پیامک مالیات بر مسکن خالی و لوکس

پیامک مالیات بر مسکن خالی و لوکس

در روزهای پایانی سال، ارسال پیامک سازمان امور مالیاتی به برخی از مالکان واحدهای مسکونی، استرس زا شده است. این مالکان می گویند که ملک خالی ندارند با این وجود، پیامک مالیات برایشان ارسال شده است.

به گزارش پرشین سازه ، متن این پیام حاوی هشدار سازمان به مالکان خانه های خالی است و آنها را به پرداخت مالیات خود دعوت می کند. همچنین در این پیامک آمده که در صورت عدم پرداخت مالیات با پیامدهایی همچون ممنوع الخروجی مواجه می شوند. از آنجایی که بسیاری از افراد ممکن است در روزهای پایانی سال، برنامه سفر داشته باشند، خیلی از مالکان به تکاپو افتاده اند که هرچه سریع تر تکلیف این پیامک را روشن کنند.

بر اساس متن پیامک، مالکان تا ۷۲ ساعت بعد از دریافت پیام فرصت دارند که به سامانه سازمان امور مالیاتی مراجعه کرده و برای تشکیل پرونده و پرداخت مالیات خود اقدام نماید. در آخر شماره تماسی هم درج شده تا مالکان برای رفع ابهام با آن تماس بگیرند.
یکی از کسانی که این پیامک را دریافت کرده می گوید که امکان ورود به سامانه معرفی شده وجود ندارد و هیچ یک از شماره تماس های درج شده هم پاسخگو نیستند. حالا مجبور است در روزهای شلوغ اسفند ماه، کار و زندگی خود را تعطیل کند و به شکل حضوری به سازمان مراجعه نماید و تکلیف ویلاها و باغ های گران قیمتی که تحت تملک وی نیست را مشخص کند.

وی می گوید که چند سال پیش، باغچه ای کوچک داشته که آن را فروخته تا خرج تامین مسکن فرزندش کند. این مالک خاطرنشان ساخت:

از این ها گذشته، چرا تا به حال پیامک یا ابلاغیه ای برایم ارسال نشده تا بفهمم چه آشی برایم پخته اند؟ حالا چطور مرا به غفلت و عدم پرداخت متهم می کنند؟

سوال مالکان این است که اساساً مگر ارتباطی میان سازمان و اداره ثبت وجود ندارد که هویت مالکان مشخص شود؟ چطور می شود که همه ی مردم، باغ های لوکس، ویلاهای عظیم و ملک های میلیاردی را در همین تهران می بینند اما سازمان امور مالیاتی بر تمام آنها چشم می بندد و پیامک تهدیدآمیز خود را برای مالکانی می فرستند که جز خانه های خود، چیز دیگری به نام خود ندارند؟

یکی از این مالکان می گوید که شاید چون نزدیک عید است و مخارج دولت بالا زده، به صورت رندوم به مردم پیامک می فرستند و حتی پرونده مالیاتی تشکیل می دهند تا بگویند که قانون مالیات ستانی از مالکان چند خانه ای و ویلای لوکس را در پیش گرفته اند.
در طی چند سالی که از تصویب طرح مالیات بر خانه های خالی و لوکس می گذرد، بارها گفته شد که اطلاعات رسیده به سازمان مالیات ناقص است و خیلی از کسانی که پیامک مالیاتی دریافت کرده اند، اساساً خانه ی خالی یا واحد لوکسی ندارند. همین رویه باعث شده که در طی ۳ سال اخیر، کل مبلغی که از محل این مالیات جمع آوری شده به اندازه قیمت ۱۰ پنت هاوس تهران هم نباشد.

نظام مالیاتی کشور ناکارآمد است و همین موضوع باعث رشد قارچ گونه دلال بازی و سوداگری در بازارهای مختلف شده است. سیستم مالیات ستانی کاری به احتکار مسکن ندارد و وضعیت کنونی را به حال خود رها کرده است.
همین موضوع باعث شد که سوداگران مسکن به بالاترین حد از وقاحت برسند و قیمت ها را بالاتر ببرند. اصلی ترین نتیجه ی چنین سیاست هایی، افزایش هزینه مسکن در سبد خانوار است. در حال حاضر، ساکنان پایتخت تا ۶۰ درصد درآمد خود را صرف هزینه های مسکن می کنند.
مالکانی که پیامک سازمان امور مالیاتی را دریافت کرده اند، می گویند که تبدیل شدن این قانون به محمل ایجاد مزاحمت و تبعیض ناروا قابل قبول نیست و نوعی نقض غرض محسوب می شود. دولت و مجلس باید دست به دست هم دهند و ساز و کار دقیق تری برای اجرایی ساختن این قانون فراهم آورند.
سازمان امور مالیاتی هم باید به نحوی عمل کند که دردسر مردم کمتر شود و پاسخگوی کسانی باشد که دچار ابهام شده اند. در حال حاضر که شماره تماس و سامانه ی معرفی شده پاسخگو نیست و مردم ناچارند برای یک سوال ساده به چندین اداره و سازمان سر بزنند و در این روزهای پایانی سال، سردرگم شوند. تمام این مسائل به کنار، اخذ غیرعادلانه مالیات باعث می شود که اعتماد جامعه به سیستم های مالیات ستانی از بین برود و همین مسئله، آسیب های زیادی را در بر خواهد داشت.
هیچکس منکر لزوم دریافت مالیات از مالکان چند خانه ای، واحدهای لوکس و باغ های گران قیمت نیست اما در تشخیص مالکان این املاک، باید دقت بیشتری لحاظ شود.

نکات قابل توجه
  • برخی از مالکان واحدهای مسکونی که خانه خالی ندارند، پیامک مالیات دریافت کرده اند.
  • مالکان به این موضوع اعتراض دارند و خواهان رفع ابهامات هستند.
  • نظام مالیاتی کشور ناکارآمد است و همین موضوع باعث رشد دلال بازی و سوداگری در بازار مسکن شده است.
  • اجرای صحیح قانون مالیات بر خانه های خالی نیازمند دقت بیشتر در تشخیص مالکان خانه های خالی و رفع نواقص سامانه های مربوطه است.

دیدگاه ها غیرفعال است