ساخت ۲۷ شهرک ساحلی در جنوب

ساخت 27 شهرک ساحلی در جنوب

در هفته های گذشته، صحبت های زیادی پیرامون ساخت شهرک در نوار ساحلی جنوب شنیده شد و مسئولین بارها به آن اشاره کردند. حالا وزیر راه و شهرسازی می گوید که سرمایه گذاران داخلی و خارجی زیادی برای سرمایه گذاری در منطقه مکران اعلام آمادگی کرده اند و از سال آینده، ساخت این شهرک ها آغاز خواهد شد.

به گزارش پرشین سازه ، مهرداد بذرپاش همچنین اعلام کرد که ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن در شهرها و روستاهای مختلف کشور در حال ساخت است.

این مقام مسئول، نشست مشترکی با معاونان هماهنگی، امور عمرانی استانداری، مدیران کل راه و شهرسازی و مدیران بنیاد مسکن داشت و در حاشیه ی آن، از طرح های مناسبی سخن گفت که قرار است برای ساخت ۲۷ شهر جدید در نوار ساحلی جنوب به کار گرفته شود.

در مکان یابی این ۲۷ شهرک ساحلی در منطقه مکران، نکات مختلفی مثل محیط زیست، پدافند، امنیت و دیگر مسائل مورد توجه قرار گرفته است. کمیته فنی و شورای برنامه ریزی چهار استان بوشهر، خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان به مکان ساخت این شهرک ها رسیدگی کرده و آن ها را مورد بررسی قرار داده است.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

این ۲۷ شهرک ساحلی در مراحل ارائه به شورای عالی شهرسازی و معماری برای تصویب نهایی می باشند.

این مقام مسئول بارها تاکید کرد که برای ساخت این ۲۷ نقطه ی ساحلی، بررسی های همه جانبه ای در نظر گرفته شده است. تا حداکثر یک ماه آینده، مکان یابی این شهرک های ساحلی جنوب نیز قطعی می شود و به شورای عالی شهرسازی و معماری ارائه می گردد تا مصوب شوند.

مهرداد بذرپاش همچنین به این نکته اشاره کرد که در کنار تصویب ساخت ۲۷ شهرک جدید، طرح جامع آن ها نیز تهیه و تدوین خواهد شد. وظیفه ی تدوین طرح جامع این شهرک ها بر عهده ی شرکت عمران شهرهای جدید و استانداری ها خواهد بود. البته در این میان، وزارت راه و شهرسازی نیز مشارکت های لازم را خواهد داشت.

یکی دیگر از طرح هایی که وزارتخانه به دنبال اجرایی کردن آن است، طرح هم پیوندی می باشد که به استان های فاقد ساحل مربوط می گردد. برنامه این است که چنین استان هایی از مواهب دریا برخوردار شوند.

بعد از این که چنین طرحی در شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب شد، طرح هم پیوندی در این استان ها تکمیل می گردد. بعد از تکمیل، طرح مزبور در نشست های بازرگانان و فعالان اقتصادی استان مطرح شده و برای جذب سرمایه، اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

این مقام مسئول در دولت سیزدهم خاطرنشان کرد که در حال حاضر بسیاری از شرکت های بزرگ تولیدی و بازرگانی برای سرمایه گذاری در منطقه مکران، اعلام آمادگی کرده اند. این آمادگی به تولیدکنندگان داخلی خلاصه نمی شود. حتی در سفرهایی که به کشورهای خارجی و منطقه صورت گرفت نیز، سرمایه گذارانی از کشورهای همسایه پیدا شد که تمایل به سرمایه گذاری در منطقه مکران داشتند.

جذب سرمایه گذاران خارجی باعث می شود که پروژه های مذکور با سرعت بیشتری به سرانجام برسد. نوار ساحلی جنوب، پتانسیل های زیادی برای مسکن سازی دارد و باید از این ظرفیت برای ساخت شهرک های جدید استفاده کرد. موضوعی که قرار است با ساخت ۲۷ شهرک جدید، جدی تر گرفته شود.

مهرداد بذرپاش تصریح کرد که پیشنهادهای مختلفی به وزارت راه و شهرسازی برای سرمایه گذاری در منطقه مکران شده که در حال حاضر، وزارتخانه در حال پیگیری و ارزیابی این پیشنهادهاست.

وی ابراز امیدواری کرد که از سال آینده، عملیات ساخت این شهرک های ساحلی آغاز شود.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد که با بهبود زیرساخت ها، می توان به حضور بیشتر سرمایه گذاران در منطقه مکران امیدوار بود.

وزیر کابینه دولت سیزدهم در انتهای سخنان خود به موضوع نهضت ملی مسکن پرداخت و خاطرنشان ساخت که تا پایان امسال، ۵۰۰ هزار قطعه زمین روستایی تامین می شود. تا انتهای این دولت، قرار است یک میلیون قطعه زمین روستایی دیگر نیز تامین و تحویل گردد. برنامه ی امسال این بود که ۵۰۰ هزار قطعه زمین در شهرها شناسایی شده و به متقاضیان تحویل گردد. تا به امروز ۴۰۰ هزار قطعه تامین شده و تلاش بر این است که الباقی اراضی موجود نیز تامین گردد.

به گفته ی این مقام مسئول، نزدیک به ۲ میلیون واحد مسکونی در قالب های مختلف ویلایی، بلندمرتبه سازی، خانه های روستایی و شهری در کشور، مشغول ساخت و ساز هستند.

دیدگاه ها غیرفعال است