پای شرکت های خصوصی باید به ساخت مسکن باز شود

پای شرکت های خصوصی باید به ساخت مسکن باز شود

یکی از اصلی ترین موانعی که بر سر راه ساخت مسکن وجود دارد، هزینه های ساخت مسکن است. حالا نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور نهضت ملی مسکن اعلام کرده که برای تامین مالی این طرح، در حال تهاتر زمین و نفت با مصالح و تجهیزات هستند تا بتوانند پای شرکت های خصوصی را به ساخت و ساز باز کنند.

به گزارش پرشین سازه ، این مقام مسئول در امور نهضت ملی مسکن اعلام کرد که قیمت نهایی واحدهای این طرح مشخص نشده است.

حسن تیزمغز اعلام کرده است اصلی ترین مسئله در ساخت مسکن، قیمت تمام شده ی واحدهاست. از ۶.۸ الی ۱۸ میلیون تومان صحبت شده اما برای حل این معضل، باید چاره ای اندیشیده شود.

نماینده وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان ساخت که برای بهبود وضعیت این پروژه، باید بخش خصوصی را تقویت کنند چرا که نقش اساسی در ساخت واحدهای مسکونی دارد.

تیزمغز گفت: ما به عنوان وزارت راه و شهرسازی، زمین مورد نیاز را تامین خواهیم کرد. بخش خصوصی نیز می تواند از طریق مشارکت با ما، در ساخت این واحدها سهیم باشد. ما امتیاز به بخش خصوصی می دهیم و در عوض، خانه های طرح نهضت ملی مسکن باید با قیمت و سود متعارفی به مردم تحویل داده شوند.

حسن تیزمغز در بخشی دیگر از سخنان خود خاطرنشان ساخت که اگر تصمیم های این چنینی در حوزه ی نهضت ملی مسکن گرفته نشود، نمی توان مشکل را برطرف کرد. حتی افزایش وام مسکن به ۸۰۰ میلیون و کاهش سود بانکی به ۱۸ درصد نیز نمی تواند مشکل را حل کند.

این مقام مسئول در ادامه به مشکلات طرح مزبور پرداخت. یکی از اصلی ترین موانع، بحث کاربری زمین هاست. به گفته ی تیزمغز، هر زمینی که برای طرح نهضت ملی مسکن انتخاب می شود، جهاد کشاورزی و محیط زیست، با تغییر کاربری آن مخالفت می کنند.

وی همچنین به گرانی مصالح ساختمانی نیز اشاره کرد. باید وضعیت را به سمتی هدایت کرد که ساخت مسکن با کمترین هزینه ی ممکن صورت بگیرد.

حسن تیزمغز در بخش دیگری از توضیحات خود خاطرنشان ساخت که زمین های تامین شده در دو راستا هستند. بخش اول، زمین هایی هستند که به شکل مولدسازی به دست آمده اند و قابلیت ساخت و ساز ندارند. این زمین ها به بخش خصوصی تحویل داده شده اند تا در ازای آن ها، واحدهای مسکونی ساخته شده به دولت تحویل بدهند.

دومین بخش نیز به تهاتر زمین با ساخت مسکن مربوط می شود. به این نحو که زمین های تامین شده به سرمایه گذار داده می شود تا در آن ها، مسکن بسازد. حق پیمانکار نیز از واحدهای مسکونی ساخته شده، پرداخت خواهد شد.

نماینده وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد که در ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی از شرکت های خارجی نیز استفاده خواهد شد و در مقابل خدماتشان، نفت خام دریافت خواهند کرد.

وی اعلام کرد که قیمت نهایی واحدهای مسکونی با توجه به نوسان مصالح ساختمانی، مشخص نیست و همین موضوع، مسئله ساز شده است.

تیزمغز اعلام کرد که در حوزه ی مصرف انرژی نیز، ۳۵ درصد به مسکن اختصاص پیدا کرده که این عدد بزرگی است. باید راهکار درستی جهت بهینه سازی مصرف انرژی ساختمان ها اندیشیده شود.

وی همچنین به بحث زیرساخت های آب و فاضلاب مسکن مهر نیز اشاره کرد و تاکید نمود که به دلیل عدم برآورد دقیق هزینه های انشعابات، مسکن مهر با مشکل مواجه شد. البته در ساخت پروژه هایی مثل مسکن مهر، قیمت واقعی این خدمات لحاظ نمی شود.

زمین هایی که برای ساخت مسکن در نظر گرفته شده است، کاملا دولتی است و نمی توان ملکی را به شکل رایگان در اختیار گرفت. حسن تیزمغز اعلام کرد که بر اساس مجوزها و رقم هایی که کارشناس تعیین می کند، اقدامات لازم صورت می گیرد. بعد از آن باید سهم شهرداری و دیگر بخش ها نیز مشخص شود و در نهایت، قیمت نهایی بالاتر در می آید.

نماینده وزارت راه و شهرسازی در بخش انتهایی سخنان خود تصریح کرد که ساخت مسکن یک اقدام ملی است. نباید انتظار داشت که تمام کارها را دولت انجام دهد. همه باید در راستای این اقدام ملی گام بردارند. بخش خصوصی توانمندی قابل توجهی در ساخت مسکن دارد.
تلاش بر این است که با ساخت مسکن اقتصادی، کشش تقاضا را افزایش داد.

دیدگاه ها غیرفعال است