مهاجرت انبوه سازان به کشور هایی مثل ترکیه

انبوه سازان به کشورهایی مثل ترکیه مهاجرت کرده اند

با وجود گلایه هایی که بسیاری از ساختمان سازان در خصوص کمبود مصالح ساختمانی و گرانی آن ها دارند، به نظر می آید که مسیر برای صادرات این مصالح به کشورهای خارجی مثل ترکیه کاملا هموار بوده است.

به گزارش پرشین سازه ، بر اساس اعلام گمرک کشور ، ایران در بهار امسال حدود ۳ میلیون ۷۰ هزار تن کالای مختلف به ارزش ۱ میلیارد و ۷۳۷ میلیون تومان به ترکیه صادر کرده است که در مقایسه با فصل مشابه در سال گذشته ، با رشد ۱۹۲ درصدی همراه بوده است. در این میان ، به نظر می آید که سهم صادرات مصالح ساختمانی از این رقم ، بالاست.

با کنار هم قرار دادن این خبر و خبری که چند وقت پیش در خصوص مهاجرت انبوه سازان به کشور ترکیه ، منتشر شد، به نظر می آید که ارتباط وسیعی میان دو خبر وجود دارد. مسائلی که در نهایت منجر به کاهش تولید مسکن شده است.

البته خیلی از ساختمان سازان عقیده دارند که صادرات مصالح ساختمانی در نهایت منجر به توقف ساخت و ساز در کشور نشده است. بلکه سیاست گذاری های اشتباه ، مسبب اصلی کاهش تولید مسکن در کشور است. همین سیاست های غلط باعث شد که خیلی از سازندگان ، انگیزه ی خود برای ساخت و ساز در کشور را از دست بدهند.

علاوه بر این، رکود بازار مسکن منجر به وقفه ی بزرگی در روند ساخت و ساز در ایران شد. در واقع خیلی از ساختمان سازان به دلیل نبودن پروژه های ساختمانی کافی در کشور ، اقدام به مهاجرت کرده اند. همچنین خیلی از این سازندگان در خصوص کاغذبازی و پروسه ی اخذ مجوز ساخت و ساز ، گلایه هایی دارند و می گویند که این روند تا ماه ها طول می کشد. این در حالیست که اخذ مجوز ساختمان سازی در کشوری مثل ترکیه ، در کمتر از یک هفته انجام می شود.

سهم کدام کشورها از خرید مصالح ساختمانی ایران بیشتر خواهد بود؟

گزارش ها حاکی از این است که روسیه و قرقیزستان؛ دو تا از مشتریان جدی مصالح ساختمانی ایران در آینده خواهند بود. در واقع بنا بر اعلام معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ، روسیه تقاضای زیادی پیرامون خرید مصالح ساختمانی ایران دارد و در همین راستا نیز ، فهرستی ارائه کرده است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ، مهدی صفری گفته است که به زودی ، تیمی از کشور ، عازم روسیه می شوند تا در خصوص موضوع صادرات مصالح ساختمانی به این کشور ، با مقامات روسی مذاکراتی داشته باشند.

کشور قرقیزستان نیز جزو خواهان های اصلی مصالح ساختمانی ایران بوده است و در همین چند روز گذشته ، یک هیئت قرقیزستانی برای مذاکره در این باب ، وارد ایران شده بود. نماینده ی این هیئت در گفتگو با رسانه ها ، اعلام کرد که هیئت های تجاری زیادی از سراسر دنیا ، از کیفیت صنایع ساختمانی و پتروشیمی ایران تعریف کرده بودند. به همین دلیل است که این هیئت قرقیزستانی ، تمایل دارد که در خصوص خرید این مصالح از ایران، مذاکراتی داشته باشد.

دلیل اصلی کمبود تولید مسکن، مصالح ساختمانی نیست!

گرچه خیلی از انبوه سازان ، یکی از دلایل اصلی کاهش تولید مسکن در کشور را گرانی و کمبود مصالح ساختمانی می دانند ، یکی از تحلیلگران اقتصادی کشور ، کاهش تولید مسکن را معلولی از گرانی مصالح یا کمبود آن ها نمی داند.

بیت الله ستاریان ، یکی از تحلیلگران اقتصادی کشور به کافی بودن مصالح ساختمانی اشاره کرد و عنوان کرد: با توجه به این که مشکل خاصی در داخل کشور از بابت تامین مصالح ساختمانی وجود ندارد، صادرات این مصالح به خارج از ایران، اقدامی منطقی خواهد بود.

او در ادامه به ظرفیت بالای تولید مصالح در کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به این ظرفیت باید نیاز بازارهای دیگر را هم تامین کرد.

ستاریان در خصوص کاهش شدید تولید مسکن توسط انبوه سازان چنین گفت: هیچ مشکلی در خصوص تولید مسکن وجود ندارد. ما حتی مشکل تامین مصالح ساختمانی و زمین هم نداریم. مشکل اصلی مسکن این است که با یک اقتصاد کلان درگیر است. مشکل اصلی و جدی ما در حوزه ی تامین زمین یا مصالح ساختمانی نیست. هر چقدر مصالح ساختمانی بیشتری صادر شود، امکان تولید مسکن بیشتر می شود.

ستاریان که استاد دانشگاه تهران نیز هست، صادرات مصالح ساختمانی را اتفاق مثبتی قلمداد کرد و امیدوار بود که نتایج آن به تقویت دیگر سیستم ها نیز کمک کند.

وی در خصوص مهاجرت تعداد زیادی از انبوه سازان به کشورهای همسایه مثل ترکیه چنین گفت: بخش خصوصی ما، ظرفیت خیلی زیادی برای تولید مسکن دارد اما ساز و کار قانونی، محدودیت های زیادی را ایجاد کرده است. در واقع متاسفانه دست و پای بخش خصوصی در این حوزه چندان باز نیست.

دیدگاه ها غیرفعال است