بروکراسی های اداری، دست سازندگان را بسته است

بروکراسی های اداری، دست سازندگان را بسته است

مدت هاست که گفته می شود برای ساخت واحدهای مسکونی باید از کمک انبوه سازان و بخش خصوصی استفاده شود. در واقع بهترین راه ساخت مسکن این است که دولت به جای ساخت و ساز، نقش حمایتگر و تسهیل کننده داشته باشد. یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن انبوه سازان تهران ضمن اشاره به این موضوع، تاکید کرد که سازندگان می توانند بازوی کمکی دولت در ساخت مسکن و عامل چهارم در اجرای این پروژه ها باشند.

به گزارش پرشین سازه ، یکی از اصلی ترین گلایه های سازندگان و انبوه سازان این است که بروکراسی های پیچیده ای در بخش ساخت و ساز وجود دارد. به همین دلیل است که خیلی از سازندگان، پای خود را از ساخت و ساز بیرون کشیده اند.

شهاب سعادت نژاد، یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن انبوه سازان تهران، از برنامه های دولت برای ساخت ۱ میلیون واحد مسکونی سخن گفت و خاطرنشان ساخت که بدون کمک انبوه سازان، اجرای چنین پروژه ای غیرممکن خواهد بود.

سعادت نژاد اعلام کرد: برای این که مسکن سازی به خوبی پیش برود، باید به بخش خصوصی و انبوه سازان اعتماد کرد و زمین های مناسب برای ساخت در اختیارشان قرار داد. همچنین باید مجوزهای لازم به سرعت صادر شود و ساخت مسکن را به صورت مشارکتی پیش برد.

این عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به ملاقات انبوه سازان با وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که اصلی ترین خواسته ی سازندگان، کاهش بروکراسی های شدید در صدور پروانه ها و مجوزهای ساخت است.

در واقع از دیدگاه این مقام مسئول، اصلی ترین مانعی که بر سر راه ساخت واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن وجود دارد، همین بروکراسی های پیچیده و زمان بر است. در برخی از استان های کشور این موضوع، تا ۱ سال هم طول می کشد.

وی همچنین از عملکرد بانک ها در ارائه ی تسهیلات مسکن نیز انتقاد کرده و تاکید نمود که برای پیشبرد ساختمان سازی، باید وام های مسکن به موقع پرداخت شوند. این موضوع زمانی اهمیت دوچندان پیدا می کند که بحث تورم در کشور وجود داشته باشد. تزریق دیرهنگام منابع مالی به پروژه های ساختمانی یا تاخیر در صدور مجوزهای ساختمانی، باعث می شود که هزینه ی ساخت و ساز بالاتر برود و در نتیجه، قیمت تمام شده ی مسکن نیز افزایش پیدا کند.

به این ترتیب خیلی زود، پروژه ها قادر به تکمیل نخواهند بود و یا اینکه، متقاضیان ناچار خواهند شد که هزینه های بیشتری برای تکمیل واحد خود بپردازند.

سعادت نژاد تاکید کرد که در اجرای پروژه ی نهضت ملی مسکن، باید از کمک انبوه سازان و انجمن های تخصصی حوزه مسکن استفاده کرد. تجارب و توانایی هایی که در این انجمن ها وجود دارد، می تواند روند ساخت مسکن را بهبود ببخشد و به آن سرعت دهد.

انبوه سازان می توانند در کنار مردم، دولت و بانک ها، عامل چهارم ساختمان سازی باشند و به این ترتیب، موفقیت پروژه های نهضت ملی مسکن را تضمین کنند.

وی مجددا از وضعیت بروکراسی های پیچیده ی اداری در صدور یا تمدید پروانه های ساختمانی گلایه کرد و خاطرنشان ساخت که پیچ و خم های اداری باعث می شود که مدت زمان اعتبار پروانه ساختمانی به اتمام برسد. به نحوی که در حال حاضر، پروانه ساختمانی بسیاری از انبوه سازان و سازندگان به دلیل گیر کردن در پروسه های سخت و طولانی اداری، از درجه اعتبار ساقط شده است.

چنین مسائلی می تواند به مرور زمان، وضعیت مسکن سازی را آشفته تر کند و در نهایت به گرانی بیشتر بیانجامد!

این عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان از تلاش های وزیر راه و شهرسازی برای رفع موانع انبوه سازان تقدیر کرد و عنوان نمود که مهرداد بذرپاش، دستور تمدید پروانه های ساختمانی سازندگان را صادر کرده است.

در ضمن قرار بر این شده که کمیته ای با حضور انبوه سازان تشکیل شود تا هر هفته، مشکلات اصلی این صنف بررسی شود و بعد از آن، توسط معاونین وزیر و شخص وزیر، در جهت حل و فصل آن ها کوشش شود.

شهاب سعادت نژاد در آخر صحبت های خود تاکید کرد که به دلیل مشکلات به وجود آمده در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، پروانه های ساختمانی انبوه سازان تا سال ۱۴۰۲ تمدید شده است.

با حضور انبوه سازان به عنوان عضو چهارم مسکن سازی، بیش از گذشته می توان به سرنوشت طرح نهضت ملی مسکن امیدوار بود.

دیدگاه ها غیرفعال است