رکورددار خانه های خالی در دست یک فرد ۲۰ ساله

رکورددار خانه های خالی در دست یک فرد 20 ساله

گرچه بیشتر مردم و فعالان بازار به خوبی می دانستند که تعداد خانه های خالی بسیار بالاست و بخش اعظم مالکان خانه های خالی، بانک ها هستند، اما انتشار اخباری جدید مبنی بر تعداد این خانه های خالی و مالکیت بانک ها بر آن ها، دوباره خیلی از افراد را شوکه کرد.

به گزارش پرشین سازه ، جالب ترین بخش ماجرا، تعداد خانه های خالی نبود. بلکه بر اساس گفته های مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی، بیشترین تعداد خانه خالی در تهران، متعلق به یک فرد ۲۰ ساله است که ۱۵۳ خانه ی خالی دارد.

در طی یک گفتگوی تلویزیونی، مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی، آقای شاهین مستوفی اعلام کرد که بانک های کشور بخش زیادی از خانه های خالی کشور را در اختیار دارند.

در این میان، بانک مسکن رکوددار است و هشت هزار خانه ی خالی در اختیار دارد. این نکته با توجه به اینکه بانک مسکن یکی از اصلی ترین متولیان طرح نهضت ملی و تولید مسکن است، کمی عجیب به نظر می رسد.

در جایگاه دوم، بانک سپه با ۲ هزار و ۶۰۰ واحد خالی قرار گرفته است. بانک ملت نیز ۵۸۳ واحد خالی دارد. بعد از آن بانک صادرات در جایگاه چهارم قرار گرفته که ۲۷۸ واحد خالی دارد. بانک پاساگارد نیز ۱۸۱ واحد مسکونی خالی دارد.

با توجه به آمارهایی که مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی اعلام کرده، بیشترین تعداد خانه های خالی متعلق به بانک های دولتی است. این موضوع با توجه به ماموریتی که این بانک ها بر اساس قانون جهش تولید مسکن دارند، کاملا متضاد به نظر می رسد.

البته این موضوع، پیش از این نیز اعلام شده بود. بسیاری از بانک ها می گویند که این واحدهای خالی متعلق به پرسنل آن هاست. در واقع بیشتر واحدهای خالی در طبقات بالایی شعب بانک قرار گرفته اند و مورد استفاده ی برخی از پرسنل قرار می گیرند. همچنین کارمندان بانک جهت انجام برخی ماموریت های خارج شهری نیازمند این واحدها هستند که در اختیارشان قرار می گیرد.

بنابراین اساسا به نظر می رسد که بانک ها، داشتن خانه های خالی را نمی پذیرند و این واحدها را بخشی از نیاز ضروری کارمندان خود در نظر می گیرند.

مستوفی می گوید که بعد از بانک های دولتی، بیشترین تعداد خانه های خالی متعلق به بیمه ایران است که ۱۷۸ واحد خالی از سکنه دارد. این موضوع، می تواند مشخصاً ثابت کند که برخی از بانک ها و نهادها، با خرید مسکن و احتکار آن ها، اختلالات زیادی در بازار مسکن ایجاد کرده اند.

حالا قرار است به زودی برگه های مالیاتی برای مالکان واحدهای خالی ارسال شود. هدف از اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی، وادار کردن مالکان به عرضه ی واحدهای خالی خود به بازار مسکن بود. به این ترتیب شاید از افزایش سرسام آور اجاره مسکن کاسته شود.

البته بعید است که چنین اقداماتی بتواند جلوی گرانی بازار اجاره مسکن را بگیرد اما به هرحال، امیدواری هایی در میان مستاجران ایجاد می کند.

شاهین مستوفی همچنین به آمار عجیب دیگری هم اشاره کرد که بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت. وی از یک جوان ۲۰ ساله نام برد که دارای ۱۵۳ واحد خالی است.

مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی تاکید کرد که باید هر چه سریع تر، منبع درآمدی این فرد مشخص شود. همچنین باید مالیات بر درآمد این شخص ۲۰ ساله از طریق سامانه های سازمان امور مالیاتی پیگیری شود.

طرح مالیات بر خانه های خالی، شگفتی های زیادی دارد اما نکته ی جالب توجه اینجاست که پیش بینی های کارشناسان درست از آب درآمد و بیشترین مالکان واحدهای خالی، بانک ها بوده اند. این طرح که بیش از سه سال است میان سازمان امور مالیاتی، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری در گردش است، بلاخره به اجرا درآمد و قرار است به زودی برگه های مالیاتی به دست مالکان این واحدهای مسکونی خالی برسد.

تا پیش از این گفته می شد که اطلاعات دقیقی از واحدهای خالی در دست نیست و آمارهایی که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده، دقیق نیستند. اما بلاخره آمارهای دقیق تری به دست آمد و حالا مشخص شده که بانک ها باید مالیات واحدهای خالی خود را پرداخت کنند.

بر اساس گفته ها و شنیده ها، قرار است این منبع مالیاتی که در سه سال گذشته، درآمد خاصی برای دولت نداشته، صرف اجرای بهتر طرح ساماندهی به بازار مسکن شود.

دیدگاه ها غیرفعال است