پیشرفت ساخت شهرک های خصوصی

ساخت شهرک های خصوصی به کجا رسید؟!

ساخت شهرک خصوصی در شهرهای حاشیه ای با استقبال خوبی مواجه شده است. با این وجود، این موضوع نتوانسته جلوی کاهش قیمت مسکن را بگیرد. به نحوی که در شهرهای جدید، قیمت مسکن حدود ۲۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش پرشین سازه ، چند ماه پیش بود که شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرد که در حال پیگیری ساخت شهرک های خصوصی در شهرهای جدید است. البته این موضوع هنوز اجرایی نشده و در فاز جمع آوری اطلاعات و ارزیابی است اما به نظر می آید که چنین اقدامی می تواند منجر به افزایش عرضه ی مسکن و کاهش قیمت ها باشد.

شرکت عمران شهرهای جدید، متولی اصلی دریافت تقاضا برای ساخت شهرک های خصوصی است. احتمال می رود که طرح مزبور با مشکلاتی مواجه باشد چرا که برای نخستین بار است که در کشور اجرا می شود. اما به هرحال منجر به تولید مسکن می شود که اتفاق مثبتی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرد که تمام مالکانی که حدود ۱۰ هکتار زمین در خارج از محدوده ی شهرها دارند، می توانند مدارک و تقاضای خود را جمع آوری کرده و در ستاد شهرک سازی کشور، پرونده تشکیل بدهند.

علیرضا جعفری در ادامه خاطرنشان کرد که با تشکیل پرونده، وارد روند تعریف کاربری، طراحی واحدها و دریافت مجوزهای ساختمانی می شویم و در نهایت، بهره برداری از این زمین ها صورت می گیرد.

وی اعلام کرد که شهرک های خصوصی می توانند آبادانی و توسعه را در کشور افزایش بدهند. همچنین به دلیل اینکه مسکن یکی از حوزه های پیشران اقتصاد است، می تواند توسعه ی اقتصادی نیز به همراه داشته باشد.

این مقام مسئول همچنین تصریح کرد که رشد قیمت مسکن در شهرهای جدید متوقف شده و حتی شاهد کاهش ۲۰ درصد قیمت ها نیز بوده ایم.

جعفری گفت:

اقدامات مثبتی که وزارت راه و شهرسازی با همکاری دستگاه های نظارتی انجام داده و منجر به جلوگیری از رفتارهای سوءاستفاده گرانه سودجویان و پلمپ دفاتر املاک بدون مجوز شده، در نهایت اثرات مثبتی روی قیمت مسکن داشته است.

وی همچنین در خصوص شهرک های خصوصی نیز توضیحاتی ارائه داد و خاطرنشان ساخت که در حال حاضر حدود ۳۵ پرونده در ستاد مربوطه تشکیل شده است.

هدف اصلی شرکت عمران شهرهای جدید این بوده که این زمین های بالقوه را مورد استفاده قرار بدهد. البته بیشتر این زمین ها در اختیار بخش خصوصی بوده است اما با مدل توسعه شهری و شهرسازی مدّ نظر شرکت عمران، می توان آن ها را مورد استفاده قرار داد. ظرفیت قانونی مشخصی در ساخت شهرک وجود دارد. با استناد به همین ظرفیت، کسانی که دارای ۱۰ هکتار زمین در محدوده ی شهری هستند، می توانند برای ساخت شهرک خصوصی تشکیل پرونده بدهند.

هدف از ساخت این شهرک های خصوصی چیست؟

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد که ساخت این شهرک ها چند هدف را دنبال می کند. اولین هدف، افزایش توسعه و آبادانی کشور است. علاوه بر این می توان سرمایه هایی که در بخش خصوصی وجود دارد را به گردش درآورد.

یکی دیگر از اهداف اصلی ساخت شهرک های خصوصی، افزایش ساخت و ساز مسکن در کشور است که در نهایت به پیشرفت اقتصاد نیز کمک می کند. تمام هدف شرکت عمران شهرهای جدید برای پیگیری این طرح، افزایش عرضه ی مسکن به بازار و تعدیل قیمت هاست.

حالا دو سال از زمان اعلام خبر مربوط به ساخت شهرک های خصوصی می گذرد اما تا به امروز، به نظر نمی آید که پیشرفت خاصی در این طرح حاصل شده باشد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید می گوید که رسیدگی به پرونده های متقاضیان زمان بر بوده است. مثلا قبل از هر چیزی باید سند مالکیت این اراضی تایید شود. استعلام این زمین ها از وزارت جهاد کشاورزی نیز زمان بر است. زمین هایی که از نوع زمین کشاورزی نوع اول و دوم هستند، قابلیت ساخت و ساز ندارند.

دیگر سازمان های خدمات رسان مثل وزارت نیرو و …نیز تاخیر زیادی در استعلامات خود داشته اند.به همین دلیل پروژه ی مزبور با تاخیر زیادی همراه شد. امیدواری بر این است که تا پایان سال جاری، ۳۵ پرونده ی موجود به مرحله ی دریافت پروانه ساخت برسند. تا به امروز، دولت سیزدهم تمام مدارک و اطلاعات مورد نیاز برای ساخت این شهرک های خصوصی را جمع آوری کرده است.

این مقام مسئول اعلام کرد که از این میان، هشت پرونده مربوط به شهر تهران است. امیدواری بر این است که واحدهای ساخته شده در این شهرک های خصوصی، بر اساس یک الگوی مدرن و مبتنی بر زیست ایرانی اسلامی باشند.

دیدگاه ها غیرفعال است