آخرین اخبار مالیات بر خانه های خالی و لوکس مرداد ۱۴۰۲

آخرین اخبار مالیات بر خانه های خالی و لوکس مرداد 1402

بعد از کش و قوس های فراوان، بلاخره تکلیف خانه های خالی و مالیات آن ها مشخص شد. حالا ۱۰۸ هزار برگه ی مالیاتی در چهار اول اول امسال صادر شده است.

به گزارش پرشین سازه ، آمارها نشان می دهد که در سال جاری، شاهد این هستیم که مالیات بر خانه های خالی و لوکس، با جدیت بیشتری دنبال می شود.

تا قبل از امسال، قانون مالیاتی مربوطه چندان اجرایی نمی شد و تعداد برگه های صادر شده، بسیار ناچیز بود.

حالا هشت سال است که این قانون وضع شده و هنوز نتوانسته که درآمد خوبی برای دولت داشته باشد. مسئولین مربوطه اعلام می کردند که ساز و کار و زیرساخت مناسبی برای تشخیص این خانه ها وجود نداشت.

اما بر اساس اعلام وزارت امور اقتصاد و دارایی، حالا چتر مالیاتی بر خانه های مشمول این دو قانون، گسترش یافته و حدود ۱۰۸ هزار برگه صادر شده است.

البته این موضوع بدان معنا نیست که دیگر دریافت مالیات ساده خواهد شد چرا که هنوز هم مشکلات بالقوه ای بر سر راه است.

کنترل بازار مسکن از طریق مالیات

یکی از اهداف اصلی قانونگذار این بوده که با وضع مالیات بر خانه های خالی و لوکس، بازار مسکن را کنترل کند.

این قوانین دو بار مورد توجه قرار گرفته اند. آخرین بار در سال ۱۴۰۰، موضوع مالیات ستانی از خانه های خالی و لوکس مطرح شد.

اما مسیر اجرای این قوانین آسان نبود و اقداماتی که در طی دو سال اخیر انجام شده، بیشتر در جهت رفع این موانع بوده است.

وزارت راه و شهرسازی در چندین نوبت، ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار واحد خالی را شناسایی کرده و اطلاعات آن ها را به اداره امور مالیات ارسال کرد.

اما از آن جایی که زیرساخت لازم برای اجرا شدن این قوانین وجود نداشت، این قوانین بلاتکلیف باقی مانده بودند.

تکلیف مالیات بر ثروت مشخص شد

یکی از مهم ترین پایه های مالیاتی در هر کشور پیشرفته ای، مالیات بر ثروت است که به گسترش عدالت در جامعه کمک می کند و به تقویب بازارهای مختلف نیز می انجامد. اما در ایران، سال هاست که این پایه ی مالیاتی اجرا نشده و خیلی از ثروتمندان از پرداخت مالیات، رها بودند.

البته در شرایط تورمی، مالیات بر خانه های لوکس و عایدی سرمایه، چندان منطقی نیست اما به هرحال، فرصت تازه ای برای دریافت مالیات بر ثروت است.

علاوه بر این، مالیات بر خانه های خالی و خودروهای لوکس نیز سرفصل های جدیدی از قانون مالیات هستند که می توان به مرور زمان، از آن ها استفاده های بهینه داشت.

در حال حاضر، درآمد دولت از محل مالیات به مالیات بر ارث، مالیات نقل و انتقال سرقفلی، نقل و انتقال سهام، املاک، اوراق بهادار، واحدهای مسکونی گران، خودروهای لوکس و…خلاصه می شود.

این درآمد در سال ۱۴۰۱، برابر با ۱۹ هزار و ۲۹۴ میلیارد تومان بوده است. آمارها نشان می دهد که در سال جدید می توان به افزایش این درآمد امیدوار بود.

آمارهای مالیاتی فصل بهار

آمارهای مالیاتی فصل بهار سال جاری منتشر شده و نشان می دهد که در سه ماهه اول سال، دولت توانسته مبلغ ۱۳۷ هزار و ۱۸۸ میلیون تومان، درآمد داشته باشد. از این میان، ۸۰ هزار و ۶۲۷ میلیارد تومان به مالیات های مستقیم برمی گردد.

اما نکته ی جالب توجه این است که عایدی دولت از مالیات بر خانه های خالی، فقط ۱.۵ میلیارد تومان بوده است. در نتیجه نمی توان انتظار داشت که این پایه ی مالیاتی، بتواند تغییری اساسی در بازار مسکن ایجاد کند.

۴۵ هزار و ۶۲۴ میلیارد تومان از این مالیات های مستقیم، توسط اشخاص حقوقی پرداخت شده است. مالیات بر ثروت نیز، حدود ۷ هزار و ۷۹۱ میلیارد تومان درآمد برای دولت داشته است. به این معنی که بیش از یک چهارم مالیاتی که دریافت شده، از درآمد افراد بوده است.

در کنار مبلغ بسیار پایین مالیات بر خانه های خالی، مالیات خانه های لوکس نیز نتوانسته چندان درآمدی برای دولت داشته باشد. کل مبلغ دریافت شده، ۵ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان بوده است.

اما از آن جایی که برگه های تشخیص مالیاتی صادر شده در این حوزه، افزایش پیدا کرده، می توان نسبت به آینده ی این دو قانون، امیدوارتر بود.

حالا باید ببینیم که دولت از چه راه هایی مالیات بر خانه های خالی و لوکس را وصول می کند. آیا ساز و کار درستی برای اجرایی شدن این قانون، در نظر گرفته است؟!

دیدگاه ها غیرفعال است