دولت مجوز ساخت شهرک های خصوصی را صادر می کند

دولت مجوز ساخت شهرک های خصوصی را صادر می کند

دولت سیزدهم بعد از دو سال وقفه و آماده سازی، حالا با دور تند شروع به افتتاح چندین و چند پروژه مسکونی کرده است. حالا هم گفته می شود که تا پایان سال، مجوز ساخت چند شهرک خصوصی دیگر نیز صادر خواهد شد تا روند مسکن سازی دولت سیزدهم همچنان ادامه دار باشد.

به گزارش پرشین سازه ، همین چند روز پیش بود که وزیر راه و شهرسازی در شهر جدید اندیشه حضور پیدا کرد و پروژه های مسکونی، تجاری و زیربنایی تکمیل شده در این شهر را افتتاح کرد. بنابراین به نظر می رسد که وضعیت مسکن سازی و رسیدگی به بحران تولید مسکن در حال بهبود است.

شهر جدید اندیشه، یکی از اصلی ترین نقاط ساخت و ساز در استان تهران به حساب می آید. مهرداد بذرپاش با حضور در این شهر و افتتاح چند پروژه ی مختلف، اعلام کرد که در طی سال های گذشته حدود ۳۰ هزار واحد مسکونی در این شهر ساخته شده و جمعیت آن به حد معقولی رسیده است!

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد:

در جریان بازدید امروز از شهر جدید اندیشه هم، بیش از ۹۸۰ واحد مسکونی که با مشارکت شرکت عمران شهرهای جدید، بانک مسکن و بخش خصوصی ساخته شده بود نیز به بهره برداری رسید.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد که سیاست اصلی دولت و وزارتخانه، تولید بیشتر مسکن است. در راستای رسیدن به این هدف، تمرکز ویژه ای روی شهرهای جدید صورت گرفته است. در کنار افزایش ساخت مسکن، مدیریت بازار نیز در دستور کار قرار گرفته و تصمیم بر این است که با افزایش عرضه ی مسکن، قیمت ها را متعادل کنند.

یکی دیگر از نکاتی که وزیر راه و شهرسازی به آن اشاره کرد، افتتاح بخش عظیمی از پروژه های مسکونی تا دهه فجر بود. بخشی از این واحدها در شهر جدید اندیشه و در قالب پروژه های مشارکتی به بهره برداری می رسند. بانک مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید، سهم قابل ملاحظه ای از مشارکت در ساخت این واحدها دارند.

لازم به ذکر است که سیاست های ساخت مسکن و افزایش عرضه در دیگر شهرهای کشور از جمله پردیس و پرند و دیگر شهرهای جدید استان تهران در حال اجراست.

یکی از صحبت های جدیدی که وزیر راه و شهرسازی به آن اشاره کرد، مجوز ساخت شهرک های خصوصی بود.

بذرپاش اعلام کرد که تا پایان امسال، مجوز ساخت بخشی از این شهرک های خصوصی صادر می شود. برای ساخت این شهرک ها، بخش خصوصی مشارکت بیشتری دارند و قرار شده با مدل های جدید و جذب سرمایه های بخش خصوصی، فرآیند تولید مسکن را تقویت کنند.

این مقام مسئول در دولت سیزدهم تاکید کرد که با حضور بخش خصوصی در مسکن سازی، می توان نسبت به کیفیت ساخت سازه ها و تعدادشان امیدوار بود. در واقع وقتی که بخش خصوصی پای کار بیاید، اثرگذاری خیلی بالایی در کیفیت و تعداد خواهد داشت.

بر اساس گفته های بذرپاش، شهرک های خصوصی آخرین مراحل دریافت مجوز را طی می کنند. حتی مجوز یک شهرک خصوصی نیز صادر شده و تا پایان امسال، تعداد مجوزهای صادر شده افزایش پیدا خواهد کرد.

یکی دیگر از صحبت هایی که وزیر راه و شهرسازی در طی بازدید از پروژه های عمرانی و مسکونی شهر جدید اندیشه داشت، اشاره به عدم همکاری بانک ها برای پرداخت تسهیلات بود. وی تاکید کرد که تمام بانک های خاطی که از پرداخت وام استنکاف کرده اند، جریمه شده و موظف به پرداخت مبلغ این جریمه هستند.

صحبت های مختلفی پیرامون واریز وجه جریمه به حساب صندوق ملی مسکن شده است. مهرداد بذرپاش خاطرنشان ساخت که برای رسیدگی به این موضوع، جلسات مختلف در بانک مرکزی برگزار شده و ارتباط وزارتخانه با بانک مرکزی مستمر بوده است. در حال حاضر، دولت نماینده ای برای این کار معرفی کرده و نماینده ی بانک مرکزی نیز مشخص است. هدف از معرفی این نمایندگان این بوده که با نگاه کارشناسانه، مشکلات شناسایی و برطرف شوند.

وی در انتهای سخنان خود خاطرنشان ساخت که گرچه عملکرد بانک ها در ماه های اخیر بهتر شده اما هنوز هم تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله ی زیادی دارد. تعهدات قانونی بانک ها در قبال قانون جهش تولید مسکن مشخص است و تا زمانی که به آن نرسیده اند، نمی توان عملکرد آن ها را موفقیت آمیز دانست.

حتی بانک مسکن نیز که در قیاس با دیگر بانک ها تسهیلات بیشتری پرداخت کرده، هنوز به سطح تعهدات قانونی خود نرسیده است.

دیدگاه ها غیرفعال است