مجازات حبس در انتظار معامله کنندگان امتیاز مسکن ملی

مجازات حبس در انتظار معامله کنندگان امتیاز مسکن ملی

خرید و فروش امتیاز مسکن ملی ممنوع؛ متخلفان به حبس محکوم می شوند


بارها اعلام شد که خرید و فروش امتیاز زمین های مسکن ملی ممنوع است اما به نظر می آید که با عدم توجه خریداران و برخی از مشاورین املاک، وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرده که مجازات حبس در انتظار کسانی خواهد بود که آگهی خرید و فروش این امتیازها را منتشر می کنند.

به گزارش پرشین سازه ، خرید و فروش امتیاز مسکن ملی از مدت ها قبل، جرم انگاشته شده و بارها اعلام شد که در صورت ارتکاب این جرم، پیگرد قانونی خواهد داشت. با این وجود به نظر می آمد که با افزایش قیمت مسکن و زمین در برخی از شهرهای اقماری تهران، برخی از سودجویان، ترس خود را کنار گذاشته و اقدام به خرید و فروش این امتیازها کرده اند.

یکی از خطوط قرمز دولت در خصوص طرح نهضت ملی مسکن، خرید و فروش امتیاز این واحدها بود و بارها از طریق خبرگزاری های رسمی خود اعلام کرد که واحد نهایی به شخص ثبت نام کننده تحویل داده می شود. واگذاری امتیاز این واحدها به شکل وکالتی انجام می شود اما لازم به ذکر است که انتقال وکالتی، وجاهت قانونی ندارد و فاقد اعتبار است.
تمام دفاتر ثبت اسناد و مشاورینی که بر خلاف تمام هشدارهای دولت، اقدام به خرید و فروش این امتیازها می کنند، علاوه بر لغو امتیاز مزبور، با مجازات پلمپ و ارجاع به مراجع قضایی نیز رو به رو خواهند شد.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس نیز ضمن تاکید بر غیرقانونی بودن این معاملات، خاطرنشان ساخت که با معامله گران، برخورد قانونی خواهد شد.

خلیل محبت خواه اعلام کرد که در صورت مشاهده این جرم، با فروشندگان بر اساس اعلام قانون برخورد خواهد شد. وی در بخش دیگری از صحبت های خود به تشریح وضعیت نهضت ملی مسکن در شهر جدید پردیس پرداخت و خاطرنشان ساخت که سهم این شهر از نهضت ملی مسکن، ۲ هزار واحد مسکونی خواهد بود. در حال حاضر، ۱۸ پیمانکار فعال انتخاب شده اند که این واحدها را تکمیل نمایند.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس اذعان داشت که برخی از این واحدهای نهضت ملی مسکن پردیس، پیشرفت ۶۰ درصدی داشته اند.
بر اساس گفته های ایشان، چنین برنامه ریزی شده که تا خرداد ماه سال ۱۴۰۳، نزدیک به ۵۰۰ واحد از این ۲ هزار واحد مسکونی تکمیل شده و به دست متقاضیان سپرده شود.

هشدار به مشاوران املاک!

یکی از اصلی ترین جنبه هایی که به افزایش خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن دامن می زند، حضور مشاورین املاک بدون مجوز است که به سادگی دست به چنین اقداماتی می زنند.
رئیس هیات مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در جدیدترین اطلاعیه ای که به اتاق اصناف و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز ارسال شده، تاکید کرده است که مشاورین املاک از خرید و فروش امتیاز واحدهای نهضت ملی مسکن پرهیز کنند و بدانند که چنین اقدامی جرم محسوب می شود.
سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید خاطرنشان ساخته که بر اساس گزارش های موجود، در برخی از شهرهای کشور خرید و فروش امتیاز این واحدها شروع شده و بازار سیاه راه افتاده است. گزارش ها نشان می دهد که حتی برخی از دفاتر ثبت اسناد رسمی نیز اقدام به ثبت این معاملات کرده اند.

بیشتر خریداران این امتیازها، آگاهی کافی در خصوص ممنوعیت خرید و فروش آن ندارند و به همین دلیل، در دام چنین معاملاتی می افتند. در صورتی که هرچه سریع تر فکری به حال این وضعیت نشود، پرونده های حقوقی و قضایی ناشی از این تخلف بیشتر شده و تنها کسانی که ضرر می کنند، کسانی هستند که بدون علم و آگاهی دست به خرید این امتیازها زده اند.
مجازات کسانی که دست به چنین معاملاتی می زنند، از حبس بین ۴۵ روز تا ۶ ماه یا جزای نقدی به میزان دو تا چهار برابر وجوه و اموال دریافتی محکوم خواهند شد. بر اساس نامه ای که رئیس هیئت مدیره شرکت های عمران شهرهای جدید به سازمان ثبت اسناد و اتاق اصناف ارسال کرده، قرار است با معامله گران امتیاز نهضت ملی مسکن مطابق قانون برخرود شود و تمام امور مربوط به این طرح با توجه به دستورالعمل ها و نمونه قراردادهای ابلاغی وزارت راه و شهرسازی انجام گیرد. بنابراین هرگونه عدول از این دستورالعمل ها، ممنوع است و جرم انگاری خواهد شد.
با توجه به شرایط پیش آمده، این اخطار به تمام معامله کنندگان داده می شود که دست از اقدامات غیرقانونی خود برداشته و به خرید و فروش این امتیازها با مبالغ نجومی و سنگین دامن نزنند.

نکات قابل توجه
  • خرید و فروش امتیاز مسکن ملی ممنوع است و جرم محسوب می‌شود.
  • متخلفان به حبس تا ۶ ماه یا جزای نقدی محکوم خواهند شد.
  • مشاوران املاک باید از خرید و فروش امتیاز مسکن ملی خودداری کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است