توافق با ۸ کشور برای ورود تکنولوژی ساخت مسکن

توافق با 8 کشور برای ورود تکنولوژی ساخت مسکن

مسئولین شهری بارها عنوان کرده اند که برای ساخت واحدهای مسکونی جدید از تکنولوژی های جدید بهره می برند. حالا مشاور وزیر راه و شهرسازی نیز ضمن تاکید بر این موضوع، خاطرنشان ساخته که با هشت کشور خارجی برای استفاده از صنایع نوین ساخت و ساز، تفاهم نامه امضا کرده اند.

به گزارش پرشین سازه ، حسن تیزمغز اذعان داشت که در پی این تفاهم نامه ها، قرار است تکنولوژی های جدید صنعت ساخت و ساز وارد کشور شده و چندین کارخانه ی پیش ساخته، راه اندازی شود. البته در این کارخانه ها از نیروی داخلی استفاده خواهد شد که طبیعتا منجر به افزایش اشتغال می گردد.

گردهمایی انبوه سازان و مهندسان برتر کشور با موضوع کاربرد مقررات ملی در صنعت ساختمان، در حالی برگزار شد که برخی مسئولین دولت و بخش خصوصی نیز در آن حضور داشتند و به بیان نقطه نظرات و دیدگاه های خود پرداختند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به ورود صنایع جدید ساختمانی به کشور، ابراز امیدواری کرد که روزی بتوانند غزه را نیز بازسازی کنند و در عمران آن، همراه فلسطینیان باشند.

یکی دیگر از حوزه های مورد بحث در گردهمایی مزبور، ساخت و ساز پروژه های نهضت ملی مسکن بود. حسن تیزمغز تاکید کرد که بدون حضور بخش خصوصی نمی توان این پروژه ها را پیش برد.

مشاور وزیر عنوان کرد:

برنامه ی وزارت راه و شهرسازی این است که ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی را با همراهی و کمک بخش خصوصی به سرانجام برساند و اگر بخش خصوصی، حضور فعالی در این پروژه نداشته باشد، نمی توان این پروژه ی عظیم را با موفقیت به اتمام رساند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به ورود تکنولوژی و ابزارهای نوین به صنعت ساختمان اشاره کرد و اذعان داشت که در دولت سیزدهم، اقدامات خوبی برای این حوزه صورت گرفته است.

تیزمغز اعلام کرد که با استفاده از تکنولوژی های نوین و استفاده از نیروهای توانمند داخلی، این پتانسیل در کشور وجود دارد که در بحث ساخت و ساز مسکن، بالاتر از کشورهای پیشرفته قرار بگیرد.

این مقام مسئول تصریح کرد که هشت کشور خارجی، تفاهمنامه امضا کرده اند که تکنولوژی های نوین ساخت مسکن را در اختیار کشور قرار بدهند. در کنار آن، قرار است کارخانه های پیش ساخته ای راه اندازی شود که فناوری های نوین صنعت ساختمان را در آن ها اجرایی کرد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی دوباره تاکید کرد که بدون حمایت دولت، اتفاق خاصی در بحث مسکن سازی صورت نمی گیرد و به همین دلیل است که دولت باید حتما ورود کند. بخشی از حضور دولت می تواند در قالب ارائه ی یارانه ساخت و ساز به مردم باشد. یا مشوق هایی را برای بخش خصوصی ساختمان در نظر بگیرد تا در این پروژه ی عظیم حضور داشته باشند.

بخش خصوصی همواره تاکید کرده که دولت به جای حضور مستقیم در بحث مسکن سازی، باید نقش تسهیل گر را به عهده بگیرد و اجازه بدهد سازندگان و انبوه سازان دست به ساخت و ساز بزنند. در حال حاضر، مسیر ساخت و ساز برای سازندگان اصلا هموار نیست. هزینه های کمرشکن باعث شده که خیلی از سازندگان عطای این بازار را به لقایش ببخشند. اما با حضور موثر دولت در نقش تسهیل گر، می توان به حضور مجدد سازندگان در عرصه ی ساخت و ساز امیدوار بود.

حسن تیزمغز، مشاور وزیر راه و شهرسازی در بخش پایانی صحبت های خود از عملکرد بانک ها در طرح نهضت ملی مسکن انتقاد کرد و خاطرنشان ساخت که انتظار بیشتری از بانک ها وجود داشت.

وی تاکید کرد که به عنوان یکی از متولیان طرح نهضت ملی مسکن با سودهای ۱۸ و ۱۵ درصدی برای تسهیلات مسکن موافق نیست. در تمام کشورهای دنیا، تسهیلات ساخت مسکن با نرخ سود خیلی کمتری به متقاضیان ارائه می شود و در کشور ما نیز باید همین رویه دنبال شود.

وی از بانک های کشور درخواست کرد که در کنار بخش خصوصی، فعالیت موثرتری در صنعت ساختمان داشته باشند. تنها به این طریق است که می توان اقدامات موثرتری برای ساخت مسکن انجام داد.

بانک مسکن تنها بانکی است که به تعهدات خود در قبال طرح نهضت ملی مسکن عمل کرده است. از آن جایی که طرح مزبور به تسهیلات بانکی وابسته است، همکاری بانک ها اهمیت فراوانی دارد.

دیدگاه ها غیرفعال است