شهرک سازی در اطراف تهران آغاز می شود

شهرک سازی در اطراف تهران قوّت می گیرد!

شهرک سازی در اطراف تهران قرار است با سرعت بیشتری پیش برود و بر اساس شنیده ها، مطالعات مربوط به زمین شناسی و نقطه یابی شهرک های خوارزمی پاکدشت، اعتمادیه پرند و ملارد تهران انجام شده است.

به گزارش پرشین سازه ، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد که روند شناسایی اراضی مناسب برای ساخت این شهرک ها مثبت بوده و به زودی زمین های لازم برای ساختشان تامین می گردد.

ارسلان مالکی اعلام کرد که روش های مختلفی برای تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن به کار برده اند. در برخی از شهرها، اراضی چسبیده به محدوده را الحاق می کنند و واحدهای مسکونی در آنها ساخته می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که یکی از روش هایی که در طرح نهضت ملی مسکن به کار برده اند، روش شهرک سازی است. در روش شهرک سازی، زمین های مناسبی در حریم شهر شناسایی شده و امکانات لازم برای ساخت یک شهرک مستقل آماده می شود.

این شهرک ها نباید فاصله ی زیادی با شهرهای اصلی داشته باشد و ساخت و ساز در آنها، به شکل ویلایی خواهد بود. به این ترتیب تمام کسانی که به دنبال زندگی در سکونتگاه های ویلایی هستند و در عین حال نمی خواهند چندان از شهر دور باشند، می توانند در این شهرک ها ساکن شوند.

مالکی اعلام کرد که تا به امروز، ۵۰ نقطه در کل کشور شناسایی شده تا چنین شهرک هایی در آنجا ساخته شود. از این میان، ۲۳ نقطه توسط شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب شده و به زودی تکلیف الباقی نقاط شناسایی شده نیز مشخص خواهد شد.
شهرک های استان یزد و قم آغاز به ساخت کردند!

در این میان برخی از استان های کشور برای ساخت این شهرک ها پیشتاز شده و روند ساخت و ساز خود را آغاز کرده اند.
در دو استان قم و یزد، ساخت و ساز در قالب شهرک آغاز شده است. در دیگر نقاط کشور نیز، هر یک از شهرک ها در مراحل مختلفی از ساخت هستند.
پاکدشت، پرند و ملارد سه شهری هستند که در اطراف تهران برای ساخت این شهرک ها شناسایی شده اند. بعد از مطالعات و بررسی های فراوان مشخص شده که زمین های موجود در این سه شهر برای ساخت شهرک مناسب هستند و به زودی، مراحل بعدی ساخت و ساز آغاز می شود.

یکی دیگر از طرح هایی که توسط دولت سیزدهم در راستای مسکن سازی دنبال می شود، ساخت سکونتگاه در نوار ساحلی جنوب است. بر اساس گفته های مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، تا به امروز شناسایی ۲۷ نقطه در ساحل جنوب انجام شده است.
متقاضیان می توانند جهت سکونت، سرمایه گذاری و اشتغال در این شهرک ها اقدام کنند.
ارسلان مالکی گفت: امکان سنجی این ۲۷ نقطه در شورای عالی مصوب و به استان های نیز ابلاغ شده تا مراحل بعدی را طی کنند.

صنعت شهرها رونق می گیرند!

یکی دیگر از توضیحاتی که معاون وزیر راه و شهرسازی ارائه کرد، مربوط به ساخت بیش از ۱۱۰ هزار واحد مسکونی در صنعت شهرها بود.
بر اساس گفته های معاون وزیر، کلنگ زنی و آماده سازی دو صنعت شهر در ماهشهر استان خوزستان و خواف استان خراسای رضوی آغاز شده و به زودی عملیات ساخت اجرایی می شود.
این دو شهر به دلیل وجود صنایع بزرگ و فعال در خود، پتانسیل خوبی برای شهرک سازی دارند. این شهرک ها در اختیار کارکنان این صنایع قرار می گیرد.

سوالی که توسط کارشناسان پرسیده می شود این است که آیا چنین صنعت شهرهایی در اطراف تهران نیز ساخته می شوند؟ بر اساس گفته های ارسلان مالکی، قرار است در شهرهایی مثل اشتهارد که پتانسیل خوبی از بابت تامین اراضی دارد، صنعت شهرهایی ساخته شود.
رئیس سازمان ملی زمین و مسکن در انتهای سخنان خود اعلام کرد که یکی از مهم ترین و اصلی ترین رویکردهای دولت سیزدهم در حوزه ی مسکن، مشارکت واحدهای تولیدی و صنعتی در تامین زمین و مسکن کارکنان و کارگران خود دانست.
در واقع تلاش بر این بود که صنایع مختلف را در ساخت مسکن پرسنل خود، شریک کنند. دولت نیز تخفیف ها و تسهیلات مختلفی ارائه می کند و در صدور مجوزهای لازم، کوتاهی نخواهد کرد تا واحدهای تولیدی بتوانند زمین و مسکن کارگران خود را تامین کنند.
از این طریق می توان رونق خوبی به ساخت و ساز داد و نیاز بخش زیادی از کارگران کشور به مسکن را برطرف کرد. این رویکرد در سال های پیش نیز وجود داشته اما بعد از مدتی به دست فراموشی سپرده شد. بازگشت چنین رویکردهایی می تواند در نهایت به نفع بخش مسکن باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است