مالیات خانه های خالی فروردین ۱۴۰۳

مالیات خانه های خالی فروردین 1403

مالکان در مورد مالیات خانه های خالی دچار سوءتفاهم هستند!


خیلی از مالکان املاک به دلیل سوءتفاهمی که در خصوص پرداخت مالیات واحدهای خود دارند، حاضر به همکاری برای تکمیل سامانه املاک و اسکان نیستند. این در حالیست که همکاری این مالکان می تواند به کاهش التهابات بازار و ثبات قیمت ها در تابستان جاری منجر شود.

به گزارش پرشین سازه ، خیلی از این مالکان هنوز هم به درستی نمی دانند که مالیات بر خانه های خالی چگونه کار می کند و چه مالکانی مشمول پرداخت این مالیات می شوند. بر اساس قانون مزبور، در صورتی که یک واحد مسکونی در شهری که بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، سالانه بیش از ۱۲۰ روز خالی بماند و ساکن نداشته باشد، به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هر ماه از این ۱۲۰ روز، باید مالیات پرداخت کنند.

این مالیات شامل معافیت های تبصره ۱۱ ماده ۵۳ قانون مالیات بر خانه های خالی نمی شود.
یکی از بهترین راهکارها برای تکمیل سامانه املاک و اسکان و ساماندهی به قانون مالیات بر خانه های خالی، خود اظهاری مالکان است. به نظر می آید که مالکان، بیشتر از تصور مسئولین نگران این مالیات هستند و به همین دلیل، حاضر به همکاری نشده اند. در نتیجه، طبیعتاً قانون مزبور تا به امروز نتوانسته بازدارندگی لازم را داشته باشد.

یکی از کارشناسان اقتصادی مسکن در توضیح این قانون و نحوه ی عملکرد آن، تاکید کرد که قانون مزبور فقط شامل واحدهایی می شود که در وهله اول، ۱۲۰ روز در سال خالی باشند. در کنار این موضوع، معافیت های زیادی برای مالکان در نظر گرفته شده است. حتی معافیت های مربوط به اقامتگاه های شغلی نیز در نظر گرفته شده است. بنابراین نباید این قانون، نگران کننده باشد و مالکان را به ترس وادارد.
به طور کلی، هر خانوار ایرانی در سال می تواند تا ۴ ماه، معافیت قانونی از این مالیات داشته باشد. این معافیت که به اقامتگاه های شغلی مربوط است، به این معناست که سالانه تا ۴ ماه، می توان در اقامتگاه مزبور سکونت نکرد و مشمول مالیات بر خانه های خالی هم نشد.
همچنین برای هر خانوار ایرانی، یک اقامتگاه اصلی و فرعی در نظر گرفته شده که اقامتگاه فرعی از پرداخت مالیات معاف است. بند ۳ قانون مالیات بر خانه های خالی، اقامتگاه هایی که به دانشجویان، طلاب و بیماران اختصاص پیدا کرده را نیز از پرداخت مالیات معاف کرده است.

کدام واحدهای مسکونی مشمول این مالیات هستند؟!

با توجه به شرایط کلی معافیت ها، سوال اینجاست که پس کدام یک از واحدهای مسکونی شامل مالیات بر خانه های خالی می شوند؟!

املش، کارشناس اقتصادی مسکن در پاسخ به این سوال تاکید کرد که این مالیات صرفاً به خانه هایی تعلق می گیرد که واقعا خالی باشند و علاوه بر این، در سامانه ملی املاک و اسکان نیز خوداظهاری نکرده باشند.
وی در بخش دیگری از توضیحات خود خاطرنشان ساخت که سوءتفاهمات زیادی در خصوص این مالیات وجود دارد. مثلا برخی از مالکان فکر می کنند که اگر ۱۰ منزل مسکونی داشته باشند، باید مالیات آن را پرداخت کنند. به همین دلیل، سراغ خوداظهاری در سامانه املاک و اسکان نمی روند. اما ماجرا این است که حتی اگر مالک مزبور، صاحب ۱۰ هزار خانه هم باشد، تا زمانی که این املاک پُر هستند، مشمول مالیات نمی شوند. باید در سامانه مزبور ثبت شود که منازل مالک در اختیار چه کسانی هستند.
این کارشناس اقتصادی مسکن در ادامه تاکید کرد که بدون تکمیل این سامانه، اصلاً نمی توان بازار مسکن را سر و سامان داد. حتی اگر دولت موفق به ساخت ۱۰ میلیون واحد مسکونی هم شود، تا زمانی که نداند این واحدها در اختیار چه کسانی قرار گرفته و آیا به دست متقاضی واقعی رسیده یا نه، نمی توان انتظار داشت که بازار مسکن ثابت و آرام باشد.

بر اساس آخرین آمارهایی که از سوی مراکز رسمی منتشر شده، تعداد خانوارهای ما به طرز معناداری از تعداد واحدهای مسکونی فاصله دارد. به نظر می آید که بخش زیادی از املاک مسکونی خالی مانده اند. بنابراین در صورتی که این واحدها به بازار عرضه شوند، بخش زیادی از مشکلات مسکن برطرف خواهد شد. به همین دلیل است که تکمیل سامانه املاک و اسکان بسیار مهم است و در کوتاه مدت می تواند التهابات بازار را کاهش دهد.
تمام دستگاه های خدمات رسان مربوطه باید در راستای تکمیل این سامانه همکاری داشته باشند. حالا که فصل تابستان فرا رسیده و جا به جایی ها افزایش پیدا می کند، بهتر است این همکاری سرعت پیدا کند تا با عرضه ی واحدهای خالی، از التهاب بازار جلوگیری شود.

نکات قابل توجه
  • قانون مالیات بر خانه های خالی شامل واحدهایی می‌شود که در سال بیش از ۱۲۰ روز خالی باشند.
  • مالکان می‌توانند با خود اظهاری در سامانه املاک و اسکان از پرداخت این مالیات معاف شوند.
  • تکمیل سامانه املاک و اسکان می‌تواند به شفافیت بازار مسکن و عرضه واحدهای خالی به بازار کمک کند.

دیدگاه ها غیرفعال است