تشکیل کارگروه ساخت مسکن با مشارکت انبوه سازان

تشکیل کارگروه ساخت مسکن با مشارکت انبوه سازان

مدت ها بود که انبوه سازان، پیشنهادات مختلفی برای حضور در طرح نهضت ملی مسکن داشتند. حالا وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که با واگذاری زمین، انبوه سازان نیز می توانند ساخت بخشی از واحدهای این طرح را به دست بگیرند.

به گزارش پرشین سازه ، وزیر راه و شهرسازی با اعضای کانون انبوه سازان جلسه ای برگزار کرده و در طی آن، پیرامون ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن، صحبت های مختلفی صورت گرفت.

مهرداد بذرپاش اعلام کرد که بدون بخش خصوصی نمی توان به برنامه های تولید مسکن رسید. بنابراین باید از روش های مناسبی استفاده کرد تا انبوه سازان و بخش خصوصی نیز در کنار دولت حضور داشته و در ساخت مسکن مشارکت داشته باشند.

وی در بخشی از صحبت های خود به دولت قبل و سیاست های عدم ساخت مسکن اشاره کرد. اما در دولت سیزدهم، این موضوع به شدن جدی گرفته شد و به یکی از اصلی ترین سیاست های دولت تبدیل شد. در حال حاضر برای تامین زمین و موارد مرتبط با ساخت و ساز، برنامه های مختلفی صورت گرفته است.

بذرپاش همچنین به لایحه ساماندهی بازار اجاره مسکن اشاره کرد و تاکید نمود که در صورت تصویب این لایحه، می توان بازار اجاره را ساماندهی کرد.

وی تصریح نموأد: اگر می خواهیم تقاضای مسکن را پاسخگو باشیم و رشد اقتصادی مسکن و تولید ناخالص داخلی را افزایش بدهیم، باید از کمک بخش خصوصی و مشارکت مردم بهره ببریم. تنها در این صورت است که می تواند بازار تولید مسکن را رونق داد.

این مقام مسئول همچنین خاطرنشان ساخت که تولید مسکن، منجر به توسعه اقتصاد می شود. به همین دلیل است که یکی از اصلی ترین اولویت های وزارتخانه، ساخت مسکن است.

وی سپس به تلاش هایی که وزارتخانه در جهت ساخت مسکن داشته، اشاره کرد و در این میان از مجلس نیز نام برد که ابزارهای قانونی لازم را در اختیار دولت قرار داده تا بتوان بازار تولید مسکن را رونق داد.

اصلی ترین هدف وزارت راه و شهرسازی این بوده که قیمت زمین را از ساخت مسکن حذف کنند. در این مسیر، تلاش شده که از اراضی مازاد دولت در جهت ساخت مسکن استفاده شود.

مهرداد بذرپاش در بخش دیگری از جلسه ی مزبور، به تشکیل منظم جلسات شورای عالی راه و شهرسازی با حضور رئیس جمهور اشاره کرد. از نگاه وزیر، تشکیل این جلسات باعث تقویت همکاری با دیگر دستگاه های دولتی می شود تا هر چه سریع تر به هدف ساخت مسکن نائل شوند.

بخش دیگری از تلاش های دولت این است که نرخ سود تسهیلات بانکی مسکن را از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش بدهد. در ضمن، دولت موفق به افزایش وام ودیعه مسکن تا ۳۵ درصد شده است. تسهیلات صنعتی سازی نیز برای رونق بخشی به ساخت و ساز، در نظر گرفته شده است!

بذرپاش اعلام کرد که علاوه بر تولید مسکن، تلاش می شود که به کیفیت و محل ساخت نیز توجه ویژه ای گردد. تلاش بر این است که از تجربیات مسکن مهر در تولید مسکن، بیشتر بهره را ببرند.

وی تاکید کرد که مسکن، موضوعی پیچیده است و بدون مشارکت مردم، ساخت آن میسر نمی شود. در حال حاضر، مشکل اصلی این است که آورده ی متقاضیان را حل و فصل کنند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین خاطرنشان ساخت که در حال حاضر، ارگان های زیادی در حوزه ی مسکن تصمیم گیرنده هستند و همین موضوع، مشکل را دوچندان می کند. انبوه سازان نیز باید بخشی از بار تولید مسکن را به دوش بکشند و منافع مردم را در نظر بگیرند.

به گزارش وزیر راه، در حال حاضر بیش از ۱ میلیون و ۵۵۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در حال ساخت است. هر یک از این واحدها در مراحل مختلفی از ساخت قرار دارند. دولت تمام همت و اراده ی خود را به کار گرفته تا نظارت کافی بر ساخت و ساز مسکن داشته باشد.

وی همچنین، اعلام کرد که با تشکیل کارگروه تولید مسکن با انبوه سازان موافقت کرده و قرار است که زمین کافی در اختیار بخش خصوصی و انبوه سازان گذاشته شود تا در ساخت واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن به کار گیرند.

دولت انتظار دارد که بخش خصوصی در ساخت این واحدها مشارکت داشته باشد تا بتوان به هدف ساخت ۱ میلیون واحد مسکونی دست پیدا کرد. همچنین قرار است که با مشارکت این افراد، شهرک ها و شهرهای جدیدی در کشور ساخته شود.

دیدگاه ها غیرفعال است