الزام حضور انبوه سازان در طرح نهضت ملی مسکن

برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، باید انبوه سازان ورود کنند!

موضوع مسکن در سال جاری نیز همچنان پا برجاست و به عنوان یکی از اصلی ترین مشکلات شهروندان عنوان می شود. طرح هایی مثل نهضت ملی مسکن از سوی دولت آغاز شد تا بخشی از این مشکلات برطرف شود اما خود این طرح نیز با ابهامات و مسائل زیادی رو به روست.
حال یکی از انبوه سازان می گوید که اگر همین طرح را با انبوه سازان و متخصصین حرفه ای پیش ببرند، ممکن است که مشکل مسکن مردم حل شود.

به گزارش پرشین سازه ، متوسط قیمت مسکن تهران در سال جدید حدود ۵۵ میلیون تومان به ازای هر متر مربع است. ناگفته پیداست که این عدد مربوط به میانگین کل است و در برخی مناطق تهران، قیمت هر متر مربع از این نیز بیشتر می شود. بر اساس آمارهایی که از سوی مراجع رسمی منتشر شده است، در سالی که گذشت شاهد تورم ۶۰ درصدی در حوزه ی مسکن بوده ایم.

حسن محتشم، فعال مسکن و انبوه ساز در خصوص این موضوع می گوید:

سال ۱۴۰۱ هم در حالی گذشت که تورم مسکن ۶۰ درصد بود. نباید فکر کنیم که این، فقط یک عدد است. بلکه روی زندگی بخش زیادی از مردم اثرات جبران ناپذیری می گذارد. در حال حاضر کسانی که می خواستند مسکن بخرند، باید در خواب و رویا به دنبال صاحبخانه شدن باشند.

وی در ادامه اذعان کرد که به دلیل همین تورم بالا، مراکز رسمی انتشار آمار، از انتشار آمار قیمت ها صرف نظر کرده اند. در واقع چند ماه است که بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، هیچگونه اطلاعاتی در خصوص قیمت مسکن در ماه های گذشته منتشر نکرده اند. این اقدام به دلیل ترس از افزایش قیمت ها صورت گرفت. اما در نهایت باز هم منجر به افزایش سوداگری و دلالی شد.

این فعال بازار مسکن در ادامه عنوان کرد که افزایش قیمت مسکن باعث شده که این بازار قفل شود چرا که هیچکس توانایی خرید ندارد. در نتیجه احتمالش هست که قیمت ها شکسته شود. وی در ادامه به وجود دو مشکل اساسی در حوزه ی مسکن اشاره کرد:

اولین مشکل به توزیع نامتناسب ساخت برمی گردد. به این معنی که اساسا، ساخت و سازهای موجود در کشور بر اساس نیاز و درخواست متقاضی صورت نمی گیرد. بلکه اصلی ترین دلیل ساخت و ساز، شرایط صدور پروانه و جذابیت ساخت می باشد.

به همین دلیل است که در کلانشهرهایی مثل تهران، قیمت مسکن خیلی بالاست. به نحوی که متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در تهران به ۵۵ میلیون تومان رسیده است. در جنوبی ترین محله های تهران نیز خانه های زیر ۴ میلیارد تومان به سختی پیدا می شود. مگر اینکه سن بالایی داشته باشد یا خانه ای بدون امکانات باشد.

همان طور که اشاره شد، این عدد مربوط به میانگین قیمت هاست. طبیعتا در منطقه ۱ تهران، قیمت ها بسیار بالاتر از این اعداد است.

وضعیت بازار مسکن تهران به صورتی درآمده که حتی افرادی که ساکن تهران نیستند هم اقدام به خرید خانه در پایتخت می کنند. چرا که بازار مسکن این شهر جذاب است. به این ترتیب خیلی از خانه ها، مالک پیدا می کنند اما استفاده ی دائمی از آن ها نمی شود.

وضعیت اجاره ی مسکن در تهران نیز جالب نیست. در واقع خیلی از مالکین و سازندگان ترجیح می دهند که واحدهای مسکونی خود را احتکار کرده و اصلا وارد بازار نکنند.

حسن محتشم، انبوه ساز و فعال بازار مسکن در انتهای سخنان خود تاکید کرد که دولت باید با بخش خصوصی همکاری کرده و مشکل مسکن را در سال جدید حل کند. وی خاطرنشان ساخت که حل مشکل مسکن مردم، در قانون اساسی هم بر عهده ی دولت گذاشته شده است.

محتشم گفت:

بهتر بود همین طرح نهضت ملی مسکن را که حدود ۱.۵ سال از آغاز آن می گذرد با سازندگان و انبوه سازان حرفه ای پیش ببرند. تا وقتی که از پتانسیل و ظرفیت عظیم انبوه سازان در این پروژه استفاده نشود، نمی توان این پروژه را اجرایی کرد. کما اینکه شاهد بوده ایم که در ۱.۵ سال گذشته، دستاورد جالب توجهی در این حوزه به دست نیامده است.

این انبوه ساز در ادامه خاطرنشان ساخت که پیش از پایان سال با وزارت راه و شهرسازی، توافقاتی صورت گرفته است که اگر اجرایی شود، روند خانه دار شدن مردم خیلی ساده تر می شود. در واقع قرار است که انبوه سازان به این روند کمک کرده و وارد بخش های اجرایی این پروژه شوند.

این گروه بزرگ در ازای کمکی که به ساخت و ساز طرح نهضت ملی مسکن می کنند، درخواست زمین و ساخت پروژه های اداری و تجاری دارند. معامله ای که به نظر می آید در صورت اجرا، می تواند به ساخت مسکن برای مردم و جامعه ی هدف موثر باشد.

حال که سال جدید آغاز شده است، باید پروژه های دولتی ساخت مسکن با جدیت بیشتری صورت بگیرد تا هرچه سریع تر این معضل بزرگ برای مردم حل و فصل شود.

دیدگاه ها غیرفعال است