تورم چالش جدید طرح نهضت ملی مسکن

آورده 40 میلیونی مردم در طرح نهضت ملی مسکن، کفاف ساخت 5 الی 6 متر خانه را می دهد

اجرای طرح نهضت ملی مسکن، خیلی ها را برای خانه دار شدن امیدوار کرد. اما به نظر می آید که این طرح با چالش های جدی و مهمی رو به روست.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس کمیسیون عمران مجلس، ضمن اشاره به نحوه ی قیمت گذاری واحدهای نهضت ملی مسکن از سوی دولت، چنین گفت: خیلی از متقاضیان، آورده ی اولیه ۴۰ میلیون تومانی را واریز کرده اند. قرارداد ساخت به نحوی بود که هزینه ساخت هر متر مربع حدود ۵.۵ میلیون تومان برآورد شده است اما در حال حاضر، هزینه ساخت هر متر مربع به ۸ میلیون تومان رسیده است. هیچکس از وضعیت قیمت نهایی واحدهای این طرح خبر ندارد. دولت با پیمانکاران قراردادی به ارزش ۵.۵ میلیون تومان به ازای هر متر مربع منعقد کرده است. اما با توجه به نرخ تورم امروز، دیگر امکان ساخت واحدهای مسکونی با این رقم وجود ندارد.

از طرفی دیگر اگر پیمانکاران ساخت واحدها را با همین رقم ۵.۵ میلیون تومان ادامه دهند به شدت از کیفیت خانه ها می کاهند و به این ترتیب در آینده، مشکلات عدیده ای ایجاد خواهد شد.

محمدرضا رضایی کوچی در ادامه سخنان خود چنین گفت: موضوع مهم این است که رقم نهایی به مردم گفته نشده است و هیچ کس نمی داند قیمت تمام شده ی یک واحد ۱۰۰ متری چقدر خواهد بود. تنها چیزی که فعلا به متقاضیان گفته شده این است که عجالتاً ۴۰ میلیون تومان واریز کنند تا ببینیم بعدها چه خواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: متاسفانه روند ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن کاملا مبهم است و اگر بخواهیم همین روند را پیش بگیریم، آینده روشنی نخواهد داشت و دچار مشکل می شویم.

وی در ادامه به موضوع تامین مالی این پروژه و صحبت هایی که پیرامون تهاتر آن با نفت بود نیز اشاره کرد و گفت: خبری از این پیشنهاد و پیگیری آن نیست و احتمالا چیزی از آن در نمی آید. دقت داشته باشیم که دولت قرار نیست خانه بسازد بلکه باید نقش راهبری داشته باشد. قرار است که دولت نقش حامی را ایفاء کند. به این معنی که زمین و تسهیلات لازم را فراهم کرده و مصالح را با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بدهد. از سازندگان حمایت کند و به این ترتیب انبوه سازان را به فرآیند خانه سازی وارد کند. دولت قرار نیست پیمانکار باشد. اما متاسفانه امروز شاهد این هستم که خود دولت در نقش پیمانکار ظاهر شده است. این اقدام تخلف است چرا که سرعت و کیفیت کار را کاهش می دهد.

رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران در مورد گزارش هایی که پیرامون پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی به مجلس ارائه شده است نیز چنین گفت: بر اساس گزارشی که وجود دارد، دولت توانسته که تا این لحظه به اندازه ی ۲ میلیون واحد مسکونی، زمین مورد نظر را تامین کند که البته قابل دفاع است اما دولت باید به فکر ایجاد زیرساخت ها باشد. در حال حاضر تنها منبع مالی دولت برای ساخت خانه های طرح نهضت ملی مسکن، همان ۴۰ میلیون تومانی است که مردم آورده ی اولیه داشته اند. به این معنی که فعلا فقط برای ساخت ۵ الی ۶ متر، بودجه وجود دارد. از آن جایی که بیشتر این متقاضیان، از اقشار کم درآمد جامعه هستند، نمی توان فشار مالی زیادی به آن ها وارد کرد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد که رئیس جمهور باید بر این اقدام متمرکز شود. وی افزود: یکی از اصلی ترین تعهداتی که ریاست جمهوری داشته است، ساخت ۴ میلیون مسکن در سال است. اگر تا چند ماه دیگر، پیشرفت قابل قبولی در این زمینه حاصل نشود، صدای منتقدان در می آید.

وی در ادامه به انتقاد از عدم هماهنگی میان دستگاه های مختلف برای ساخت این پروژه پرداخت و افزود: متاسفانه خیلی از وزرا، درک درستی نسبت به اهمیت مسکن در کشور ندارند و نیاز آن را احساس نمی کنند. این شرایط، باعث شده است که قانون جهش تولید مسکن نیز با مشکلات فراوانی رو به رو باشد. در این شرایط که نه تولید مسکن بالاست و نه خانه های خالی برای اخذ مالیات به درستی شناسایی شده اند، طبیعی است که قیمت معاملات مسکن و اجاره بها بالا برود.

رضایی کوچی در ادامه اشاره کرد: در این اوضاع از تعیین سقف افزایش اجاره بها حمایت می کنم چرا که چاره ی دیگری ندارم. البته در این میان، عده ای هم به تعیین سقف ۲۵ درصدی اعتراض دارند و مدعی می شوند که در شرایط تورم ۵۰ درصدی، سقف ۲۵ درصد کفاف نمی دهد. اما باید در نظر داشت که حقوق کارمندان هم تنها ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است و مردم دیگر توان پرداخت اجاره ی بیشتر را ندارند.

وی در ادامه به وظایف حاکمیت جهت تامین مسکن اشاره کرد و گفت: گرچه تعیین سقف اجاره، تصمیم درستی است اما ضمانت اجرایی آن نیز بسیار حائز اهمیت است و قضات باید ملزم به اجرای این مصوبات بشوند. در این میان، شورای حل اختلاف هم اعلام کرده است که از این مصوبات به نفع مستاجرین حمایت می کند. در نهایت اصلی ترین راهکار، همان تولید مسکن است. اما وزیر مسکن می گوید که پولی برای ساخت خانه در اختیار ندارد و تامین منابع مالی آن نیز به کُندی پیش می رود که درست هم می گوید. زمانی هم که این موضوع را از دولت پیگیری می کنیم، هر مسئولی بهانه می آورد. اعتقاد دارم که رئیس جمهور باید در جلسات شورای عالی مسکن که هر دو ماه یک بار برگزار می شود، شرکت کرده و مشکل را حل کند.

دیدگاه ها غیرفعال است