تورم زا بودن مسکن مهر از نظر مدیر عامل بانک مسکن

آیا مسکن مهر واقعا تورم زا بود؟!

این روزها، خبرهای مربوط به بازار مسکن بسیار استرس زا و آشفته کننده است. خبرهای ناگواری که در مورد موضوع مسکن و قیمت آن به گوش می رسد، فشارهای روحی و روانی بر مردم را افزایش داده است.

در همین راستا، مدیر عامل بانک مسکن در مورد تورمی که بر این بازار حاکم است، سخن گفت و چنین بیان کرد: مسکن مهر تورم زا بوده است. سهم بخش مسکن در طول ۱۰ سال گذشته از تورم، از هشت درصد به پنج درصد رسیده است.

به گزارش پرشین سازه ، محمود شایان، مدیر عامل بانک مسکن در مورد موضوع بانک مسکن توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در خصوص تورم زا نبودن بانک مسکن در طول ۱۰ سال گذشته باید چنین گفت که سهم بخش مسکن از هشت درصد به پنج درصد رسیده است اما آیا تورم در کشور متوقف شد؟!

وی در ادامه افزود: آنچه که در گذشته پیرامون تورم زا نبودن مسکن مهر گفته شد، بر این اساس بود و قانونگذار هم بر این موضوع تاکید دارد. زمانی که تسهیلات پرداخت می کنیم، در واقع از محل تسهیلاتی که پرداخت می کنیم، سهم بخش مسکن را سر جای خودش برمی گردانیم. تورمی که در گذشته به خاطر مسکن مهر داشتیم، به خاطر این بود که خط اعتباری که بانک مرکزی از محل پول پر قدرت اختصاص داده بود، باعث تورم می شد که اثر خود را هم بر اقتصاد کشور بر جای گذاشت و تمام شد.

نرخ کفایت سرمایه بانک مسکن بیشتر از هشت درصد است

مدیر عامل بانک مسکن، محمود شایان در ادامه به این موضوع اشاره کرد که هنوز هم از محل تسهیلاتی که سیستم بانک مرکزی پرداخت کرد، بانک مسکن در ماه بیشتر از پنج هزار میلیارد ریال ورودی پول از بابت اقساط دارد و مجددا تسهیلات پرداخت می کند. وی ادامه داد: امروز اوضاع بانک مسکن را می بینید که به تکلیف خود عمل می کند. بانک مسکن، تنها بانک دولتی است که سودآور بوده و نرخ کفایت سرمایه ی آن بیشتر از هشت درصد است بدون این که از محل خط اعتباری بانک مرکزی استفاده کرده باشد.

شایان گفت: بانک مسکن، به خاطر ۵۵ هزار میلیارد تومانی که برای مسکن مهر میخواست، بدهکار شد و ساتنای آن را بستند و نتوانست که تعهدات ارزی خود را برآورد کند. اما در سال گذشته ۷۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد.

شایان همچنین در مورد افزایش تسهیلات مسکن نیز صحبت کرد و گفت: در مورد افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن در شورای عالی مسکن، پیشنهاداتی ارائه شد. قرار است که بانک مرکزی این پیشنهادات را بررسی کرده و بر اساس شرایط موجود، اعلام کند که این وام چقدر می تواند افزایش پیدا کند. اما می توانم بگویم که سپرده ی مسکن جوانان در سال جاری از ۱ میلیارد به ۲ میلیارد تومان رسیده است.

وی به تعهد بانک مسکن در قبال قانون جهش تولید مسکن نیز اشاره کرد و گفت: بانک مسکن مکلف است که در قالب پرداخت ۳۶ هزار میلیارد تومان؛ به ساخت ۲۱۰ هزار واحد مسکونی کمک کند. بر اساس قانون، بانک ها موظف هستند که ۲۰ درصد از سهم کل تسهیلات خود را به ساخت مسکن اختصاص بدهند.

مدیر عامل بانک مسکن به عدم تعهد بانک های دیگر اشاره کرد و گفت: در طول ۱۰ سال گذشته، خیلی از بانک های ما این سهم بخش مسکن را پرداخت نکردند و سهم آن از هشت درصد به ۵.۵ درصد رسیده است.

وی در ادامه به موضوع اهمیت مسکن در پیشبرد اهداف اقتصادی نیز اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: به محض این که تسهیلات مسکن پرداخت می شود، ۷۰ درصد آن صرف صنایع مرتبط با ساخت و ساز مسکن می شود و این بخش نیز رونق پیدا می کند. ما برای این که تسهیلات ساخت مسکن، دقیقا به هدف بخورد، نظارت دقیقی داریم. در سال گذشته، بانک مسکن حدود ۷۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش مسکن پرداخت کرده است.

شایان گفت: در سال گذشته؛ حدود ۹۲ درصد از تسهیلات بانک مسکن به مقصد تامین مالی ساخت مسکن رفته است. در پنج ماه ابتدای سال ۱۴۰۱، در قیاس با سال گذشته، روند پرداخت وام توسط این بانک حدود ۲۰۸ درصد رشد کرده است و پیشبینی می کنیم که تا پایان سال، این عدد سه برابر شود. البته دیگر بانک ها نیز باید برای پرداخت وام ساخت مسکن، اقدامات جدی داشته باشند.

دیدگاه ها غیرفعال است