ضرورت تغییر رویکرد در ساخت شهرهای جدید

ضرورت تغییر رویکرد در ساخت شهرهای جدید

در روزهای اخیر، صحبت های زیادی در خصوص شهرک سازی در نقاط مختلف کشور صورت گرفته و به نظر می آید که روند آماده سازی اراضی برخی از این شهرک ها نیز شروع شده است. اما آیا شهرک سازی می تواند کلید نجات بازار مسکن باشد؟

به گزارش پرشین سازه ، برای حل مشکل مسکن نیازمند سیاست های چند جانبه هستیم. به عنوان مثال شهر تهران، پُر از واحدهای خالی و لوکس است که متراژ بزرگی دارند. این در حالیست که معضل اجاره بهای مسکن نیز وجود دارد و فشار زیادی بر مستاجران ایجاد می کند.

شهرهای جدید هم پر از واحدهای خالی با قیمت های مناسب هستند که به خاطر دوری از تهران، متقاضیان زیادی ندارند.
همین مسائل باعث شده که خیلی از کارشناسان پیشنهاد کنند که به جای شهرک سازی های جدید، هزینه های لازم را صرف تقویت زیرساخت ها و خدمات روبنایی شهرهای جدید کنند. در حال حاضر، شهرهای جدید اطراف تهران تبدیل به خوابگاه های سوت و کوری شده اند که افراد صرفاً برای استراحت و خواب به آنجا می روند.

نکته ی جالب توجه اینجاست که حتی متولیان و مسئولین این شهرهای جدید ساکن همان شهرها نیستند و واحدهای مسکونی آنجا به چشم یک سکونتگاه موقت نگاه می کنند.

شهرک سازی جدید باید چگونه باشد؟

معضلات شهرک های قبلی و شهرهای جدید نشان داد که برای ساخت شهرک های جدید باید رویکرد تازه ای اتخاذ شود. یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن انبوه سازان تهران می گوید که تصمیمات دولت در خصوص ساخت یا توسعه شهر و شهرک ها، کاستی و ناکارآمدی های زیادی دارد که در نهایت، گریبان ساکنان را خواهد گرفت.

دولت باید از همان ابتدا برای زیرساخت و روساخت شهرهای جدید جوانب امر را در نظر بگیرد که متاسفانه چنین اتفاقی رخ نمی دهد.
حسن محتشم در بخش دیگری از صحبت های خود گفت:

در پروژه مسکن مهر، فقط بحث ساخت مسکن و افزایش تیراژ مطرح بود. بعد از مدتی که قراردادها به اجرا درآمد، تازه به فکر رفع اشکالات و زیست پذیر کردن واحدهای مسکونی افتادند.

بیشتر شهرهای جدید در دهه ۷۰ پایه گذاری شده اند. اما متاسفانه در ساخت شهرهایی مثل پردیس، اندیشه، پرند و…کار دقیق و کارشناسی صورت نگرفت و امروزه با شهرهایی رو به رو هستیم که اساساً برای ساخت و ساز مناسب نبوده اند.
حسن محتشم تاکید کرد که نباید رفع اشکال شهرک های جدید را به مرحله آخر موکول کرد. بلکه به هنگام طراحی و احداث، باید تمام زیرساخت های لازم در نظر گرفته شود. از ساخت فضای سبز و آموزشی گرفته تا فضاهای اداری و تجاری!
متاسفانه در حال حاضر روند ساخت شهرهای جدید به این صورت پیش می رود که در ابتدا، چند واحد مسکونی هستند و خدمات روبنایی و زیرساختی به تدریج به آنها اضافه می شود.

حسن محتشم در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار کرد که رویکرد تدریجی در ایران جا افتاده است. خیلی‌ها فکر می کنند که اول باید یک کار را شروع کرد و سپس به جوانب آن فکر کرد. این طرز تفکر به کارهای بزرگی مثل ساختمان سازی و شهرک سازی نیز نفوذ کرده است.
همین رویکرد باعث شده که شهرهای جدید در نظر بسیاری از مردم خوشنام نباشند و استقبال زیادی از سکونت در آنها صورت نگیرد.

محتشم خاطرنشان ساخت که برای ساخت شهرهای جدید باید از تجارب گذشته درس گرفت و از نظر کارشناسان و صاحب نظران نیز استفاده کرد. رویکردی که متاسفانه در برنامه ریزی و سیاستگذاری های حوزه شهرسازی دیده نمی شود.
البته با آزمون و خطاهای مکرر در طی سالیان دراز، کارشناسانی در بدنه اجرایی وزارتخانه هستند که از درست و غلط کارها اطلاع دارند. کمترین انتظاری که می رود، این است که از نظرات همین کارشناسان در بحث شهرسازی استفاده شود. تنها از همین راه است که می توان از تکرار خطاهای گذشته جلوگیری به عمل آورد.

یکی دیگر از مشکلاتی که در طرح های مسکن سازی دولتی به وفور اتفاق می افتد، تعجیل در ساخت و ساز است که در نهایت، منجر به بی توجهی نسبت به زیرساخت ها می شود.
حسن محتشم، یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن انبوه سازان تهران از دولت درخواست کرد که برای ساخت شهرهای جدید، باید رویکرد قدیمی خود را تغییر دهد و پروژه های مزبور با لحاظ کردن خیر عمومی و سود همگانی اجرا گردند.
در غیر این صورت دوباره با شهرک های جدیدی مواجه خواهیم بود که بیشتر ساختمان های آن خالی از سکنه هستند و به خوابگاه افراد کم درآمد تبدیل شده است.

دیدگاه ها غیرفعال است