فعالان بخش خصوصی مسکن، اطمینانی به آینده ندارند

این روزها که بازار مسکن دچار بحران های بزرگی است، به نظر نمی آید که دولت هم برنامه ی مشخصی برای خروج از این وضعیت داشته باشد. دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن ضمن اشاره به این موضوع چنین گفته است: فعالان بخش خصوصی نگران آینده ی بازار مسکن هستند.

به گزارش پرشین سازه ، مدت هاست که شرایط مسکن در کشور جالب و مساعد نیست. قدرت خرید به شدت پایین آمده و از سوی دیگر، رکود ساخت و ساز نیز شدت گرفته است.

بر اساس آخرین گزارش هایی که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده است، متوسط قیمت مسکن در دی ماه با ۸.۹ درصد افزایش به ۵۴ میلیون و ۹۲۶ هزار تومان رسیده است. به این ترتیب خرید یک خانه ی کوچک ۵۰ متری در تهران می تواند تا دو میلیارد و ۷۴۶ میلیون تومان هزینه داشته باشد.

خیلی از کارشناسان می گویند که افزایش قیمت مسکن بیشتر به دلیل تورم و انتظارات ناشی از آن است. همین موضوع باعث شده که خیلی از مالکین، قیمت ملک خود را بالاتر از آن چه که در بازار هست، ببرند و این مسئله در نهایت به افزایش قیمت کاذب منجر شده است.

تورم همچنان می تازد

اگر نگاه دقیق و کارشناسانه ای به بازار مسکن بندازیم، متوجه می شویم که هنوز هم اصلی ترین شاخص تغییر قیمت ها در این بازار، افزایش تورم است.

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان در خصوص این موضوع چنین می گوید: آن چه که واضح به نظر می رسد، این است که در طول ۱۱ ماه گذشته و با تمام فراز و فرودهایی که بازار مسکن داشته است، همچنان نقش اصلی را تورم ایفاء می کند.

پورحاجت افزود: در شرایط کنونی، ما هیچ برنامه مشخصی از سوی دولت نمی بینیم که تصمیم به رفع اثر از این شرایط حاکم بر بازار مسکن داشته باشد. در واقع، فعالان بخش خصوصی یک مقدار نگران هستند که آینده ی بازار مسکن چه خواهد شد.

پورحاجت تصریح کرد: به طور کلی در بازار مسکن دو مولفه ی عرضه و تقاضا نقش مهمی را ایفاء می کنند. در حال حاضر که قدرت خرید مردم بسیار پایین آمده است، دسترسی مردم به مسکن نیز خیلی سخت تر از گذشته شده است.

وی گفت: دولت و مجلس باید تمهیدات ویژه ای را برای این شرایط فراهم کنند.

این کارشناس بازار مسکن ضمن اشاره به میانگین قیمت ۵۵ میلیون تومانی مسکن در تهران، گفت: در حال حاضر قدرت خرید مسکن وجود ندارد و نگرانی ما هم همین موضوع است. به نظر می آید که قشر مصرف کننده ی مسکن روزهای سختی را پشت سر می گذارند. ساختمان هایی که ساخته می شود هم، متقاضیان اصلی اش، قشر مصرف کننده است.

وی افزود: در حال حاضر، هدف بخش خصوصی از ساخت و ساز، تامین مسکن جامعه ی هدف است. وقتی که شرایط مهیا نباشد، بازار مسکن در رعب و واهمه فرو می رود و همین موضوع، شرایط را برای ساخت و ساز سخت می کند.

پورحاجت عنوان کرد: گرچه وضعیت مردم در چنین شرایطی بسیار سخت است، اما خیلی از بنگاه های تولیدی بخش خصوصی هم با شرایطی که وجود دارد، در حال خروج از بازار مسکن هستند. هزینه های خیلی سنگینی که بر بازار مسکن تحمیل شده و همچنین هزینه هایی که در بخش تولید وجود دارد، شرایط را برای حضور بخش خصوصی خیلی سخت تر کرده است.

دبیر کانون انبوه سازان گفت: باور من بر این است که اگر همین وضعیت ادامه پیدا کند، سال ۱۴۰۱، همچنان سال پر تورمی برای بازار مسکن خواهد بود و رکود نیز دور از پیش بینی نیست.

دولت اقدام جدی انجام نمی دهد

پورحاجت در ادامه تصریح کرد که با وجود عدم حضور خریداران در بازار مسکن، باز هم قیمت ها افزایشی خواهند بود و افزود: به نظر می آید که دولت هم برنامه ای برای کنترل قیمت ها و مهار تورم در بازار مسکن ندارد و برنامه ریزی لازم را نداشته است.

وی خاطرنشان ساخت: از سوی دیگر، زمانی که سازندگان مسکن ناچار هستند که تولید مسکن را با قیمت بالایی انجام دهند، طبیعتا مجبورند که همان ها را با قیمت گران به بازار عرضه کنند.

پورحاجت گفت: شرایطی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، ناشی از تورم افسارگسیخته ای است که در سه الی چهار ماه اخیر تشدید شده و کل اقتصاد کشور را در برگرفته است و منجر به کاهش ارزش پول ملی شده است.

هزینه ی ساخت هر متر مربع مسکن ۱۳ میلیون تومان

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن در ادامه به هزینه های ساخت و ساز اشاره کرد و گفت: هزینه ی ساخت و ساز ممکن است متفاوت باشد. مثلا هزینه های ساخت در طرح جهش تولید مسکن، به علت اینکه بسیاری از هزینه های دولتی حذف شده اند، هزینه ی ساخت هر متر مربع ۹ میلیون تومان در نظر گرفته می شود. اما دیگر ساخت و سازهای شهری حدود ۳۰ درصد گران تر هستند.

وی افزود: هزینه ی ساخت و ساز با توجه به ارزش معاملات املاک در جاهای مختلف کشور، متفاوت است. اما در صورتی که بخواهیم هزینه ی ساخت را به تنهایی حساب کنیم و عوامل بیرونی را به حساب نیاوریم و ملاکمان هم یک ساختمان حدود پنج طبقه باشد، هزینه ی ساخت هر متر مربع حدود ۱۳ میلیون تومان خواهد بود. البته در صورتی که ارتفاع ساختمان بیشتر باشد، هزینه ی ساخت نیز بالاتر می رود.

وی افزود: البته این هزینه بدون احتساب هزینه های زمین است. قیمتی که در حال حاضر بیان می کنیم، تقریبا برای مناطق متوسط به پایین شهری است.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان گفت: هزینه های مربوط به ساخت واحدهای لوکس یا برج ها بیشتر است. در حال حاضر هزینه ی ساخت مربوط به ساختمان های مرتفع، متری ۲۵ میلیون تومان است.

قیمت مسکن چگونه کنترل می شود؟

این کارشناس مسکن در ادامه به تبیین روش های مهار قیمت مسکن پرداخت و گفت: اصلی ترین روش این است که دولت، تورم را کنترل کند. در ضمن به جای اینکه مستقیما در بازار مداخله نماید و نظم آن را به هم بزند، باید این نگاه را داشته باشند که سازمان های دولتی و شبه دولتی مثل نظام مهندسی، هزینه های ساخت را خیلی بالا برده اند بدون این که خدمات قابل توجهی ارائه کرده باشند.

پورحاجت گفت: در حال حاضر و در مناطق متوسط شهری، اگر بخواهیم یک متر ساخت و ساز داشته باشیم، باید حداقل ۱.۵ الی ۲ میلیون تومان هزینه های مربوط به بسته های خدماتی می شود که به سازمان ها، ارگان ها و نهادهای دولتی باید پرداخت شود.

دیدگاه ها غیرفعال است