ساخت شهرک های جدید در ۴۴ نقطه کشور

ساخت شهرک های جدید در 44 نقطه کشور

به نظر می آید که یکی از سیاست های اصلی دولت سیزدهم در راستای مسکن سازی، ساخت شهرک های جدید است. چرا که در همین روزها، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرده که ۴۴ نقطه در کشور انتخاب شده اند تا در آن ها شهرک های مسکونی ساخته شود.

به گزارش پرشین سازه ، ارسلان مالکی اعلام کرد که چنین موضوعی بعد از انقلاب بی سابقه است و مکان یابی لازم برای ساخت این شهرک ها انجام شده است.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ضمن دیدار با استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد که مساحت کلی این شهرک ها بین ۳۰۰ الی ۴۰۰ هکتار خواهد بود و در خارج از محدوده ی شهرها ساخته می شوند. بنابراین می توان گفت که شکل مستقل راه اندازی خواهند شد.

مالکی همچنین اعلام کرد که مسکن سازی در شهرک های مزبور به صورت ویلایی خواهد بود. همچنین قرار است ۵۰ نقطه در کشور تعیین شود تا در آن ها شهرک سازی صورت بگیرد.

سازمان ملی زمین و مسکن قرار است مکان یابی این شهرک ها را انجام دهد. بر اساس گفته های بسیاری از کارشناسان، کشور ما پهنه ی مساحتی بزرگی دارد که می توان از آن برای ساخت شهرک ها و شهرهای جدید استفاده کرد. بنابراین اساسا کمبود زمین در کشور وجود ندارد.

ارسلان مالکی هم اعلام کرد که دو وظیفه ی اصلی بر عهده ی سازمان ملی زمین و مسکن گذاشته شده است. اولین وظیفه مربوط به مدیریت زمین های موجود برمی گردد. بخشی از این زمین ها در اختیار دولت است و باید ساماندهی شوند. دومین وظیفه نیز مربوط به اجرای طرح های مسکن سازی دولت و نظارت بر تکمیل دقیق آن هاست.

سازمان ملی زمین و مسکن تا به امروز توانسته برای بیش از ۲ میلیون واحد مسکونی، زمین لازم را شناسایی کند. در صورت همکاری ارگان های دولتی برای واگذاری اراضی مازاد خود، می توان شاهد افزایش ساخت و ساز در کشور بود.

بارها گفته شد که اولویت اصلی دولت سیزدهم، مسکن سازی بوده است. حتی اصلی ترین وعده رئیس جمهور در انتخابات، ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طی ۴ سال بود.

ارسلان مالکی نیز ضمن تاکید بر همین موضوع، چنین توضیح داد:

در دولت های قبلی، برنامه ی منسجمی برای تامین مسکن وجود نداشت. به همین دلیل طرح های مسکن سازی جدی گرفته نشد و انباشت تقاضا به وجود آمد. اما در حال حاضر، تامین زمین مورد نیاز برای طرح نهضت ملی مسکن به خوبی در حال اجراست و یک کار جهادی محسوب می شود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که بیش از ۴ میلیون خانوار ایرانی برای بهره مندی از مزیت های طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند. بر اساس پایش های اولیه و بررسی هایی که روی این متقاضیان صورت گرفت، مشخص شد که تمام آن ها شرایط لازم برای برخورداری از طرح مزبور را دارا هستند. به این معنی که ۴ میلیون خانوار ایرانی وجود دارد که دارای مسکن نمی باشند و به این حمایت های دولتی نیاز دارند.

ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی، کار بسیار سخت و پیچیده ای است که برای تکمیل آن باید به صورت جهادی عمل کرد. به خصوص با توجه به اینکه عقب ماندگی هایی هم در این حوزه وجود دارد.

وی در بخشی از صحبت های خود به این نکته اشاره کرد که استان سیستان و بلوچستان در اجرای طرح نهضت ملی مسکن پیشتاز است و رتبه ی ممتازی در کشور دارد.

ارسلان مالکی اعلام کرد که در حال حاضر، سازمان ملی زمین و مسکن، علاوه بر ساخت واحدهای مسکونی، در تلاش است که زمین های مورد نیاز را آماده کند. مولدسازی می تواند کمک شایانی به این فرآیند کند. چرا که با استفاده از منابع درآمدی حاصل از مولدسازی، می توان کار آماده سازی اراضی را با سرعت بیشتری پیش برد.

بر اساس گفته های ایشان، قرار است که ۲ هزار واحد مسکونی در استان سیستان و بلوچستان تکمیل شده و به متقاضیان خود تحویل داده شوند. در واقع تمام تلاش مسئولان استانی و کشوری بر این است که این واحدها هر چه سریع تر تکمیل شود.

وی در انتها اعلام کرد که برای پیشبرد طرح های مسکن سازی، باید بانک ها پای کار بیایند و تسهیلات مسکن را به موقع پرداخت نمایند. همچنین دستگاه های خدمات رسان نیز باید همکاری بیشتری داشته باشند تا بتوان با سرعت بیشتری این طرح را پایان رساند و واحدهای مسکونی را به متقاضیان تحویل داد.

متاسفانه بخشی زیادی از هزینه های ساخت و ساز، خرج آماده سازی زمین و انشعابات می شود که با همکاری دستگاه های مربوطه، می توان از این هزینه ها کم کرد.

دیدگاه ها غیرفعال است