کنترل تورم به ثبات قیمت مسکن می انجامد

کنترل تورم به ثبات قیمت مسکن می انجامد

حالا که آمار قیمت مسکن در آذرماه توسط بانک مرکزی منتشر شده است، مسئولین و کارشناسان اعتقاد دارند که شاید بتوان با کنترل تورم و نقدینگی، ثبات نسبی در این بازار ایجاد کرد. از آن جایی که تورم ماهانه در بازار مسکن آذرماه کاهشی بوده است، امیدواری ها نسبت به این قضیه بیشتر شده است.

به گزارش پرشین سازه ، کاهش سرعت ماهیانه قیمت مسکن در آذر ماه باعث شده که خیلی ها به چنین برآوردی دست پیدا کنند. بر اساس آمارهای مرکز آمار در این ماه، متوسط وزنی قیمت هر متر مربع آپارتمان در تهران به ۵۰ میلیون و ۴۴۷ هزار تومان رسیده است. این در حالیست که آمارهای بانک مرکزی این مبلغ را در تهران ۴۸ میلیون تومان اعلام کرده بود.

بررسی این آمارها و گزارش ها نشان می دهد که تورم ماهیانه ی مسکن در تهران به ۴.۱ درصد در آذرماه رسیده است که نسبت به ماه پیشین، حدود ۰.۹ درصد کاهش داشته است. در این میان، اعلام بانک مرکزی نیز این گونه نشان می دهد که رشد ماهانه قیمت مسکن از ۳.۹ درصد به ۲.۹ درصد رسیده است که حاکی از کاهش ۱ درصدی تورم می باشد.

آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار به خوبی نشان می دهد که در آذرماه شاهد کاهش رشد تورم بوده ایم. اما تورم نقطه به نقطه و سالیانه، چیز دیگری را نشان داده و خبر از افزایش قیمت می دهد. تورم نقطه به نقطه ی آپارتمان در تهران به ۵۲.۱ درصد رسیده است که نشان می دهد در مقایسه با آبان ماه، رشد ۲.۱ درصدی داشته است. تورم سالانه هم ۳۷.۱ درصد اعلام شده است، این در حالیست که تورم نقطه به نقطه در آبان ماه ۳۵ درصد بوده است.

البته بررسی اعداد و ارقام موجود نشان می دهد که کاهش سرعت رشد ماهیانه ی قیمت ها، تورم سالیانه و نقطه به نقطه را نیز کاهش خواهد داد. در صورتی که شاخص های اثرگذار بر بازار مسکن مثل تورم عمومی، رشد نقدینگی و نوسانات ارز کنترل شوند، می توان امیدوار بود که بازار مسکن نیز به زودی آرام شود.

در حال حاضر یکی از اصلی ترین مشکلاتی که بر قیمت مسکن اثر می گذارد، تورم عمومی است که روی قیمت نهاده های ساختمانی هم اثر گذاشته است. در نتیجه، هزینه ی تمام شده ی ساخت خانه را نیز بالاتر می برد. آمارهای منتشر شده در بهار سال جاری نشان می دهد که در قیاس با سال ۱۴۰۰، با رشد ۵۱ درصدی در هزینه های ساخت مسکن رو به رو بوده ایم.

در حال حاضر، بدون احتساب قیمت زمین، هزینه ی ساخت هر متر مربع مسکن به ۸.۳ میلیون تومان رسیده است. به همین دلیل است که خیلی از کارشناسان باور دارند که در این حوزه، هیچگونه حبابی وجود ندارد و آنچه که امروز در بازار مسکن می بینیم، نتیجه ی مستقیم افزایش قیمت ها و هزینه های ساخت است.

یکی از کارشناسان این بازار در خصوص فعلی آن چنین گفته است: مسئله مهم در شرایط فعلی این است که ثبات اقتصادی وجود داشته باشد. حتی اگر قیمت ارز بالاتر برود اما روی یک عدد مشخص تثبیت شود، باز هم بهتر از این است که هر روز شاهد نوسانات ارز باشیم چرا که ابهامات تولید و سرمایه گذاری را افزایش می دهد و باعث ترس سرمایه گذاران می شود.

در این میان، فرشید پورحاجت یکی از اعضای هیات مدیره کانون انبوه سازان نیز چنین گفته است: در شرایط فعلی اقتصاد کشور و رشد قیمت ها، نمی توان انتظار داشت که سرمایه گذاران و سازندگان مسکن که بیشتر از بخش خصوصی هستند، قیمت ها را بالاتر نبرند و دچار تورم نشوند.

وی در ادامه تاکید کرد: اصلی ترین مقصر این وضعیت بازار مسکن، سیستم عرضه و تقاضایی است که با هم همخوانی ندارند. هنوز هم در کل کشور، ۵ میلیون مسکن کم داریم و تداوم این کسری باعث می شود که تورم همچنان در این بازار وجود داشته باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است