وضعیت بازار مسکن در شرایط تورم

بازار مسکن در شرایط تورم چگونه خواهد شد؟!

مدت هاست که قیمت مسکن با افزایش شدیدی رو به روست. کارشناسان عوامل بسیاری را در این موضوع دخیل می دانند اما طبیعتاً شرایط اقتصادی و تورم، اصلی ترین دلیل افزایش قیمت مسکن بوده است. از آن جایی که قیمت زمین و مصالح ساختمانی نیز متاثر از تورم است، بازار مسکن نیز به طور دائم دچار نوسان خواهد شد.

به گزارش پرشین سازه ، در شرایطی که رئیس انجمن انبوه سازان تهران اعلام کرده است قیمت زمین در تهران بین متری ۳۰ الی ۳۰۰ میلیون تومان است، طبیعتا نمی توان گفت که وضعیت بازار مسکن نیز مساعد می باشد.

به طور کلی قیمت نهاده های ساختمانی و زمین، اصلی ترین عوامل افزایش قیمت تمام شده ی واحدهای مسکونی در سال گذشته می باشد.

بر اساس آمارهایی که هر ماهه از سوی بانک مرکزی در خصوص مسکن شهر تهران منتشر می شود، متوسط قیمت آپارتمان از آذر ماه سال گذشته تا آبان ماه امسال، همواره افزایشی بوده است. به جز فروردین ۱۴۰۱، که طبیعتا بازار مسکن وارد رکود و هیجان نوروز می شود.

ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه سازان مسکن تهران اعلام کرد که قیمت مسکن در بدترین نقاط حاشیه ای تهران کمتر از ۳۰ میلیون تومان نیست. در برخی از مناطق تهران مثل منطقه ی یک، قیمت هر متر به ۳۰۰ میلیون تومان نیز می رسد.

وی در ادامه اضافه کرد که علاوه بر زمین و مصالح ساختمانی، باید هزینه هایی مثل تراکم، پروانه ساخت، عوارض شهرداری و…را نیز به قیمت تمام شده ی مسکن اضافه کرد. اما نهاده های ساختمانی به عنوان عامل دیگری که منجر به افزایش قیمت مسکن می شوند، چه وضعیتی دارند؟

قیمت نهاده های ساختمانی

بر اساس آمارهایی که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده، می توان گفت که از تابستان سال گذشته تا سال جاری، نهاده های ساختمانی حدود ۲۹ درصد افزایش قیمت داشته اند. در صورتی که این آمارها را به صورت جزء به جزء بررسی کرد، باید بگوییم که گروه سیمان با ۲۱.۴ درصد، گروه تاسیسات برقی با ۳۹.۵ درصد، گروه موزاییک، کاشی و سرامیک با ۳۶.۸ درصد و گروه نقاشی ساختمان با ۵۶.۸؛ پیشتازان بازار نهاده های ساختمانی بوده اند. البته رتبه ی اول بیشترین میزان افزایش قیمت به گروه شیشه با ۸۳.۳ درصد رشد قیمت می رسد.

همچنین این آمارها نشان می دهد که قیمت مسکن از تابستان سال گذشته تا تابستان ۱۴۰۱، با رشد ۳۷.۶ درصدی مواجه شده است.

یکی از سوالات مهمی که در این وضعیت وخیم و بحرانی پرسیده می شود این است که آیا در شرایطی که قیمت مسکن و نهاده های ساختمانی روز به روز در حال افزایش است، آیا این بازار همچنان برای سازندگان مطلوب و جذاب است؟

در پاسخ به این سوال فقط می توان یک نکته را ذکر کرد: حاشیه سود سازندگان مسکن به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است!

هزینه ساخت و ساز واحدهای مسکونی در اطراف تهران

ایرج رهبر، رئیس کانون انبوه سازان در ادامه به موضوع ساخت و ساز در حاشیه ی تهران پرداخت و هزینه های آن، جذابیت هایی که برای سرمایه گذاران دارد و تورم مصالح ساختمانی موجود را تببین کرد.

وی در خصوص هزینه ی ساخت مسکن چنین گفت: در حال حاضر اگر از مصالح معمولی استفاده شود و خانه ای در حاشیه ی شهر ساخته شود، تقریبا متری ۱۰ الی ۱۲ میلیون تومان هزینه می برد.

این فعال بازار مسکن در ادامه به جذابیت هایی که بازار ساخت آپارتمان برای سازندگان دارد نیز اشاره کرد و گفت: این سرمایه گذاری مشمول خواب سرمایه می شود و با توجه به رکود تورمی در بازار ملک برای سازندگان به صرفه نیست.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر، قدرت خرید مردم خیلی کمتر شده است و نسبت به قبل، کمتر سراغ این بازار می روند.

افزایش قیمت مسکن

در حال حاضر میزان خرید و فروش در بازار مسکن کاهش پیدا کرده است چرا که انتظارات تورمی در بازار به وجود آمده است. به نظر می آید که قیمت مسکن در آذرماه نیز با رشد مواجه بوده است. البته باید همچنان در انتظار آمارهای بانک مرکزی باشیم.

منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن نیز پیش بینی کرده بود که رونق بازار در چند ماه آینده چگونه پیش می رود و گفته بود: تا عید حضور موثری برای خرید مسکن داریم و از آن جایی که در حال حاضر، ارقام کاذب افزایش پیدا کرده است، برخی از سازندگانی که محصولات تولیدی خود را انبار کرده اند، وقتی احساس کنند که موقعیت مناسب است، وارد بازار خواهند شد. به طور کلی تقاضا و عرضه برای فروش بیشتر شده است که همین مسئله، رونق نسبی را در آینده ایجاد می کند.

دیدگاه ها غیرفعال است