اختلاف نظر جدی میان انبوه سازان و دولت

اختلاف نظر جدی میان انبوه سازان و دولت

اختلاف نظر جدی میان مسئولین و کانون انبوه سازان بر سر قیمت تمام شده ی ساخت نهضت ملی مسکن همچنان پا برجاست. بر اساس اعلام رسمی نهادهای دولتی، قیمت تمام شده به ازای هر متر مربع ۸ میلیون تومان است اما این رقم از سوی انبوه سازان پذیرفته نیست و محل اختلاف شده است.

به گزارش پرشین سازه ، شورای عالی مسکن در آخرین جلسه ای که داشتند به نتیجه رسیده اند که هزینه ی ساخت و ساز به ازای هر متر مربع ۸ میلیون تومان است. گرچه این خبر به طور رسمی اعلام نشد اما یکی از اعضای شناخته شده ی شورا بر روی عدد ۸ میلیون تومان تاکید کرده است.

به نظر می آید که مصوبه ی شورای عالی مسکن به گونه ای طراحی شده است که قیمت گذاری بر اساس تورم قابل تغییر باشد. مثلا در کلانشهرهایی که تورم بالاتری دارد، ممکن است قیمت ساخت مسکن بیشتر از متری ۸ میلیون تومان باشد. این در حالیست که در شهرهای کوچک تر، وضعیت متفاوت است.

از سوی دیگر، احمد دنیامالی، عضو شورای عالی مسکن در خصوص افزایش سقف وام مسکن نیز اتمام حجت کرد و گفت که فعلا خبری نیست. به نظر می آید با تمام این شرایط، خانه دار شدن در طرح نهضت ملی مسکن سخت تر گذشته شده است.

خبرهای جدیدی در حوزه ی تسهیلات در راه است؟

البته در این میان، صحبت های دیگری نیز از این عضو شورای عالی مسکن شنیده شد. وی گفت: در شورای عالی مسکن به این نتیجه رسیده ایم که متری هشت میلیون تومان هزینه می شود. البته این عدد با توجه به حذف هزینه های زمین به دست آمده است. همچنین تخفیف های ۵۰ درصدی در انشعابات و عوارض شهرداری لحاظ شده است.

وی تاکید کرد که ممکن است این اعداد و ارقام در شهرهای مختلف متفاوت باشد. طبیعتا تورم شهری مثل تهران با شهرستان های کوچک فرق دارد و ممکن است هزینه ی ساخت و ساز در کلانشهرها بیشتر از ۸ میلیون تومان شود.

وی همچنین در خصوص افزایش سقف تسهیلات مسکن نیز اعلام کرد که در حال حاضر به دلیل عدم توان مالی خیلی از خانوارهای هدف، سقف وام افزایش پیدا نمی کند. چرا که خیلی از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن از طبقات پایین جامعه هستند و از عهده ی پرداخت اقساط سنگین برنمی آیند.

وی همچنین به موضوع صندوق ملی مسکن نیز اشاره نموده و ابراز امیدواری کرد که بحث تامین اعتبار مالی این صندوق حل شده است و هیچگونه معضل قانونی نخواهد داشت.

به نظر می آید که معنای حرف این عضو شورای عالی مسکن این باشد که راه برای کاهش نرخ تسهیلات نهضت ملی مسکن باز شده است و احتمالا به زودی شاهد تغییرات اساسی در مورد این وام خواهیم بود. چرا که اگر حساب صندوق ملی مسکن شارژ شود، می توان به کاهش نرخ تسهیلات بانکی این طرح و مبلغ اقساط این وام امیدوار بود.

در این میان، موضع کانون انبوه سازان نیز متفاوت بوده است. افشین پورحاجت یکی از اعضای هیئت مدیره کانون اعلام می کند که دولتی ها به روز نیستند و از اعداد و ارقام قدیمی برای اعلام هزینه های ساخت نهضت ملی مسکن تکیه می کنند. وی توصیه می کند که دولتی ها به نظرات کارشناسان بخش خصوصی در این حوزه اعتماد کنند.

وی می گوید: هشت میلیون تومانی که از سوی شورای عالی مسکن اعلام شده است با تورم ماه های اخیر، هماهنگی ندارد. اگر تورم دو ماه اخیر و افزایش قیمت نهاده های ساختمانی را در نظر بگیریم، باز هم هزینه ی ساخت هر متر مربع ساخت مسکن بیشتر از ۸ میلیون تومان می شود.

پورحاجت اعلام کرد که متاسفانه خیلی از دولتی ها حاضر به اصلاح رویه شان در خصوص طرح نهضت ملی مسکن نیستند و همچنان به آن ادامه می دهند. وی افزود: از همان موقع که آقای محمودزاده، معاون وقت مسکن و ساختمان اعلام کرد که هزینه ی ساخت ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می شود، قیمت حدود ۱ میلیون بالاتر بود.

این عضو هیئت مدیره ادامه داد: اگر همان زمان قیمتی که توسط تیم کارشناسی بخش خصوصی و انبوه سازان به دست آمده بود را اعلام می کردند، پروژه ی نهضت ملی مسکن به پیشرفت ۳۰ درصدی می رسید.

وی همچنین در خصوص وام مسکن این طرح نیز چنین توضیح داد: وامی که برای مسکن نهضت ملی در نظر گرفته شده است حدودا ۴۰۰ میلیون تومان است. با احتساب نرخ سود ۱۸ درصد، اقساط این وام ۵ الی ۷ میلیون تومان خواهد بود. با توجه به اینکه کف دستمزد حدود ۵ میلیون می باشد، پرداخت این اقساط از عهده ی خیلی از خانواده ها برنمی آید. لذا دولت باید نرخ وام را کمتر کند.

از سوی دیگر، افزایش هزینه های ساخت باعث شده است که خیلی از متقاضیان نتوانند آورده های چندانی داشته باشند و چاره ای جز افزایش سقف تسهیلات این طرح باقی نمی ماند.

پورحاجت خاطرنشان ساخت: مشخص نبودن مبلغ تمام شده ی واحدهای مذکور در نهایت منجر به سردرگمی متقاضیان در خصوص رقم واریزی شده است. گرچه وزارت راه و شهرسازی بارها اعلام کرد که این نرخ ها شناور هستند و در پایان ساخت، رقم تمام شده اعلام می گردد، اما می توان با اعلام نرخ های تقریبی، فرآیند تامین آورده ی متقاضیان را آسان تر کرد.

وی افزود: در ضمن قرار است طرح نهضت ملی مسکن بیش از اینکه آورده محور باشد، تسهیلات محور باشد. اما بر اساس بخشنامه ی جدید بانک مرکزی، اعطای تسهیلات منوط به تامین آورده ی متقاضیان شده است و بانک ها موظف هستند بعد از واریز آورده ی متقاضی و بسته به میزان پیشرفت پروژه، تسهیلات مسکن را پرداخت کنند. این موضوع در نهایت به افزایش زمان ساخت و بیشتر شدن هزینه های تمام شده منجر می شود.

خیلی از کارشناسان می گوید که طولانی شدن زمان ساخت در نهایت به نفع سازنده خواهد بود چرا که در طول پروژه، بارها می تواند قیمت را تغییر دهد. در این میان ضررکننده های واقعی، متقاضیان هستند که در طول سالیان مختلف باید آورده داشته باشند و طبیعتا از ارزش پول آن ها کاسته خواهد شد.

دیدگاه ها غیرفعال است