آخرین اخبار برنامه هفتم توسعه مرداد ۱۴۰۲

برنامه هفتم توسعه در بخش مسکن

بعد از انتشار اخباری در خصوص انتظار ۷۰ ساله برای خانه دار شدن در تهران، حالا دولت و مجلس تصمیم دارند که تا پایان دوره هفتم توسعه، مدت زمان انتظار را به ۱۲ سال برسانند. بخشی از برنامه های دولت و مجلس برای دستیابی به این هدف، شامل گسترش افقی شهرهای کوچک، ساخت ۱ میلیون واحد مسکونی در سال، ساخت خانه های حمایتی و نوسازی سالیانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی می شود.

به گزارش پرشین سازه ، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه اعلام کرده که این مدت زمان ۱۲ ساله ی انتظار، پیشنهاد دولت بود. برنامه ی هفتم توسعه در نظر دارد که حدود ۱۵ درصد از واحدهای مسکونی را به شکل صنعتی بسازد. ۳۰۰ هزار مسکن حمایتی نیز برای دهک های پایین درآمدی، ساخته خواهد شد. ۱۰۰ هزار نوسازی در بافت فرسوده و ۴۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در سال، مجموع ساختمان سازی های دولتی را به ۱ میلیون واحد مسکونی می رساند.

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون مربوطه تاکید کرد که قرار است راهبرد کشور در حوزه ی مسکن تغییر کند. مثلا قرار است به جای مسکن عمودی، به سمت گسترش افقی شهرها پیش رفت.

وی اعلام کرد: وزارت راه و شهرسازی موظف شده که در جهت اضافه شده حداقل ۰.۲ درصد سرزمین به ظرفیت سکونتگاه های کشور، با تراکم حداکثر ۶۰ نفر در هکتار و با اولویت ایجاد مسکن معیشت محور در روستاها و شهرهای کوچک اقدام کند. تهران و برخی دیگر از کلانشهرهای کشور شامل این مورد نخواهند بود. در واقع هدف از اجرای این سیاست، توسعه ی افقی شهرهاست. به این ترتیب بخش هایی از ایران که زمین قابل سکونت دارند، مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

یکی دیگر از موضوعاتی که رئیس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم به آن اشاره کرد، بحث شرط ۵ سال سکونت بود. به این ترتیب حتی اگر یک تهرانی بخواهد در شهرهایی با تراکم ۶۰ نفر در هر هکتار، زمین دریافت کند، نیازی نیست که حتما ۵ سال سابقه سکونت در آن جا را داشته باشد.

همچنین به زوج هایی که متقاضی مسکن هستند، تسهیلاتی ارائه می شود و وزارت راه نیز باید برای ستاد کل نیروهای مسلح، زمین به اندازه ی ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی تامین نماید. به این ترتیب مشکل مسکن اعضای نیروی نظامی نیز حل خواهد شد.

در برنامه ی هفتم توسعه، خلاءهایی که در قانون جهش تولید مسکن وجود دارد را برطرف کرده و به دنبال اجرایی کردن این قانون هستند.

زمین برای ساخت ۱.۸ میلیون واحد مسکونی آماده شده!

علاوه بر اقدامات مختلفی که برای ساخت مسکن صورت گرفته، دولت نیز همچنان در پی اجرای ۴ میلیون واحد مسکونی در طی ۴ سال است. بر اساس آمارهایی که در این خصوص وجود دارد، برای ساخت ۱ میلیون و ۷۸۵ هزار واحد مسکونی، زمین مورد نیاز تامین شده است.

از این میان، ۴۴۳ هزار واحد، قرارداد ساخت خود را سازنده را نیز امضا کرده اند. ۳۲۶ هزار واحد نیز پروانه ساختمانی دریافت کرده اند.

اما در خصوص مراحل اجرایی این واحدها، لازم به ذکر است که حدود ۱۸۲ هزار واحد در مراحل پایانی فوندانسیون هستند.

ساخت مسکن تنها به عهده ی دولت گذاشته نشده! بسیاری از نهادهای وابسته به مسکن نیز مشغول اجرای تعهدات خود هستند. مثلا بنیاد مسکن به شکل جدی در حوزه ی نوسازی خانه های روستایی فعالیت می کند و وعده داده که تا پایان سال ۱۴۱۰، جشن نوسازی تمام خانه های روستایی را برگزار خواهد کرد.

به طور کلی، حالا ۵۴ درصد از کل خانه های روستایی مقاوم سازی شده اند. از دیگر برنامه های برنامه هفتم توسعه برای خانه های روستایی این است که تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۵ درصد به متقاضیان پرداخت کند و تمام خانه های روستایی را دارای سند رسمی نماید.

در خصوص اجاره مسکن و ساماندهی به بازار آن نیز، طرحی توسط مجلس تدوین شده که بعد از ایراداتی که توسط شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به آن گرفته شد، حالا در دست اصلاح است و به زودی تصویب خواهد شد.

در کنار این اقدامات، نباید از پلمپ کردن بنگاه های متخلف، مالیات بر خانه های خالی و لوکس، افزایش پرداخت وام های اجاره و تعمیرات مسکن به سادگی عبور کرد. کل دفاتر معاملات مسکن که تعطیل شده اند، به ۱۹۱۰ واحد می رسد. همچنین آمارها نشان می دهد که جریمه ی ۱۳۵ میلیارد تومانی نیز برای این بنگاه داران متخلف صادر شده است.

البته نباید فراموش کرد که در چند ماه اخیر، بازار ارز نیز ثبات بیشتری داشته و باعث کاهش قیمت ها در بازار مسکن نیز شده است. به نحوی که گزارش های میدانی حاکی از کاهش ۱۵ الی ۲۰ درصدی قیمت مسکن تهران است.

دیدگاه ها غیرفعال است