است. گرچه با توجه به شرایط کنونی، چنین موضوعی قابل پیش بینی بود اما انتظار می رفت که تسهیلات دولتی بتواند گره این مشکل را باز کند اما مشخصا به نظر می رسد که دولت هم توان حل این مسئله را ندارد.

به گزارش پرشین سازه ، سازندگان قادر به فروش ملک های خود نیستند چرا که هر یک از آن ها چندین میلیارد تومان قیمت دارد و توان مالی مردم هم در حدی نیست که بتوانند این خانه ها را خریداری کنند.

اولین نتیجه ای که از این وضعیت به دست می آید، رکود فراوان و کاهش نقدینگی جاری در بازار است.
دولت تلاش کرد با ارائه ی تسهیلات ارزان قیمت، بازار مسکن را دچار رونق کند اما مسیر را کاملا اشتباه رفت. هیچ یک از وام های مسکن، ارزان قیمت نیستند و سود بالایی دارند. علاوه بر این، اقساط این وام ها بسیار بالاست که طبیعتا متقاضیان مسکن از عهده ی بازپرداخت آن برنمی آیند. در نتیجه، اقدامات دولت برای بهبود وضعیت بازار مسکن نیز بی فایده بوده و حالا این صنعت درگیر رکودی بلندمدت شده است.

دبیر هیات مدیره اتحادیه املاک تهران می گوید که دلیل اصلی بروز پدیده ای به اسم انباشت مسکن در دست سازندگان، این است که متقاضیان مسکن، توان خرید ندارند.
سعید لطفی می گوید که دولت به عدم افزایش قیمت مسکن دلخوش کرده است. این در حالیست که باید به فکر رونق بازار هم باشد. بسیاری از سرمایه گذاران کلان که دارای چندین ملک و مسکن هستند، در خانه نشسته اند و پول نقد ندارند.

کار اصلی دولت این است که رونق خرید و فروش ملکی ایجاد کند. اما در حال حاضر می بینیم که کنترل تورم به قیمت رکود تمام شده است. بسیاری از املاک مسکونی روی دست سازندگان مانده است. در صورتی که رونق خوبی در بازار ایجاد شود، این املاک می توانند نقش مهمی در کنترل قیمت ها ایفاء کنند.

سعید لطفی خاطرنشان ساخت:

اگر صنعت ساختمان به گردش درآید، می توان به واسطه ی آن ۲۰۰ شغل مستقیم و غیرمستقیم را نیز دچار رونق کرد. در حال حاضر، متقاضی خرید در بازار مسکن وجود ندارد چرا که توان خرید مردم پایین آمده! به همین دلیل است که برخی از مالکان ناچار شده اند که ملک خود را زیر قیمت بفروشند.

یکی دیگر از موضوعات بسیار مهمی که در خصوص بازار امروز مسکن وجود دارد، خروج کامل خانه اولی هاست. در حالی که حضور این قشر در بازار، نشان می دهد که تا چه حد با معاملات پررونق و خوبی طرف هستیم.
بر اساس گفته های این کارشناس مسکن، خانه اولی ها عملا از بازار خارج شده اند. قیمت مسکن به قدری بالا رفته که خیلی از آن ها دیگر توان خرید ندارند. درست است که در طی چند ماه اخیر، رشد قیمت مسکن کُند و گاهی منفی شده است اما برای جبران تورمی که در این سال ها تجربه کرده، باید خیلی بیشتر از این، دچار کاهش قیمت شود.

وظیفه ی دولت این است که ساز و کاری برای ورود خانه اولی ها به بازار، داشته باشد. تا زمانی که این قشر از بازار جدا مانده اند، نمی توان توقع رونق داشت. یکی از راه های دولت، پرداخت وام های کم بهره و ارزان قیمت به خانه اولی هاست.
سعید لطفی تاکید کرد که اگر وضعیت صنعت ساختمان به همین منوال ادامه پیدا کند، باید منتظر اقتصاد خراب تری باشیم!

این کارشناس مسکن در بخش دیگری از صحبت های خود به برخی از اقدامات دولت برای رونق بازار مسکن اشاره کرد و اعلام کرد که چنین اقداماتی، نمی تواند کافی باشد.
مثلا پرداخت وام مسکن یکی از اصلی ترین اقدامات دولت برای رونق بخشی به بازار معاملات مسکن است. اما این وام باید به نحوی در اختیار مردم قرار بگیرد که توان بازپرداخت داشته باشند. در ضمن، بیشتر وام های مسکن نزدیک به ۷۰ درصد قیمت را پوشش می دهند. اما وام های کنونی، فقط برای خرید چند متر کافی هستند.

مالکان چند خانه ای، جزو طبقات عادی جامعه محسوب نمی شوند. بخش زیادی از خانه ها در اختیار بانک هاست که طبیعتاً تمایلی به کاهش قیمت ندارند. اینجاست که باید پای دولت را وسط کشید و از مسئولین درخواست کرد که نسبت به این موضوع واکنش مناسبی داشته باشند!

سوال اینجاست که بانک ها با این تعداد مسکنی که در اختیار دارند، می خواهند چکار کنند؟! دولت باید نسبت به این موضوع رسیدگی کند تا دیگر شاهد انباشت مسکن در نقاط مختلف نباشیم.

دیدگاه ها غیرفعال است